סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פנאי דברים מוזרים
הסדרה "דברים מוזרים" בנטפליקס ( צילום: נטפליקס)

גוגל ומטא הציעו עשרות מיליונים עבור שימוש בסרטים וסדרות לאימון AI, דיסני ונטפליקס מסרבות

ענקיות הטכנולוגיה מנסות להתחרות ב-Sora של OpenAI ומפתחות מודל AI שייצור סרטונים ריאליסטיים על בסיס פקודת טקסט. לשם כך הן הציעו עשרות מיליוני דולרים לאולפנים הוליוודיים, אולם בעוד וורנר בראדרס דיסקברי הביעה עניין, שני האולפנים הגדולים ביותר מסרבים, אך מעוניינים לבחון שיתופי פעולה אחרים

גוגל ומטא הציעו לאולפנים הוליוודיים עשרות מיליוני דולרים על מנת לקבל רישיון לעשות שימוש בכותרים שלהם לצורך אימון מודלי בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) – כך לפי דיווח בבלובמרג. בשעה שחלק מהאולפנים הביעו עניין בשיתוף פעולה מסוג זה, שני הגדולים ביותר, דיסני ונטפליקס, מסרבים לפי שעה לספק רישיון כזה, אך מעוניינים לבחון שיתופי פעולה אחרים.
בימים אלו מפתחות גוגל ומטא מודלי GenAI שמסוגלים לייצר סרטוני וידיאו ריאליסטיים על בסיס פקודות טקסט, כמענה למודל סורה (Sora) פורץ הדרך של OpenAI. אימון מודלים אלו דורש גישה לתוכן וידיאו רב ובאיכות גבוהה, וספריית התכנים המגוונות והעשירות של האולפנים ההוליוודיים הן בדיוק מה שדרוש למפתחות המודלים. במרץ דווח שגם OpenAI מנהלת מגעים דומים מול האולפנים.
לדברי מקורות עם ידע בנושא, האולפנים עצמם מעוניינים גם הם בשיתוף פעולה עם חברות הבינה המלאכותית, שיכול לייצר מקור הכנסה חדש. הסכומים שישלמו החברות יכולים להיות משמעותיים: בשבוע שעבר חתמה ניוזקורפ על הסכם שיתיר ל-OpenAI לעשות שימוש בתכנים של יותר מתריסר עיתונים ומגזינים שבבעלותה, ושיכול לייצר לה הכנסות של רבע מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות. שיתוף פעולה מסוג זה גם יכול לשמש כאמצעי לצמצום הוצאות - למשל, באמצעות העברת חלק מעבודת האפקטים על סרט לידי ה-AI. במקביל, חוששים האולפנים ממתן גישה לסרטים ולסדרות הטלוויזיה שלהם מבלי שיש להם שליטה על האופן שבו ייעשה שימוש בתכנים או בתוצרים שיתקבלו מהם.
לפי בלומברג, וורנר בראדרס דיסקברי הביעה עניין במתן רישיון לשימוש בחלק מהתכנים שלה לאימון המודלים, אבל רק אלו של חטיבות נבחרות ולא של כל ספריית התכנים שלה. דיסני ונטפליקס, האולפנים המשפיעים ביותר בהוליווד כיום, לא מוכנים לתת רישיון שימוש כלל, אך הביעו עניין בשיתופי פעולה אחרים.
אולפני הסרטים כבר עושים כיום שימוש מוגבל בבינה מלאכותית בהפקות. הבמאי רוברט זמקיס השתמש ב-AI כדי להצעיר את השחקן טום הנקס בסרט שיופץ בקרוב. הבמאי, השחקן והמפיק טיילר פרי השתמש בה כדי ליצור את האיפור של הדמות מדיאה שהוא מגלם בקביעות בכמה מסרטיו.
אולם, המודלים החדשים, ובראשם סורה, מסוגלים לעשות הרבה יותר מכך ויכולים לייצר סצנות שלמות ומציאותיות בפקודת טקסט פשוטה. סצנות אלו אינן יכולות לעמוד בפני עצמן – הן בנות כמה עשרות שניות בלבד ונטולות קול – אך אפשר להשתמש בהן כחומר גלם נוסף ולשלב אותן בין סצנות שנוצרו בצורה מסורתית יותר (בין אם בצילום ובין אם במחשב).
יכולות אלו, לפי בלומברג, עוררו שילוב של התרגשות וחשש בהוליווד. בשנה שעברה פצחו התסריטאים והשחקנים בשביתה ממושכת, בין השאר על רקע דרישות להגביל את השימוש ב-AI בתעשייה - וזה עוד היה לפני שנחשפו היכולות של סורה. בפברואר דיווח ההוליווד ריפורטר שטיילר פרי הקפיא את תוכניתו להשקיע 800 מיליון דולר בהרחבת סטודיו ההפקות שלו, לאחר שנחשף ליכולות סורה. "חייבת להיות רגולציה כדי להגן עלינו", הוא אמר. "אחרת, אני לא רואה איך אנחנו נשרוד".