סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פאוול דורוב פאבל דורוב מייסד טלגרם  pavel durov
פאבל דורוב מייסד טלגרם (צילום: Instagram/durov)

הבעלים של טלגרם: לאפליקציה 900 מיליון משתמשים והיא קרובה לרווחיות

לפי פאבל דורוב הבעלים של טלגרם, זו הפכה לאחת מאפליקציות המדיה החברתית הפופולריות בעולם. הפלטפורמה קיבלה הערכות שווי של יותר מ-30 מיליארד דולר ממשקיעים פוטנציאלים, אולם דורוב שלל את האפשרות שימכור אותה לפני ההנפקה. בטלגרם יבחרו כנראה להנפיק בארה"ב

לטלגרם 900 מיליון משתמשים והיא קרובה לרווחיות, כך לפי דברי הבעלים של האפליקציה, פאבל דורוב בריאיון לפייננשל טיימס, לקראת הנפקה פוטנציאלית.
לפי דורוב, טלגרם הפכה לאחת מאפליקציות המדיה החברתית הפופולריות ביותר בעולם, ומאז שהשיקה לפני שנתיים פרסומות וחבילות מינוי פרימיום היא מכניסה "מאות מיליוני דולרים" בהכנסות. "אנחנו מקווים להגיע לרווחיות בשנה הבאה, או אפילו עוד השנה", אמר דורוב הרוסי במקור, בריאיון הראשון שהוא מעניק מאז 2017. הוא מחזיק באופן מלא בטלגרם, ולדבריו החברה קיבלה הערכות שווי של יותר מ-30 מיליארד דולר ממשקיעים פוטנציאלים, ביניהם "קרנות עולמיות המשקיעות בסטארט-אפים בשלבים מתקדמים". אולם, הוא שלל את האפשרות שימכור את הפלטפורמה לפני ההנפקה.
"הסיבה העיקרית שהתחלנו לייצר הכנסות היא שרצינו לשמור על עצמאות", הדגיש. "באופן כללי, אנחנו רואים בהנפקה דרך להפוך את הגישה לשווי של טלגרם לדמוקרטית יותר".
החברה מעסיקה בסביבות 50 עובדים בלבד במשרה מלאה. היא נהנתה מזינוק בפופולריות שלה בשנים האחרונות והפכה כלי תקשורת חיוני לממשלות ולאזרחים, בעיקר באזורי עימות. עם זאת, חוקרים מזהירים כי הפלטפורמה, שניטור התכנים בה בסיסי ביותר, משמשת ככר לפעילות פלילית ענפה, וכן מתפרסמים בה תכנים קיצוניים ואלימים בנוסף להפצת מידע שגוי. האשמה נוספת היא שלקרמלין קשרים לטלגרם, אך דורוב הכחיש זאת.
דורוב הקים את טלגרם ב-2013 ביחד עם אחיו. עוד קודם לכן זכה לכינוי "מארק צוקרברג הרוסי" לאחר שייסד את הרשת החברתית הפופולרית ביותר ברוסיה, VKontakte. ב-2014 עזב את רוסיה לאחר שסירב לחלוק מידע על משתמשים אוקראינים עם סוכנויות הביטחון הרוסיות. לדבריו, הוא מכר את המניות שלו ברשת החברתית לאוליגרכים המקורבים לקרמלין עבור 300 מיליון דולר.
לפי אנשים המעורים בנושא, בטלגרם יבחרו ככל הנראה לבצע את ההנפקה בארה"ב, והיא תצא לדרך לאחר שהחברה תגיע לרווחיות והתנאים בשוק יתייצבו. דורוב סירב להגיב על לוח הזמנים, אך הודה כי בטלגרם "בחנו מספר אפשרויות". החברה גייסה בסביבות 2 מיליארד דולר ב-2021, וביצעה הנפקות אג"ח בשווי 750 מיליון דולר ו-270 מיליון דולר בשנה שעברה.
דורוב ציין עוד כי ההוצאות השנתיות עמדו על פחות מ-70 סנט לכל משתמש חודשי. כחלק מהמאמצים לייצר הכנסות, בטלגרם החלו לבדוק בחלק מהאזורים הוספת פרסומות, והשנה הם מתכוונים להרחיב את השירות לעוד מדינות. בנוסף, החודש ישיקו תוכנית חלוקה בהכנסות עם היוצרים, והבטיחו לספק להם נתח של 50% מההכנסות.
דורוב התייחס בריאיון לניטור התכנים הרופף בטלגרם. לדבריו, הם מתכננים לשפר את הפיקוח וזאת על רקע מערכות הבחירות הרבות שיתקיימו השנה ברחבי העולם, ולהשתמש "במנגנונים המבוססים על AI כדי לענות על נושאים בעלי פוטנציאל בעייתי". אולם הוא הדגיש כי "כל עוד אנשים לא חוצים קו אדום, אני לא חושב שאנחנו צריכים למשטר אנשים באופן בו הם מבטאים עצמם", אמר. "אני מאמין בתחרות של רעיונות. אני מאמין שאפשר לערער על כל רעיון...אחרי נדרדר במהירות לרודנות".