סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מארק צוקרברג
מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג. מנסים לצמצם את את התוכן האסור ברשת החברתית (צילום: AFP)

פייסבוק משנה כיוון? הסירה תוכן אסור מרשימת הפוסטים הנצפים

הרשת החברתית של צוקרברג הוציאה את הפוסטים שהפרו את כללי הקהילה מרשימת 20 הפוסטים הנצפים. בזמן שטוויטר של מאסק משנה את מדיניותה, השינוי עשוי להפוך את פייסבוק לרלבנטית שוב

כשפייסבוק (חברה־הבת של מטא) פרסמה את דו"ח הפוסטים הפופולריים ביותר ברשת החברתית לרבעון השלישי של 2022, כל מי שעוקב אחרי הפלטפורמה מקרוב שם לב למשהו שונה. לא מה שהיה ברשימת 20 הפוסטים הפופולריים ביותר, אלא מה שכמעט ולא היה בה.
אם ברשימות קודמות היתה נוכחות מוגברת לפוסטים מעדות הקליק־בייט - עם ממים מועתקים, ספאם עם קישורים לחנויות מפוקפקות, תוכן מיני יתר על המידה, או תוכן שבפלטפורמה כינו פשוט "מצער" – ברשימה העדכנית כמעט שלא היה להם זכר. רק פוסט אחד הוגדר כבעל אופי של קליק־בייט, לעומת כל 20 הפוסטים ברשימה מהרבעון המקביל בשנה שעברה. ולראשונה מאז החלה פייסבוק לפרסם את הרשימה הרבעונית, אף אחד מ־20 הפוסטים הנצפים ביותר לא הפר את כללי הפלטפורמה.
הפעם, במקום פוסטים עם תכנים ירודים, ספק מפוקפקים, שנועדו לתמרן את האלגוריתם של פייסבוק באמצעות עידוד משתמשים להשיב על שאלות חלולות כמו "אם היית זוכה באספקה לכל החיים של הדבר האחרון ששתית, מה זה היה?", או "נקבו בשם של דג שאין בו את האות A". זאת, בהנחה שהפוסט לא הוסר לאחר שהפר את כללי הקהילה, נכנסו לרשימה קדימון לסדרת נטפליקס, סרטון של מתנדבים מבצעים החייאה לפילה או מאשאפ תמונות של המלכה אליזבת מילדותה ועד זקנתה. לא בדיוק דקארט וניטשה, אבל שיפור משמעותי לעומת המצב לפני שנה. "יש לנו אופטימיות זהירה בנוגע להתקדמות שעשינו בעובדה לשיפור איכות התוכן בפייסבוק", אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" ראשת תחום האמינות של פייסבוק, אנה סטפנוב.
שינוי זה אינו מקרי, לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", מוקדם יותר השנה הקימה פייסבוק מעין "חדר מלחמה" כדי להתמודד עם בעיית הפוסטים הפופולריים, שבכירים וחוקרים בחברה ראו כמקור למבוכה. מערכת ההמלצות של החברה קידמה בעקביות תוכני "זבל", רבים מהם מועתקים או מקדמים קישורים לעמודים אנונימיים. לפי מסמך פנימי, ברבעון השלישי של 2021 החברה הגדירה 70% מ־20 הפוסטים הפופולריים ביותר כ"מצערים", ו־30% הנותרים כבעלי איכות נמוכה.
ולא רק מבוכה, גם חשש אמיתי לניכור משתמשים ומפרסמים. סקרים פנימיים שערכה החברה העלו שמתמשים לא אוהבים שהפיד שלהם מוצף בפוסטים מסוג זה. בפייסבוק חששו שהבעיה תוחרף לאור הכוונה להגביר את הנוכחות בפיד של סרטוני Reels (הגרסה של פייסבוק לסרטוני הטיקטוק), שמסתמכים באופן משמעותי יותר על מערכת ההמלצות של הפלטפורמה לצורך הפצתם. ומערכת זו נטתה להפצה של סרטונים מועתקים או "אגרסיביים": רוב הסרטונים הפופולריים ממקורות שמשתמשים לא עקבו אחריהם היו של עימותים מילוליים או פיזיים.
