סגור
גג עמוד techtalk דסק

כך תסייע מלחמת הסחר מול סין ליזמי E-commerce ישראלים

בשוק משתנה, המנצחים הם אלה שמסתגלים במהירות לכללי המשחק החדשים. עבור יזמים וסוחרים ישראלים הידועים בגמישותם המחשבתית, הטלת המכסים על סין עשויה דווקא להתברר כפרי בשל שנפל לידיהם

בעולם ה-e-commerce (סחר מקוון), שינויים במדיניות סחר בינלאומי יכולים להשפיע מיידית על מודלים עסקיים שלמים.
ההכרזה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הטלת מכסים בשיעור של 125% על סחורות מסין, שיחד עם המכסים הקיימים מביא את הסך הכולל ל-145%, יצרה גל חששות בקרב יזמים ישראלים הפועלים בתחום הדרופשיפינג והאי-קומרס. לכך יש להוסיף עניין נוסף בעל השפעה ניכרת בעולמות האי-קומרס, בדמות תוספת של 25$ לכל משלוח בערך נמוך, שצפויה החל מה-1.6 לטפס ל-50$ למשלוח, ללא קשר למחיר המוצר עצמו. כך, למשל, יכולה עלות רכישתו של מוצר מספק סיני מסכום של 5$ ל-30$- גידול שבאופן טבעי שחותר תחת ההיגיון הכלכלי של עסקים רבים, במיוחד בתחום המוצרים בעלי ערך בינוני-נמוך שכידוע רלוונטי לסוחרי וליזמי האי-קומפרס.
אולם, האם מדובר באמת בגזר דין מוות לתעשייה זו, או שמא בהזדמנות מסוג חדש?

במקום פאניקה, הזדמנויות חדשות

מעניין לראות שרוב היזמים בתחום הדרופשיפינג טרם ביצעו שינויים במודל העסקי שלהם. הסיבה: דרופשיפינג לא דורש השקעה במלאי, ולכן היכולת להגיב בזריזות מובנית בו. היזמים ממתינים להתבהרות התמונה לפני ביצוע הסטות אסטרטגיות.
כלומר, ולמרות הכותרות המפחידות, חשוב להבין שכאשר תנאי השוק משתנים עבור כולם, הפגיעה האמיתית אינה נוחתת על העסקים אלא על הצרכנים. כאשר העלויות עולות לכל השחקנים בשוק, המחירים עולים בהתאם, והמיקום היחסי של העסקים נשאר דומה. זה לא אובדן של תחרותיות - אלא פשוט קו בסיס חדש.
ודווקא בתקופה של שינויים, נפתחות הזדמנויות חדשות בשוק הסחר המקוון. אחת האסטרטגיות המבטיחות היא התמקדות במוצרים בעלי ערך נתפס גבוה (High Perceived Value – HPV) . אלו הם מוצרים שנראים יקרים הרבה יותר מעלותם בפועל. ג'אדטים לחיות מחמד, למשל, יכולים להירכש במחיר סביר גם לאחר המכסים החדשים, אך להימכר ברווחיות גבוהה.
גם שילוב של מוצרים בעלי ערך נמוך עם מוצרים יקרים יותר יכול ליצור הצעת ערך אטרקטיבית לצרכנים באמצעות אסטרטגיית החבילות (Bundles). לדוגמה, מכירת ספה יחד עם מוצרי ניקוי ייעודיים וכיסוי מגן. החבילה מגדילה את הערך הכולל של העסקה בעיני הצרכן, מבלי להעלות משמעותית את המחיר.
המצב החדש מדגיש גם את החשיבות של גיוון מקורות האספקה והשווקים. עסקים נבונים בוחנים כעת ספקים ממדינות שאינן מושפעות מהמכסים, או מרחיבים את פעילותם לשווקים נוספים כמו קנדה, אוסטרליה או בריטניה, וכך מקטינים את התלות בשוק האמריקאי. לאירופה יש שוק e-commerce הולך ומתרחב, וליזמים כבר ידע מה עובד בשוק – הם רק צריכים להתאים את הקמפיינים לשפה ולתרבות המקומית.
1 צפייה בגלריה
ליאור פוזין מייסד AutoDS שנמכרה ל-fiverr
ליאור פוזין מייסד AutoDS שנמכרה ל-fiverr
ליאור פוזין
(צילום: מתן נעים)
התפתחויות גיאופוליטיות מעניינות מוסיפות לתמונה נופך נוסף. למשל, הקמת מסלול סחר חדש בין סין למקסיקו שיעקוף את תעלת פנמה (CIIT - Interoceanic Corridor of the Isthmus of Tehuantepec) עשויה לפתוח אפשרויות חדשות לייבוא עקיף. בעתיד הקרוב, ייתכן שנראה יותר מוצרים מיובאים דרך מדינות עם מכסים נמוכים יותר, מה שיספק נתיב עוקף למכסים האמריקאיים החדשים.
וכך, באופן שאולי יראה מפתיע לחלק, ההתמקדות העולמית בחדשות על המכסים עשויה ליצור הזדמנות תחרותית. כאשר מתחרים רבים נסוגים מהשוק בגלל החששות, ספקים סיניים עשויים להוריד מחירים כדי למשוך עסקים. עבור יזמים אסטרטגיים המוכנים להתאים את המודל העסקי שלהם, זו יכולה להיות הזדמנות להפחתת התחרות ורכישת נתח שוק.

התאמה, מהירות ותחכום

עבור יזמים וסוחרים ישראלים הידועים בגמישותם המחשבתית, האסטרטגיה החדשה הנדרשת שמשלבת התאמה, מהירות ותחכום, עשויה להתברר כפרי בשל שנפל לידיהם.
בחינה מחדש של קטגוריות המוצרים היא צעד ראשון חיוני. התמקדות במוצרים בעלי שולי רווח גבוהים יותר שיכולים לספוג את התוספת במחיר היא אסטרטגיה מנצחת בעידן החדש. בנוסף, שימוש בכלים אוטומטיים לניטור מחירי ספקים והתאמה מיידית של מחירי המכירה יסייע לשמור על רווחיות למרות התנודות בשוק.
כאמור, בשוק משתנה – המנצחים הם אלה שמסתגלים במהירות לכללי המשחק החדשים. אז במקום להתמקד בתלונות על המצב החדש, כדאי לבחון כיצד לנצל את ההזדמנויות שנוצרות בו. זכרו, כי כאשר תנאי השוק משתנים עבור כולם, זה לא פוגע בתחרותיות היחסית - זו פשוט רמת בסיס חדשה. בשדה משחק מאוזן מחדש, מה שעושה את ההבדל הוא ביצוע, מהירות ואסטרטגיה. בדיוק הפרמטרים בהם ישראלים יודעים להצטיין.
ליאור פוזין הוא מייסד חברת הדרופשיפינג AutoDS שנמכרה בשנה שעברה ל-fiverr