סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בירד קורקינט חשמלי קורקינטים
בירד קורקינט חשמלי קורקינטים (רויטרס)

דרך ללא מוצא: בירד ניפחה הכנסות - ומזהירה מאפשרות של פשיטת רגל

חברת הקורקינטים השיתופיים שנכנסה לפעילות בישראל ב-2018 לא הציגה מודל עסקי בר קיימא ולאחר שגייסה 883 מיליון דולר נפגעה מהתחרות הקשה בענף והתרסקה. עכשיו היא לא יכולה לעמוד בהתחייבויותיה לספקים ובקרוב, כנראה, תיעלם מהרחוב

חברת הקוקרקינטים השיתופיים בירד בצרות צרורות. על פי דיווחיה לרשות לניירות ערך בארה"ב ביום שישי האחרון, היא נמצאת בימים אלה על סף פשיטת רגל. מהדיווח עולה כי במשך שנתיים החברה ניפחה באופן מטעה את דיווחי ההכנסות שלה ועכשיו אין לה מספיק מזומנים על מנת לעמוד בהתחייבויות שלה לספקים. הדרך שלה לקריסה נראית בלתי נמנעת, אלא אם ימצא הפראייר שיסכים להזרים לה קצת כסף.
בירד היא הראשונה ובין הבולטות בחברות המיקרומוביליטי בישראל ובכלל. לתל אביב היא נכנסה ב-2018, כשישראל היתה המדינה השנייה בלבד מחוץ לארה"ב שבה החלה לפעול. ההצלחה המיידית שלה גררה לכאן חברות נוספות, מקומיות ובינלאומיות. חלקן נסגרו או שינו מודל פעילות, אך אחרות מיהרו למלא את החלל.
למן הרגע הראשון שהחברות האלו החלו לפעול היו שתהו האם המודל שלהן מסוגל להיות רווחי. משקיעים סברו שכן ושפכו עליהן עשרות מיליוני דולרים. בירד גייסה בסך הכל 883 מיליון דולר, כולל בסבב גיוס פוסט-ספאק במאי האחרון. הנתונים בפועל היו פחות ורודים והפעילות של החברה נותרה הפסדית כשברבעון השני של 2022 היא רשמה הכנסות של 76.7 מיליון דולר והפסד של 310.4 מיליון דולר.
עתה, מתברר שהנתונים הכספיים שפרסמה החברה בין הרבעון הראשון של 2020 לרבעון השני של 2022 סבלו מכשלים חמורים "ואי אפשר עוד להסתמך עליהם", כלשון הודעה שששלחה החברה ל-SEC. לדברי בירד, היא רשמה הכנסות על נסיעות מסוימות גם כשלקוחות לא שילמו בפועל על נסיעות אלו (בגלל היעדר יתרה מספקת בארנק). כלומר, הכנסות החברה היו נמוכות משמעותית מאלו שהיא הצהירה עליהן בפועל ושווי השוק של החברה, שעומד על 91.72 מיליון דולר (אחרי שעמד בשיאו על כ-2.3 מיליארד דולר) צריך להיות נמוך משמעותית.
אבל זו אפילו לא הבעיה הגדולה ביותר של החברה. בהודעה אחרת שהיא שלחה ל-SEC היא מתריעה שהיא מסיימת את הרבעון השלישי עם הון זמין של 38.5 מיליון דולר בלבד ושללא מימון נוסף היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויות הכספיות שלה במהלך השנה הבאה. "יש צורך לצמצם פעילות או להפסיק את הפעילות של החברה כדי להפחית עלויות או לפנות לפשיטת רגל", היא כתבה.
בבירד מאשימים במצב "גורמים שמחוץ לשליטתנו", אבל האמת היא שהאשמה חלה כולה על בירד, שהוקמה על בסיס מודל עסקי לא בר-קיימא, התרחבה במהירות לא פרופרציונלית לגודל ההכנסות והרווחים שהיא יכולה לייצר, והתמודדה ראש בראש בשווקים תחרותיים מאוד שבהם אין לה שום יתרון מובנה והדרך היחידה שלה להשיג שליטה היא באמצעות מלחמת מחירים. בעצם, האשמה חלה גם על המשקיעים חסרי האחריות, שבסחף אחרי הבטחות המיקרומוביליטי הזרימו לה סכומי כסף ניכרים ובלתי-מבוקרים שאפשרו לה לעשות את כל זה.