סגור
זירת תחבורה המחר האדר דסקטופ

24/7

כתבות נוספות

תחבורת המחר
מהפכת התחבורה החכמה של אגד: מהזמנת נסיעות באפליקציה ועד רכבים אוטונומיים וירוקים

שירות האוטובוסים המסורתי, כפי שהתרגלנו אליו במשך השנים, מציע מסלולים וזמנים קבועים. אך בשנים האחרונות, על רקע התקדמות טכנולוגית ותפיסתית בתחום, אגד מובילה את מהפכת התחבורה הציבורית החכמה שמטרתה להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית בצורה הנוחה והיעילה ביותר. מהם החידושים שאגד מציעה לנוסעי התחבורה הציבורית בישראל? ומתי נוכל לראות אוטובוסים אוטונומיים בכבישי ישראל?

בשנים האחרונות, אגד, חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, מובילה מהפיכה בכל הנוגע לשירות לנוסע ושיפור חווית הנסיעה. לא בכדי זוכה אגד במקום הראשון בציוני השירות של משרד התחבורה. על רקע ההתפתחויות הטכנולוגיות המשמעותיות בעשור האחרון בעולם התחבורה, אגד מפתחת ומטמיעה שירותי תחבורה חכמה שישולבו כחלק ממערך התחבורה הציבורית ויחזקו את יכולתה של החברה להתחרות על לב הנוסע המשתמש כיום ברכבו הפרטי.
מהם השירותים של אגד המציעים פתרונות תחבורה בזמן אמת? ומדוע האוטובוסים במסלולים הקבועים צפויים להישאר גם בעתיד?
"משפרים את חווית הנסיעה בתחבורה הציבורית מקצה לקצה"
באגד מבינים כי עולם התחבורה הציבורית משתנה - אם בעבר התחבורה הציבורית ברחבי העולם הייתה מבוססת קווי נסיעה קבועים בשעות מוגדרות - הרי שהיום עם המהפכה הטכנולוגית והאפשרות לייצר פיתוחים מתקדמים לייעול הנסיעה התחבורה הציבורית עוברת תהליך של ייעול טכנולוגי. אגד מובילה כיום מהפיכה אשר ראשית שמה את נוסע התחבורה הציבורית וחווית הנסיעה שלו במרכז ומייעלת עבור את התהליך באמצעות פיתוחים טכנולוגיים מהם נולד הרעיון בשירות אגד תיקתק - שירות תחבורה שיתופית חכמה אשר מאפשר הזמנת רכב שיתופי בלחיצת כפתור דרך אפליקציית אגד (זמינה להורדה חינם בכל חנויות האפליקציות ).

