סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רובוט ראשון "שרה" בתערוכת טכנולוגיה סעודיה AI
רובוט ראשון "שרה" בתערוכת טכנולוגיה. מחפשים את האנבידיה הבאה (צילום: רויטרס)

סעודיה ב-FOMO: הממלכה מתכוונת להשיק קרן ב-40 מיליארד דולר להשקעה ב-AI

בניו יורק טיימס דיווחו כי נציגי קרן ההון הריבונית, המנהלת נכסים בשווי 900 מיליארד דולר, נפגשו עם בכירים באנדריסן הורוביץ ועם שותפים פוטנציאלים נוספים, זאת לקראת השקת הקרן שתשקיע בחברות בינה מלאכותית

הבהלה ל-AI מתרחבת. סעודיה מתכוונת ליצור קרן מיוחדת בגובה 40 מיליארד דולר שתשקיע בבינה מלאכותית, כך לפי דיווח בניו יורק טיימס המתבסס על שלושה אנשים המעורים בנושא. לדבריהם, בשבועות האחרונות נפגשו נציגים של קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה (PIF) עם בכירים באנדריסן הורוביץ, אחת מחברות ההון סיכון הגדולות בעמק הסיליקון, לדון בשותפות אפשרית. המקורבים, שביקשו להישאר בעילום שם, הוסיפו כי הדיונים התמקדו בתפקיד של החברה בקרן וכיצד היא תעבוד. כמו כן, נפגשו הסעודים עם שותפים פוטנציאלים נוספים.
אם הקרן המתוכננת אכן תצא לדרך, היא תהפוך את סעודיה לאחת המשקיעות הגדולות בעולם בבינה מלאכותית. היא תהווה גם ניסיון נוסף במאמציו של יורש העצר הנסיך מוחמד בין סלמן לגוון את הכלכלה הסעודית מעבר לתלות בנפט ולבסס את הממלכה ככוח גיאופוליטי משפיע. בסעודיה משתמשים בקרן ההון הריבונית המנהלת נכסים בשווי של מעל 900 מיליארד דולר כדי להגשים את השאיפות הללו. יעד של 40 מיליארד דולר לקרן יגמד את הסכומים שקרנות ההון סיכון האמריקאיות לרוב מגייסות, ויהיה שני רק לסופטבנק, הנחשבת למשקיעה הגדולה בעולם בסטארט אפים טכנולוגיים.
בשיחות שקיימו הנציגים הסעודים עם השותפים האפשריים, הדגישו כי המדינה מעוניינת לתמוך בשורת חברות סטארט-אפ שעוסקות בבינה מלאכותית, ביניהן יצרניות שבבים ומפעילות מרכזי נתונים. בקרן שוקלים גם את האפשרות להקים חברות משלה. לפי שניים מהמקורבים, הקרן ככל הנראה תושק במחצית השנייה של השנה.
באמצעות הקרן המתוכננת תצטרף סעודיה לבהלה ל-AI, שהתעצמה בשנה האחרונה, והובילה לעלייה בהערכות שווי של חברות פרטיות וציבוריות העוסקות בתחום. זאת בעוד המשקיעים מחפשים בקדחתנות את האנבידיה או ה- OpenAI הבאות. כך למשל, חברת אנתרופיק גייסה יותר מ-7 מיליארד דולר בשנה אחת בלבד, תזרים הון כמעט חסר תקדים בעולם ההון סיכון. עם זאת, לסעודיה אין היסטוריה של השקעות מוצלחות בטכנולוגיה. כך, היא סיפקה 45 מיליארד דולר מתוך 100 מיליארד דולר של קרן ויז'ן של סופטבנק, שבין ההשקעות הגדולות שלו היו חברת WeWork שפשטה את הרגל וסטארט אפים כושלים נוספים.