בחודשים שלאחר מכן, חברי צוותי המוצר, חוויית המשתמש והאמינות של מטא פעלו במשותף על מנת לגבש הגדרה משופרת לתוכן באיכות ירודה וסיכמו על דרכים שבהם יכולה החברה לפעול כדי להגבילו. במסגרת מאמצים אלו פעלה פייסבוק על מנת להבין מה גרם למשתמשים להרגיש שפוסט מסוים הוא באיכות נמוכה. לפי מסמכים פנימיים, המאמצים התמקדו בפיתוח דרכים למדוד "מאפיינים לא־אסתטיים, היעדר מקוריות ואמינות נמוכה".
במקביל, פיתחה החברה מערכת ייעודית לזיהוי סרטוני Reels באיכות נמוכה, ובכלל כך לא רק סרטונים שמפירים את כללי הקהילה עם תכנים כמו דברי שטנה, עירום או תוכן מיני אחר, אלא גם סרטונים עם תאורה גרועה, או כאלו שזוהו כמגעילים או כבזבוז זמן.
לחברה יש עוד דרך לעבור – ברשימות 500 ו־1,000 הפוסטים הפופולריים לא נרשם שיפור דומה. והדו"ח הרבעוני גם לא מתייחס לתוכן בקבוצות פייסבוק, שם עדיין יש פעילות משמעותית של משתמשים ש"מפיקים תוכן באיכות נמוכה".
נתונים אחרים מצביעים על כך שהפעילות בפייסבוק הופכת מבוזרת יותר. בשנה שעברה 20 הפוסטים הפופולריים ביותר סיפקו 0.1% מהצפיות בארה"ב, השנה 0.05% בלבד. ו־20 האתרים הפופולריים ביותר שסיפקו 2.7% מהצפיות, הסתפקו ב־1% בלבד. מצד אחד, מדובר בסימן חיובי – פחות פוסטים ויראליים מאוד שמרכזים חלק מהותי בתעבורה ומרדדים את איכות ומגוון התוכן. מצד שני, הרבה יותר נקודות קטנות שצריך לנטר פן יהפכו למוקד התלקחות.
כך או כך, מבקרים חיצוניים מסכימים שנרשם שיפור. "הם צריכים להיות גאים בזה", אמר ג'ף אלן, מדען נתונים לשעבר בפייסבוק וכיום עובד בארגון Integrity Institute, שמייעץ לחברות מדיה חברתית בנושאי מדיניות. "אף שהתוכן מייצג רק שבריר אחוז מהתוכן שמשתמשים צורכים, הוא מראה אילו טקטיקות וסוגי פוסטים מתוגמלים על ידי האלגוריתם".
ההצלחה של פייסבוק בהגבלת התוכן הבעייתי בולטת במיוחד על רקע מה שקורה בימים אלו בטוויטר. הדיקטטור, אלון מאסק, חיסל בפועל את יכולות ניטור ובקרת התוכן של החברה, ובמקביל פתח את הדלת מחדש לשורה של משתמשים שנזרקו בעבר מהפלטפורמה בגלל התנהגות לא ראויה, כחלק ממה שהוא הגדיר כ"חנינה כללית". זאת, לצד חוסר עניין מובהק בשימור כללי שיח מינימליים בפלטפורמה.
בשעה שפייסבוק, לפחות לפי הדיווח הנוכחי, מתקדמת במאמצי ניטור התוכן שלה, טוויטר של מאסק צועדת אל הכאוס (והמפרסמים שמים לב - לפי הערכות מחצית מ־100 המפרסמים הגדולים בפלטפורמה כבר נטשו אותה). בתפיסה הציבורית, טוויטר תמיד נתפסה כרשת החברתית "הטובה", זו שבאים אליה כדי לברוח מהתוכן הירוד של פייסבוק. זה היה כמעט הדבר היחיד ששיחק לטובתה. עכשיו, לאור המאמצים המוגברים של פייסבוק והיעדר הרצון המוחלט בטוויטר, ייתכן שהתפיסה הזו בדרך להתהפך. בעבור מטא, שנאבקת לשקם את תדמיתה על רקע שורת שערוריות ודו"חות כספיים מאכזבים, מדובר במהפך הכרחי. בעבור טוויטר, זו עלולה להיות מכת מוות.