2 צפייה בגלריה
אגד תיקתק תיק תק
אגד תיקתק תיק תק
אגד תיקתק
(צילום: אגד)
מזמין השירות מזין את היעד אליו הוא רוצה להגיע והאפליקציה, באמצעות אלגוריתם ייחודי אשר פותח בידי חברת via, מייצרת עבורו את המסלול השיתופי המהיר ביותר. תושבי ירושלים וחיפה כבר נהנים מהשירות הייחודי והשאיפה של החברה היא לאפשר שירותי תחבורה מתקדמים לכלל המדינה.
"היתרון הגדול הוא שהשירות הוא חלק מהמארג הגדול המופיע בתוך אפליקציית אגד, כאחת מהאפשרויות לנסיעה מהמוצא ליעד, על פי בקשת הנוסע בזמן אמת", מסבירה דנה מאיר, מנכ"לית "אגד תיק-תק". מרכיב חשוב נוסף באינטראקציה של תיקתק עם הנוסע הוא יצירת ביטחון מרבי בכל רגע נתון: "הנוסע רואה מתי הנהג יאסוף אותו ויכול לעקוב אחר המסלול בזמן אמת", אומרת מאיר. בנוסף, הלקוח יודע מתי הוא יגיע ליעדו כאשר תחזית ההגעה מתעדכנת בזמן אמת על פי מפת התנועה. "זה כמו שאנשים מפעילים waze בכל יום בדרך לעבודה, למרות שהם מכירים את הדרך בעל פה – כי הם רוצים ביטחון, וודאות ושקט נפשי", לדברי מאיר.
בדרך לתחבורה חכמה: אפליקציית אגד - מענה הוליסטי ללקוחות ו'תיקתק', שירות הזמנת נסיעות בזמן אמת
כחלק מהמהפכה התפיסתית ששמה במרכז את חווית הנסיעה מקצה לקצה (Last Mile Solution), אגד פיתחה אפליקציה הוליסטית לתכנון המסלול אשר מציגה את כלל האפשרויות הזמינות עבור הנוסע, מנקודת המוצא ועד נקודת היעד. "היום כולנו מנהלים את חיינו במובייל, ולכן אגד פיתחה את אפליקציית אגד, המאפשרת תכנון מסלול נסיעה שכולל את כל אמצעי התחבורה, גם של מפעילות תחבורה ציבורית אחרות, רכבת קלה ורכבת ישראל. ההכללה של כלל האפשרויות היא חלק מהמיקוד בערך שהנוסע מקבל, לצד השירותים שאגד מציעה", אומר עמירם אוחיון, מנהל הפיתוח העסקי באגד. "אנחנו רוצים להגיע למצב בו הלקוח יכול לנהל מעקב מלא אחרי האוטובוס, מסלול הנסיעה וזמן ההגעה. עצם הידיעה שהנהג בדרך, גם אם הוא תקוע בפקקים, נותן לנוסע ביטחון שלא שכחו אותו בתחנה", לדבריו.
עבור כל מי שדואג מהיעלמות האוטובוסים המסורתיים מהכבישים, אוחיון מדגיש כי "עדיין יישארו קווים של אוטובוסים שנוסעים בכבישים ראשיים ובתדירות גבוהה, וייצרו ביטחון של אוטובוס שמגיע בזמנים קבועים. את קווי התחבורה החכמה, שמחברים בין השכונות לכביש הראשי או בין נקודות שונות במרחב. אגד רוצה להפוך לתחבורה חכמה, כדי להציע את הנסיעות רק במקומות ובשעות שיש להן ביקוש. המשמעות של תחבורה חכמה היא שליטה והבנה, כולל השוואה בין חלופות והצגה של כל המרכיבים במסלול, לרבות הליכה, החלפת קווים ולוחות זמנים".
בדרך למימוש הטכנולוגי של החזון, אגד משתפת פעולה עם חברות ישראליות שמצליחות בכל העולם
החזון של אגד מציב אתגר לא פשוט מבחינה טכנולוגית, מה שהוביל את החברה לשתף פעולה עם חברות ישראליות אשר מפתחות פתרונות חכמים בעולם התחבורה ברחבי העולם, כגון via ו-Moovit, אשר מספקות את התשתית הטכנולוגית לתיקתק. "בישראל יש אקו-סיסטם מדהים של תחבורה חכמה, וצריך לנצל את זה", אומר אוחיון. "מדובר בחברות שמשקיעות השקעות עתק במחקר ופיתוח - אז אם מרכזי הפיתוח נמצאים פה, אין סיבה שלא לממש את הטכנולוגיות פה בישראל. המטרה שלנו היא להטמיע את הטכנולוגיות האלו בשירותים שלנו, לטובת הנוסעים הישראלים". לצד שיתופי הפעולה, אגד הקימה יחידת חדשנות ומשקיעה בקרנות הון סיכון. "אנחנו פתוחים לעולם הטכנולוגי ולחדשנות בתחום, שואפים להיחשף ולהתנסות בכל רעיון שעשוי להניב ערך ללקוחות ולחברה", מצהיר אוחיון. "עם אקו-סיסטם כזה, ישראל צריכה להיות חלוצה בתחום הפעלת תחבורה חכמה".
2 צפייה בגלריה
אגד תיקתק תיק תק
אגד תיקתק תיק תק
הזמנת נסיעה בלחיצת כפתור
(צילום: אגד)

העתיד של התחבורה הציבורית - אוטונומי וירוק יותר
אגד נמצאת בהליך הסבת צי האוטובוסים שלה לצי חשמלי נקי. אגד הייתה החלוצה בישראל בהפעלת צי חשמלי בחיפה עוד בשנת 2017, ולאחרונה רכשה מאות אוטובוסים חשמליים לשירות בחיפה, ירושלים וגוש דן. בתוכנית הרכש של אגד צפוי רכש של מאות אוטובוסים חשמליים נוספים בשנים הקרובות. גם בפעילות באירופה אגד מפעילה צי של אוטובוסים חשמליים, היברידיים ואוטובוסים מונעים בגז טבעי. "אגד צפויה להפעיל בשנים הקרובות את אחד הציים החשמליים הגדולים באירופה בהנעה עם אפס פליטות".
לסיכום אומר אוחיון, "אין ספק שהדרך לתחבורה ציבורית חכמה נמצאת בתחילתה ורצופה באתגרים לא פשוטים. מערכת התחבורה הציבורית בישראל, כמו במדינות אחרות בעולם, מבוזרת ומאופיינת בריבוי מפעילים, ולכן צריך בשורה התחתונה לוודא שכולם מחוברים ומסונכרנים לספק חווית נסיעה לא פחות טובה מנסיעה ברכב פרטי". "הדרך לשם", מסביר אוחיון, "היא קודם כל בבניית התשתיות המתאימות - רכבות קלות, נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, מערכות תיעדוף ברמזורים, והגברת שירות האוטובוסים. לצד זה, שילוב של מערכות תחבורה חכמה על גבי התשתיות הפיסיות יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויסייע במשימה הלאומית להפחתת העומס ההולך וגובר בכבישים".