סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עמי אברהמי עמית הלר Veev
עמי אברהמי ועמית הלר ממייסדי Veev. מה עומד מאחורי סגירת החברה? (צילום: Veev)

כך משתלטת ענקית בנייה אמריקאית על חברת Veev הישראלית

ברגע האחרון משכה לנאר האמריקאית הצעת השקעה בסך 120 מיליון דולר ב-Veev, והחברה נאלצה ללכת לפירוק. כעת מציעה לנאר לממן את פעילותה השוטפת של Veev, ובהמשך היא מתכוונת על פי הערכות לרכוש את פעילותה המלאה. Veev: "עד למציאת קונה לנכסים, פעילות החברה תימשך"

מאחורי סגירתה של חברת Veev שהוקמה על ידי יזמים ישראלים וגייסה מאות מיליוני דולרים מסתתרים מאבקי כוח. הערב הוגשה הצעה לרכישת נכסי החברה על ידי חברת הנדל"ן לנאר (Lennar) הנסחרת בשווי 40 מיליארד דולר ב-NYSE. לנאר שהיא גם המשקיעה הגדולה בחברה הגישה הצעת רכישה במסגרת הליך הפירוק שאליו נכנסה Veev בשבוע האחרון. בשלב הראשון הוצע לממן את פעילותה השוטפת של החברה ובהמשך על פי הערכה, לנאר מתכוונת לרכוש את הפעילות המלאה של Veev, כולל עובדי החברה בישראל. ביום ראשון האחרון הודיעה החברה שמעסיקה כ-250 עובדים בארצות הברית על פיטורים של חלק לא קטן מהם והשאירה כעת רק את הפעילות בישראל באופן מלא.
במרץ 2022 דיווחה Veev על גיוס עתק של 400 מיליון דולר, בשווי שוק שעלה על מיליארד דולר כשאת הגיוס הובילה קרן בונד. אבל מסתבר שבין ההסכם למציאות היה פער גדול ובפועל החברה קיבלה 200 מיליון דולר בלבד ואת השלב השני היתה אמורה לקבל במרץ 2023. בשלב הראשון החברה היתה אמורה להקים מפעל שיחליף את המפעלים הקטנים שלה. נוכח עליות הריבית ומצב הנדל"ן בארצות הברית הבינו בחברה שאין עתיד לבנייה של בנייני מגורים והדרישה היא בעיקר לבתים פרטיים.
לאחר דיונים רבים והסכמה עם הדירקטוריון התקבלה החלטה בחברה להקפיא את הפעילות בתחום הבנייה לגובה ולהתמקד בבתים פרטיים. כתוצאה מכך במהלך השנה הודיעו חלק מהמשקיעים הגדולים, בהם חברת לנאר וקרנות נוספות, שלא יעבירו את החלק השני של ההשקעה בסך 200 מיליון דולר והציעו לקיים סבב גיוס פנימי בלבד של 120 מיליון דולר שייתן לחברה אורך נשימה ויכולת להיכנס בצורה משמעותית לבתים הפרטיים.
מנהלי Veev הופתעו לשמוע על ביטול השלב השני בעסקה והסכימו לקבל את הצעת הגיוס הפנימי בעיקר מחוסר ברירה. הגיוס שהיה אמור להיות מהיר מאחר שהתקיים בין משקיעיה הבולטים של החברה, החל להימרח זמן רב מדי.
במקביל, דירקטוריון החברה קיבל במקביל חוזה ראשוני ממשקיעי החברה TS אשר אותו אישר וביקש מהמשקיעים להעביר את הכסף. אלא שהבקשה נדחתה בטענה שלפני ההשקעה יש לפתור את סוגיית ההלוואות שיש לחברה. כזכור חברת Veev החלה את דרכה כחברת דרגוןפליי ובתחילת דרכה קיבלה הלוואות שמוערכות בכ-25 מיליון דולר ששימשו לרכישת נכסים שונים ועליהם קיבלו הלווים תשואה וריבית . חלק גדול מאותם לווים אף פנה לכלכליסט כאשר הופתעו לגלות שהחברה נכנסת להליך של פירוק ABC. הליך זה הוא מקביל להליך הפירוק בבית המשפט בישראל שבו נמכרים נכסי החברה אך ללא התערבות בית המשפט.
הצורך לפתור את בעיית הלווים הביא את החברה לפנות למשקיעיה שהסכימה להעמיד לה הלוואת גישור שתאפשר לחברה לתפקד ללא דאגה. כאשר מסמכי ההלוואה הגיעו לחברה והיתה תחושה שהדברים מסתדרים, הודיעה המשקיעה המרכזית, לנאר, שהיא מושכת את הצעתה ומבקשת מהחברה ללכת לפירוק שם היא תעמיד לחברה מימון להמשך דרכה. רכישה דרך מפרק תאפשר לחברה הישראלית להמשיך לפעול ואף להעסיק את העובדים אבל כל משקיעי החברה יימחקו וכל הלווים יקבלו רק חלק קטן מאוד מההלוואה שהעמידו לחברה.
הנסיגה של המשקיעה גם מהסכם ההלוואה העמידה את החברה בפני בעיה לא פשוטה. היא אמנם נמצאת במצב מצויין מבחינה טכנולוגית ועתיד זוהר אבל אין לה כסף להמשך פעילותה ובמסגרת החוקים של מדינת קליפורניה היא חייבת להיכנס למסגרת של הפירוק אחרת תעבור על החוק.
מהחברה נמסר ש"חברת Veev היתה בתהליך גיוס הון שבוטל ברגע האחרון. לאור מצב השוק הנוכחי בארץ ובעולם, לא היתה אפשרות לגייס כסף אחר ולכן היישות הנוכחית של החברה תיסגר בימים הקרובים ותעבור לממונה על הנכסים ומכירתם בארה״ב (assignee). בינתיים, עד למציאת קונה לנכסים, פעילות החברה תימשך. בשלב זה, עובדי החברה בישראל ימשיכו לעבוד. אין ביכולתנו להתייחס כעת לטענות המועלות הכתבה, כל מרצנו ממוקד כרגע בדאגה לאינטרסים של המשקיעים והעובדים".
Veev הוקמה בשנת 2008 על ידי עמית הלר, עמי אברהמי ודפנה עקיבא, פיתחה טכנולוגיה שמבוססת על ייצור קירות שלמים וסגורים במפעל, הכוללים את כל המערכות - אינסטלציה, חשמל ומערכות מכניות וטכנולוגיות נוספות. הקירות הסגורים, שנבדקו וקיבלו אישור כבר במפעל, מועברים לאתרי הבנייה ומורכבים בקלות באמצעות מערכת Plug & Play של החברה.
עם המשקיעים בחברה ניתן למנות את קרן BOND שהיא קרן ההשקעות של חברת הבניה Lennar LenX, קרן ההשקעות של אורן זאב zeev ventures, Fifth Wall Climate Tech, ו-JLL Spark Global Ventures, מגדל חברה לביטוח, פסגות גמל ופנסיה, מור בית השקעות וקרן שביט.
תגובת לנאר לא התקבלה.