סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מפגינים פרו פלסטיניים בברוקלין ניו יורק ב טיקטוק של the messenger
מפגינים פרו פלסטיניים בברוקלין בטיקטוק (צילום מסך: tiktok)

ישראל מפסידה בחזית ההסברה: יותר מפי 15 פוסטים עם תגיות פרו-פלסטיניות

לפי ניתוח של חברת Humanz, בחודש האחרון פורסמו באינסטגרם ובטיקטוק 7.39 מיליארד פוסטים עם תגיות פרו-ישראליות, לעומת 109.61 מיליארד פוסטים עם תגיות פרו-פלסטיניות. מייסד ומנכ"ל החברה, ליאב רפאל חן: "קשה שלא לראות שיש כסף מאחורי הדבר הזה"

ישראל מפסידה בחזית ההסברה המקוונת, ובגדול. ניתוח של השיח המקוון במדיה החברתית, שערכה חברת Humanz, מעלה שבעוד שבחודש האחרון פורסמו באינסטגרם ובטיקטוק 7.39 מיליארד פוסטים עם תגיות פרו-ישראליות, בתקופה המקבילה פורסמו בפלטפורמות 109.61 מיליארד פוסטים עם תגיות פרו-פלסטיניות – כמעט פי 15 יותר. "קשה שלא לראות שיש פה כסף מאחורי הדבר הזה", אמר מייסד ומנכ"ל החברה, ליאב רפאל חן.
Humanz, שנוסדה על ידי חן, רועי נעמן, קובי דלל, אלירן מויאל ושמואל גולדפרב – כולם מתכנתים יוצאי 8200 – פיתחה פלטפורמה מבוססת דאטה לחיבור בין מותגים ליוצרי תוכן ומשפיענים לצורך הרצת קמפיינים במדיה חברתית. מאז תחילת המלחמה הוסבה הפלטפורמה כולה לצורכי הסברה, ומחברת בין קמפיינים שיוזמים גופים כמו אחים לנשק וחמ"ל חברות ההייטק למשפיענים.
על מנת לזהות את פילוח השיח בטיקטוק ובאינסטגרם, הפלטפורמות ששם נמצאת עיקר עבודתה של Humanz ושנחשבות לפופולריות ביותר בקרב צעירים, מיפתה החברה את התגיות הנפוצות ביותר בהקשר של המלחמה הנוכחית. כך, למשל, הם זיהו תגיות פרו-ישראליות מובהקות כמו prayforisrael, hamaisisis ו-bringthemback, ומנגד תגיות פרו-פלסטיניות דוגמת freepalestine, israelicrimes ו-gazaunderattack.
במסגרת מיפוי זה זוהו כ-117 מיליארד פוסטים בטיקטוק ובאינסטגרם מהחודש האחרון שעשו שימוש באחת מתגיות אלו. ואולם, חלוקת הפוסטים מוטה באופן מובהק לרעת ישראל, כאשר רק 6.3% מהם עשו שימוש בתגית פרו-ישראלית, ו-93.7% בתגית פרו-פלסטינית.
ההטייה נגד ישראל ניכרת גם מתוך הפעילות של הפלטפורמה של Humanz עצמה. "כשאנחנו מעלים לפטלפורמה שלנו קמפיין פרו-ישראלי, משפיענים מחוץ לישראל לא נוגעים בו", אמר חן ל"כלכליסט". "מפחדים לשתף פעולה עם ישראל, אולי כי חוששים לחייהם ואולי כי זה לא טרנדי לתמוך בישראל. אם מדברים על עדויות מהזוועות או תוכן אנטי-חמאס, בשבועיים הראשונים של המלחמה זה עוד היה אפשר, אבל עכשיו גם את זה לא לוקחים. יורדת גם המוטיביציה לשתף תוכן אנטי-חמאס".
לדברי חן, מאחורי הפערים האדירים עומדים כמה גורמים. "ויראליות ופופליזם זה חלק חשוב מהפעילות של משפיענים באינסטגרם ובטיקטוק, שרוצים יותר עוקבים ויותר פעילות סביב הפוסטים שלהם. בעולם שבו מוסלמים הם 25% מהאוכלוסיה, ויהודים הם 0.2%, פשוט קל יותר להיות ויראלי בצד המוסלמי", הסביר.
לכך יש להוסיף, להערכת חן, גם פעילות של יד מכוונת עם כיסים עמוקים. "ב-7 באוקטובר, ביום שהתחילה המלחמה, ראינו ש-10 חשבונות אינסטגרם וטיקטוק עם חמישה מיליון עוקבים או יותר התחילו להקדיש את כל הפיד שלהם לתעמולת הסברה נגד ישראל ולהציג זוועות מעזה. העובדה שביום אחד 10 חשבונות כאלו הפכו לדף תעמולה של חאמס, מייצרת טרנד. זה הסיבה שזה הצליח לצבור תאוצה בעולם.
"קשה שלא לראות שיש בו כסף מאחורי הדבר הזה. זה לא אפשרי אחרת. המסרים מדויקים מדי, התזמורת מנגנת מתוזמן מדי כדי שלא יהיה כאן מממן מאחורי הקלעים. וזה לא מהרגע להרגע, זה בריף שכבר עבר ושהיה בידיעה שהוא יגיע. זה קשר שלא יצרו אותו ב-7 באוקטובר. אני מדבר עם משרדי ממשלה, מסביר את זה שצריך לחשוב מחוץ לקופסה. יש הנחה מוזרה שהכל בהתנדבות, אבל בעולם כדי שנצליח לשנות משהו זה לא יכול להיות. צריך לעשות את זה טוב, להביא את התקציבים הרלוונטיים ולהתייחס לזה כאל חלק מהלחימה".