סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק  Elon Musk
אלון מאסק. 24 שעות להגיב (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

אירופה למאסק: יש לך 24 שעות להגיב על פייק ניוז שמופץ ב-X הקשור למלחמה בישראל

האיחוד האירופי החל לפעול נגד הפצת מידע שגוי ותמונות מזויפות ממתקפת החמאס ברשת החברתית של מאסק. האיחוד הזהיר כי אם הרשת לא תפעל להורדת התכנים היא תספוג קנס של עד 6% מההכנסות השנתיות שלה. מאסק: "הקוד שלנו פתוח ושקוף"

האיחוד האירופי החל לפעול נגד הפצת מידע שגוי ותמונות מזויפות ממתקפת החמאס בפלטפורמת הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר). באתר CNBC דיווחו כי תיירי ברטון, נציב האיחוד האירופי לשוק האינטרנט, העביר מכתב אזהרה לאלון מאסק, הבעלים של הפלטפורמה, ובו הזהיר כי אם לא יפעל להורדת תכנים לא חוקיים מסתכנת החברה בקנס בגובה של עד 6% מההכנסות השנתיות שלה. ברטון ציין כי לפי הבנת משרדו הופץ בפלטפורמה מידע שגוי ותכנים "אלימים וטרוריסטים". מאסק התבקש להגיב לטענות בתוך 24 שעות.
לפי הדיווח, המכתב נשלח לאחר שבוצעו מספר בדיקות ולאחר שכלי התקשורת וארגונים נוספים תיעדו את העלייה בתכנים שקריים ומפוקפקים בפלטפורמה, שלפי הטענות יצרו בלבול נוסף בנוגע ללחימה הנוכחית. "המדיה הציבורית וארגונים חברתיים דיווחו לנו על מקרים של פרסום תמונות מזויפות וערוכות המופצות בפלטפורמה שלך באיחוד האירופי, כמו שימוש חוזר בתמונות ישנות של עימותים צבאיים לא קשורים או תמונות צבאיות שמקורן בכלל במשחקי מחשב", טען ברטון במכתב. "זה גורם להפצת מידע כוזב ומוליך שולל". עוד הוסיף כי הוא רוצה שמאסק יבטיח שהמערכות של הפלטפורמה הן יעילות ולעדכן על האמצעים שינקטו לפתור את הבעיה.
על אף הביקורת ברטון ניצל את הפלטפורמה ופרסם את מכתב האזהרה ב-X, ואף תייג את מאסק והוסיף האשטאג המתייחס לחוק השירותים הדיגיטליים החדש. לפי אותו חוק, פלטפורמות טכנולוגיות שיש להן יותר מ-45 מיליון משתמשים פעילים חודשיים באיחוד האירופי נדרשות לנטר ולהסיר תכנים לא חוקיים.
ברטון הזכיר למאסק כי החוק "מציב מחויבות מאוד מפורטת בנוגע לניטור תכנים", ושהפלטפורמה חייבת לפעול "בשקיפות ובבהירות בנוגע לתכנים המורשים לעלות ולאכוף באופן קבוע ובהתמדה את המדיניות".
לסיכום, ברטון כתב כי הוא מצפה שבחברה "יצרו קשר עם רשויות אכיפת החוק הרלוונטיות והיורופול כדי לוודא שאתם מגיבים במהירות לבקשות הללו". עוד הוסיף: "אני מזכיר לך שלאחר פתיחתה של חקירה רשמית וקביעה שהחברה לא מצייתת, יוטלו קנסות". מ-X לא התקבלה תגובה לדיווח.
מאסק הגיב לפוסט של ברטון: "המדיניות שלנו היא שהכל קוד פתוח ושקוף, גישה שאני יודע שהאיחוד תומך בה. בבקשה פרט את ההפרות שאתה מייחס ל-X, כדי שהציבור יוכל לראות אותן. מרסי בוקו". ברטון השיב: "אתה מודע היטב לדיווחי משתמשים ורשויות על תוכן שקרי ותוכן שמאדיר אלימות. אתה צריך להדגים שאתה יכול לפעול. הצוות שלי עומד לרשותך".
לפי בדיקה שערך הניו יורק טיימס, חמאס הצליח למנף בהצלחה את קשיי אכיפת מדיניות התוכן של X תחת שליטתו של מאסק, ולהפיץ סרטונים אלימים בתפוצה רחבה. כך, למשל, סרטון של מחבלי חמאס יורים על מכונית ובה אזרחים ישראלים נצפה יותר ממיליון פעמים; תמונה של גופות אזרחים ישראלים בדרך לאחד הקיבוצים בעוטף עזה שותפה יותר מ-20 אלף פעמים; והקלטה של ישראלית צעירה כשהיא מתחננת נואשות לעזרה בעודה נחטפת לרצועה שותפה כמעט 50 אלף פעמים.
מחבלי חמאס שמובילים את פעילות המדיה החברתית של הארגון אמרו לניו יורק טיימס שהם מנצלים את מדיניות התוכן הרופפת של X על מנת להפיץ את הסרטונים במטרה להגביר את האימה בקרב אזרחי ישראל. טלגרם, שגם היא סובלת מיכולות אכיפת תוכן חלשות, הפכה גם היא לזרוע הפצה מרכזית של הארגון.
"X הפכה לאזור מלחמה בלי אתיקה", אמר לניו יורק טיימס מנכ"ל ארגון פייק ריפורטר, אחיה שץ. "במלחמת המידע הנוכחית, זה מקום שאפשר ללכת אליו ולעשות מה שאתה רוצה. בעבר, כשדיווחנו ל-X על חשבונות או תוכן אלים הם היו מוסרים. עכשיו אין עם מי לדבר שם. כל מי שעבדנו איתו בעבר עזב. אין למי לפנות בחברה. מלחמת המידע בטוויטר כבר הופסדה. אין מה להילחם שם". שץ ציין שמנגד, פלטפורמות כמו פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק מגיבות ומסירות תכנים גרפיים או שקריים.
בין תכני הפייק שזיהה פייק ריפורטר נמנה סרטון של ילדים בכלובים, לכאורה ילדים ישראלים בשבי חמאס אך למעשה סרטון שמקורו אינו ידוע והופץ ב-X כמה ימים לפני המתקפה. סרטון אחר, שמראה ניסיון של כוחות ביטחון לחלץ חוגגים מהטבח במסיבת הטבע ברעים, הופץ בטענה שהוא מתעד חילופי אש בין חיילים לחמאס, ושהחוגגים שנרצחו מתו פשוט כי נקלעו לאש צולבת.