סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אייפון 14
אייפון 14 (צילום מסך )

הערכה: משבר השבבים צפוי לפגוע באייפון הבא של אפל

לפי ההערכות, אייפון 14 לא יקבל כנראה את המעבד הבא של החברה, ה-A16. הוא צפוי לצייד רק את דגמי הפרימיום של החברה, בעוד דגמי הבסיס יקבלו את המעבד של השנה - ה-A15. גם האפל ווטש צפוי להמשיך עם המעבד הנוכחי גם בדגם הבא. כלומר, זו תהיה שנת הדגם השלישית שבה אפל לא תשדרג את המעבד של השעון החכם שלה

משבר השבבים העולמי פגע כבר לא מעט בחברות הטכנולוגיה בעולם ולא רק בהן. אבל אם יש חברה שלא ציפו שתיפגע ממנו בצורה מהותית זו אפל. ואולם, גם לענקית הטכנולוגיה מתחילה להיווצר בעיה קשה שתתורגם לכך שהאייפון 14 ככל הנראה לא יקבל את המעבד הבא שלה, ה-A16. זה צפוי לצייד רק את דגמי הפרימיום של החברה - דגמי הפרו היקרים יותר בעוד דגמי הבסיס יקבלו את המעבד של השנה - ה-A15.
בשנה וחצי האחרונות חטיבת השבבים של אפל השיקה חמישה סוגים של מעבדים חדשים למחשבים במקביל למעבדי האייפון, האפל ווטש והאיירפודס. מעבדי ה-M1, M1 פרו, M1 אולטרה, M2 הפכו לסנסציה בזכות היעילות והעוצמה שהם מציעים בפלטפורמה מבוססת ARM שעד אז נחשבה לטובה מספיק רק למוצרי מובייל. בשנה הבאה החברה צפויה להשיק עוד לפחות 4 מעבדים - שלושה מסדרת ה-M2 (פרו, מקס ואולטרה) ו-M3 חדש.
אבל כדי להצליח לעמוד ביעדים באפל הפכו את חטיבת השבבים ליחידה כמו-צבאית והיא נאלצה להעביר לא מעט מהמשאבים שבאופן מסורתי הופנו למעבדי האייפון - שיש להזכיר הוא מוצר הדגל שלה ומקור הרווח העיקרי של עסקי החומרה והתוכנה - למעבדי המק. על פי דיווח של בלומברג, זאת בשילוב עם בעיות בשרשרת האספקה העולמית של השבבים גורמים לקשיים ולהאטה בפיתוחי המעבדים לאייפון ולאפל ווטש.
האפל ווטש אגב, צפוי להמשיך עם המעבד הנוכחי גם בדגם הבא. זאת אומרת שזו תהיה שנת הדגם השלישית שבה אפל לא תשדרג את המעבד של השעון החכם שלה. גם זה משהו שלא קרה עד היום. מארק גורמן אנליסט אפל בבלומברג הסביר שלמרות שעל הנייר המעבדים של האפל ווטש זכו לשם חדש בכל שנה מאז 2020 - S6, S7 ו-S8 לדגם הקרוב - אלה למעשה אותם מעבדים עם שינויים קלים. גם המעבדים של האייפון כבר לא מציעים שינוי מהותי ביכולות שלהם מזה שנתיים וכראיה, אפל הפסיקה להשוות אותם לדגם של שנה שעברה ובמקום זאת משווה אותם לדגמים של המעבדים המתחרים מבית קוואלקום שם הם עדיין מציעים ביצועים עדיפים.
עוד אירוע שמעיד על הבעיה של אפל הוא הדיווח של קוואלקום על כך שהיא תרכוש ממנה השנה מודמים דור 5 לאייפון. עד כה התכונית של אפל היתה לפתח את המודמים הללו בעצמה - אבל ככל הנראה שהבעיות שמשפיעות על המעבדים גם פגעו ביכולת שלה להתמודד עם פיתוח קו המודמים החדשים. על פי אנליסט אפל המוערך מינג-צ'י קואו פרויקט פיתוח המודמים של החברה "נכשל לחלוטין". לדבריו, אפל נאלצה להתמודד עם בעיות של התחממות יתר אותן לא הצליחה לפתור.
עוד תופעה שמעידה על כך שחטיבת השבבים שלה לא מצליחה להתמודד עם כל האתגרים הם הדיווחים שמחשבי המק שמצוידים במעבדי M2 החדשים מציגים ביצועים נחותים בעשרות אחוזים במהירות הכוננים שלהם לעומת אלה המצוידים בשבבי ה-M1 משנה שעברה. זאת הפעם הראשונה שהחברה לא מצליחה להציג שיפור אינקרמנטלי בביצועי המעבדים משנה לשנה בכל הסעיפים וכאמור זאת בשילוב עם שאר הדיווחים מעידים שהחברה ככל הנראה תסבול עוד השנה מבעיות השבבים.
מדובר בבעיה קשה, שכן על פי מפת השקת המוצרים שלה היא אמורה להשיק סדרה ארוכה של דגמים חדשים למוצרים קיימים ואף עדכונים משמעותיים למוצרים ישנים יותר כגון הרמקול החכם שלה הומפוד. הרמקול, כמו גם האוזניות יעשו שימוש במעבד הקיים של האפל ווטש. משקפי המציאות המוגברת שאמורים להגיע לחנויות ככל הנראה בשנה הבאה ודגמי האייפד פרו יעשו שימוש במעבדי ה-M של מחשבי המק. בעולם אידאלי, אפל היתה מפתחת מעבדים מותאמים לכל מוצר, אבל כעת היא צריכה למחזר אותם לשימושים שלא יועדו להם. המחסור גם יחסוך לה בעלויות הייצור שכן האינפלציה הגלובלית בשילוב עם זמינות נמוכה של פסי ייצור העלו את המחיר שהיא נדרשת להוציא על כל אייפון ומק. קשה לומר אם החברה תצליח להתמודד עם כל הבעיות האלה במקביל או שתבחר להמתין עם כמה מהמוצרים שתכננה להשיק השנה. מה שבטוח זה שאם תרצו את הדגם המתקדם יותר של האייפון ככל הנראה שתצטרכו להוציא עליו יותר כסף מאשר בשנה שעברה.