סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין אבי אייל  מייסד ושותף מנהל בקרן אנטרה קפיטל  ו אבי חסון מנכ"ל סטארט
אבי אייל, מייסד ושותף מנהל בקרן אנטרה קפיטל, ואבי חסון מנכ"ל סטארט אפ ניישן סנטרל (צילומים: אוראל כהן, מירי דבידוביץ)

הישראלים זהירים, ונתח המשקיעים הזרים בהשקעות בארץ קפץ ל־44%

היקף ההשקעות בסטארט־אפים ישראליים צנח אשתקד ב־50% לעומת 2022. הקרנות הישראליות הפחיתו דרמטית את ההשקעות ואילו המשקיעים הזרים הגדילו את הנתח שלהם. 52% מהמשקיעים הזרים צופים ירידה בהשקעות ב־2024

ניצוץ של אופטימיות זהירה. כך מסכמים בסטארט־אפ ניישן סנטרל (SNC) את 2023 ואת המבט הראשוני ל־2024 בדו"ח השנתי המיוחד. "ממצאי הדו"ח מעידים על חוסנו של האקוסיסטם הטכנולוגי חרף השנה המטלטלת. לצד אי־הוודאות בישראל והירידה בהשקעות בטק הישראלי, התמונה הנשקפת מהדו"ח היא שישראל משמרת את מעמדה כמרכז חדשנות עולמי הכולל תרבות יזמות דינמית, מעורבות איתנה של שחקנים גלובליים והון אנושי ייחודי. כל אלו משמרים את מעמדו של ההייטק כעוגן הכלכלי של ישראל", מציינים ב־SNC.
המספרים לסיכום 2023 של הארגון שמחבר בין הסטארט־אפים המקומיים לבין משקיעים פיננסיים ואסטרטגיים מחו"ל, גבוהים מעט יותר ממה שעלה בדו"חות מקבילים, אך זה מאפיין את הארגון, משום שהוא משקלל במספרים השנתיים גם את העסקאות שטרם נסגרו סופית או דווחו. על פי נתוני SNC, היקף ההשקעות בסטארט־אפים ישראליים הסתכם ב־9.9 מיליארד דולר, ירידה של 50% לעומת 2022 וצניחה חדה יותר מהשיא של 30 מיליארד דולר. מדובר בחזרה לרמה של 2019, ערב התפרצותה של מגפת הקורונה. על פי הדו"ח, גיוסים של 7.9 מיליארד דולר כבר דווחו, אבל מהמידע שקיים בארגון, גיוסים של 2 מיליארד דולר נוספים ייזקפו ל־2023 בהמשך.


ההערכה הרווחת היא כי חברות רבות נמנעות מלדווח על סבבי גיוס שכבר נסגרו עקב המצב הרגיש בישראל, ושחלקם של הסבבים שסגורים עקרונית לא נחתמים בגלל הקושי לטוס לחו"ל או בגלל שירות מילואים. למרות המלחמה, פעילות גיוסי ההון להייטק הישראלי שמרה על רמתה לאורך כל השנה, כ־2 מיליארד דולר ברבעון.
2023 היא סוג של שנה אבודה עבור ההייטק הישראלי, שהיה עסוק במחאה נגד ההפיכה המשטרית בתשעת החודשים הראשונים שלה ובמלחמה בשלושת החודשים האחרונים, לכן חשוב להבין את הסנטימנט של המשקיעים. האקוסיסטם הישראלי תלוי בגופי מימון זרים, שאחראים לרוב ההשקעות כאן, והחשש הוא שהם יהססו להשקיע בישראל לאור 2023 המטלטלת. כאן מגיעה הבשורה האופטימית של SNC: "בציפייה לשנה הבאה, אנו רואים ש־88% מהתאגידים הבינלאומיים מתכננים לשמר או להגדיל את נוכחותם בישראל, עובדה שמצביעה על האמונה באקוסיסטם. עם זאת, יש פיצול בסנטימנט המשקיעים, כאשר 52% מהם צופים ירידה בהשקעות לשנת 2024. למרות זאת, הציפיות לרכישות ומיזוגים ולהנפקות מעוררות תקווה, והסקטורים המובילים — בינה מלאכותית, אבטחת סייבר וטכנולוגיות הגנתיות – צפויים להמשיך במגמת העלייה".
אמירה זו מבוססת על סקר שערך SNC בנובמבר בקרב יותר מ־100 גופי השקעה וחברות שפעילים בענף ההייטק הישראלי. לצד ההבטחה להמשיך את הנוכחות הפיזית בישראל, 67% מהנשאלים בקרב תאגידים בינלאומיים ציינו כי יחתמו השנה על עסקאות חדשות בישראל, מחצית מהם מתכוונים לעסקאות מיזוגים ורכישות ומחציתם לשותפויות. מקרב חברות רב־לאומיות עם מרכז מחקר ופיתוח בישראל, הרוב המכריע לא מתכנן שינוי בכוח האדם כאן, 21% מתכננות התרחבות משמעותית ורק 12% בוחנות צמצום בפעילות בישראל. 37% מתוך הנשאלים מעריכים כי גיוסי ההון הפרטיים יירדו בצורה מתונה ב־2024 ו־15% סבורים כי הם יירדו בצורה ניכרת. רק 8% צופים עלייה משמעותית בגיוסי הון השנה לעומת 2023.
הדו"ח מאשש את מה שנאמר לאורך השנה האחרונה בחדרי החדרים של התעשייה: באופן מפתיע, היו אלה דווקא הקרנות המקומיות שהפחיתו דרמטית את ההשקעות בעוד הגופים הזרים המשיכו להשקיע. הנתח של סבבי גיוס שנעשו בהובלה של משקיעים זרים בלבד עלה מ־30% ל־44%. אינסייט, שהיתה הקרן הזרה הפעילה יותר לאורך השנים האחרונות, פינתה את מקומה בצמרת ללייטספיד וסמסונג נקסט. בקרב הקרנות הישראליות, הפעילות ביותר היו אנטרה קפיטל של אבי אייל שהוכתר באחרונה למשקיע ההון סיכון הטוב ביותר באירופה, ואחריה OurCrowd ופיטנגו.
חרף התחושה שענף ההייטק מורכב בעיקר מחברות סייבר ופינטק, מספר הסטארט־אפים הגדול בישראל משתייך לענף ההלת'טק. כיום רשומות במאגר של הארגון 1,623 חברות בתחום הרפואי, לעומת 458 חברות סייבר. אלא שהמימון מתחלק כמעט ביחס הפוך: סבב ממוצע בסייבר עמד על 27.1 מיליון דולר לעומת 12.7 מיליון דולר בהלת'טק.