כך תבנו מנהיגות עסקית המתאימה לעידן ה-AI
אחד מהמאפיינים הבולטים של ארגונים הוא ההשתנות הבלתי פוסקת שלהם. חברות נדרשות כל העת לבצע שינויים במוצרים, בתהליכים, בתשתיות, בטכנולוגיות ובאנשים. רבים מהשינויים הללו הם טכניים-טקטיים, נטולי סיכון והשפעתם קטנה יחסית על הארגון כולו. אך לעתים, אירוע דרמטי מטלטל את כל שדרות הארגון ומחייב בנייה מחדש שלו.
טכנולוגיות חדשות הן מסוג האירועים הללו וכזכור, מהפכות המחשוב, האינטרנט, הסלולר, אפליקציות ERP, CRM, BI ועוד חייבו ארגונים להיערך מחדש כדי להפיק מהן ערך בצורה מיטבית ולצאת מחוזקים. הטמעת AI ו-Generative AI היא ללא ספק אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שניצבים כיום בפני כל חברה עסקית בגלל העוצמה הבלתי נתפשת שהן מציעות לכל משתמש, שקשה היה לדמיינה לפני שנה-שנתיים. בהתאם לכך גם הציפיות, על פי סקר של PwC שפורסם לקראת כנס הפורום הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס, 70% מהמנהלים מצפים ש-Generative AI תשנה את האופן שבו החברה שלהם תפיק ערך כלכלי. 80% מהעובדים שהשתתפו בסקר מצפים שטכנולוגיה זו תהפוך אותם ליעילים יותר.
ניהול שינויים (change management) היא האמנות ששוזרת שינוי גדול בכל רבדי הארגון באופן הרמוני, מצמצמת סיכונים, מפיקה ערך עסקי חדש ובונה מחדש אמון בקרב העובדים, בינם לבין המנהלים וכן בין הארגון לבין כל בעלי העניין כמו: ספקים, לקוחות, שותפים ועוד.
למנהלים ולמנהלות בעידן ה-AI יש תפקיד קריטי בהצלחת התהליך וללא ספק גם הם ותפקידיהם יושפעו ממנו. למעשה, תפקידי המנהלים ותחומי האחריות שלהם משתנים עתה ומוגדרים מחדש. האוטומציה שמספקות טכנולוגיות AI במשימות שגרתיות משחררת מנהלים מניהול נקודתי ומאפשרת להם להתמקד ביוזמות אסטרטגיות. שינוי זה דורש מהם לפתח יכולות חדשות, חשיבה רחבה, ארוכת טווח יותר וממוקדת חדשנות.
מנהלים ומנהלות חייבים להבין לעומק את הטכנולוגיה החדשה, באילו תחומים היא מספקת יתרונות שכדאי ליישמם, מי יהיו המשתמשים, מה יהיה תפקידם ואילו תהליכים שמבוססים עליה יספקו את הערך הגבוה ביותר. כן יהיה עליהם להחליט באילו נקודות בתהליכים המוח האנושי יהיה הגורם המכריע שיקבל החלטות.
מנהלים צריכים לראות ב-AI כלי להעצמת עובדים ולא אמצעי להחליפם. העצמת העובדים וחיזוק מעמדם בשרשרת הערך יצמצמו את ההתנגדויות שלהם לטכנולוגיה ויחזקו את האמון שלהם במנהלים ובארגון כולו. יתרה מכך, עליהם לטפח בקרב עובדיהם מרכיבים של אינטליגנציה רגשית כמו אמפתיה, יכולות תקשורת, בניית קשרים ועוד שיש להן ערך עסקי גובר בעידן של אוטומציה מנוכרת וחסרת נשמה.
מנהלים ומנהלות בעידן ה-AI צריכים לטפח תרבות של חשיבה חדשנית ושל למידה מתמדת הן עבור עצמם והן עבור עובדיהם. החידושים הטכנולוגיים מתרחשים בקצב מסחרר והיכולות של Generative AI של שנת 2025 עוצמתיות פי כמה מאלו של שנת 2024 ולפניה ועל כן, השינויים הארגוניים חייבים להימשך בקצב גובר והולך. על המנהלים והמנהלות לעודד את עובדיהם להתנסות ביכולות חדשות, לקחת סיכונים, להעלות רעיונות חדשים, להיכשל ולבסוף להצליח. הארגון הלומד בהשראת המנהלים יידע להפיק ערך מכל חידוש טכנולוגי בתחומי ה-AI וה-Generative AI.
ולבסוף, התפקיד החדש של מנהלים ומנהלות צריך לכלול מדיניות של יישום אתי של AI לרבות מניעת אפליה והטיות, ציות לתקנים בינלאומיים ולנורמות חברתיות ועוד. התייחסות לסוגיות רגישות אלה תבסס אף היא אמון בין החברה לבין העובדים, הלקוחות, הספקים והשותפים.
בליבו של מקצוע הניהול נמצאת אמנות ניהול השינויים וככל שמנהלים ומנהלות מצליחים בה כך הארגון מצליח. טכנולוגיות AI ו-Generative AI מציבות אתגרים חסרי תקדים בפני מנהלים ומנהלות שחייבים להשתנות בעצמם ולהנחיל שינויים בקרב עובדיהם. כגודל האתגר, כך גם גודל ההזדמנות הטמונה בשינויים הללו.
עינת בנימיני היא מייסדת ומנהלת השלוחה הישראלית של חברת שירותי הטכנולוגיה הגלובלית Concentrix































