סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
יוביסופט קופצת בראש לתוך עולם הקריפטו

יצרנית המשחקים הצרפתית השיקה מערכת לאיסוף וסחר ב-NFT, מעין פריטי משחק דיגיטליים, אותם מכנה החברה "דיג'יטס". המהדורה הראשונה של פריטים אלה תהיה זמינה מחר לשחקנים ממספר מדינות, שישראל אינה ביניהן. חברות גיימינג רבות הביעו עניין בשימוש ב-NFT וכעת יוכלו לבחון האם הניסוי של יוביסופט יצליח

יצרנית ומפיצת המשחקים יוביסופט (Ubisoft) חשפה אתמול (ג') פלטפורמה בשם קוורץ (Quartz) למסחר בפריטי NFT, אותם מכנה החברה "דיג'יטס" (Digits). הוכחת ההיתכנות (Proof-of-Concept) הראשונה של הפלטפורמה תהיה במשחק היריות החינמי "Ghost Recon Breakpoint". מחר יקבלו השחקנים שלושה פריטים במהדורה מוגבלת - קסדה, מגן רגליים ו"סקין" (עיצוב קוסמטי) לאקדח. לאחר מכן, יוכלו השחקנים לסחור בפריטים אלה בחופשיות באמצעות הפלטפורמה.
NFT הם ראשי תיבות של Non-Fungible Token (אסימון חסר תחליף). אלה נכסים וירטואליים המציגים בעלות על יצירות דיגיטליות, כמו ציורים, תמונות, סרטונים - ואף אביזרים ודמויות במשחקי מחשב. אסימוני NFT מאוחסנים על הבלוקצ'יין, הטכנולוגיה עליה מבוססים המטבעות הקריפטוגרפיים. לפיכך, ניתן לסחור ב-NFT רק באמצעות מטבעות קריפטו. הפלטפורמה של יוביסופט פועלת על הבלוקצ'יין של המטבע הווירטואלי טזוס (Tezos).
עם זאת, NFT ובלוקצ'יין לאו דווקא דרושות בשביל סחר חופשי בפריטי משחק. כבר לפני שנים, הקימה בליזארד (Blizzard) "בית מכירות פומביות" במשחק "דיאבלו III", בו יכולים היו השחקנים להציע את מרכולתם. גם בחנות המשחקים המקוונת סטים (Steam), שחקנים יכולים לסחור באביזרים מ-CS:GO ו-"Team Fortress 2". במקרה או שלא, סטים עדכנה באחרונה את התקנון שלה ואסרה הפצת משחקים המכילים NFT.
(סרטון ההכרזה של יוביסופט קוורץ)

נראה כי מרבית הצופים בסרטון ההכרזה כועסים על יוביסופט שצללה לתוך תחום ה-NFT, שנחשב שנוי במחלוקת. הסרטון קיבל יותר מ-30 אלף דיסלייקים ורק 1.2 אלף לייקים - כלומר, רק 4% מכלל המצביעים מסכימים עם הצעד של יוביסופט. "דמיינו לו יוביסופט הייתה משקיעה מחשבה בפיתוח משחקים שאנשים אוהבים במקום לנסות להדפיס כסף שוב ושוב", כתב אחד הגולשים בתגובות - איתו הסכימו 2.6 אלף איש. בשל מבול התגובות השליליות, הסירה החברה את הסרטון מתוצאות החיפוש של יוטיוב - אך הוא עדיין זמין לצפייה דרך קישורים.
כמו כן, אחת הביקורות העיקריות על NFT היא שהמסחר בקבצים הללו צורך חשמל רב ועל כן, תורם למשבר האקלים. יצרנית המשחקים הצרפתית מדגישה כי טזוס הוא חסכוני באנרגיה, בניגוד לבלוקצ'יין של ביטקוין (שלא תומך ב-NFT) או את'ריום (Ethereum) - שהוא כיום עדיין הבלוקצ'יין הפופולרי ביותר לסחר NFT.
ברשומה בבלוג החברה, בפטיסט שרדו (Baptiste Chardon), מנהל מוצרי הבלוקצ'יין ביוביסופט, דן בהכרזה החדשה של החברה. לדבריו, הטכנולוגיה יכולה להצמיח אקו-סיסטם "המבוסס, רובו ככולו, על קהילת השחקנים. על אף שזה עשוי להיתפש לכאורה כטריוויאלי, זו גישה שונה לחלוטין מ'הגנים הסגורים' להם אנחנו רגילים". שרדו הוסיף כי "בטווח הארוך, גישה זו עשויה להעניק הזדמנויות חדשות, כמו ממשק בין משחקים שונים ורמת עצמאות חדשה לחלוטין של קהילות שחקנים, הודות לטבעה המבוזר של הטכנולוגיה".
1 צפייה בגלריה
Ubisoft Quartz
Ubisoft Quartz
יוביסופט טוענת כי המערכת "יעילה פי מיליון מזו של ביטקוין"
(Ubisoft)
איך פלטפורמת קוורץ עובדת בפועל? לאחר חיבור למערכת של יוביסופט - Ubisoft Connect - יכולים המשתמשים לקשר את הארנק הדיגיטלי שלהם, בו יאוחסנו נכסי ה-NFT. לא כל השחקנים יכולים זכאים לקבל את פריטי האספנות. רק שחקנים שהגיעו לרמה חמש ב-"Ghost Recon Breakpoint" יוכלו לקבל את המהדורה הראשונה. בשביל לאסוף את המהדורה השנייה, שתוענק ב-12 בדצמבר, נדרשים השחקנים לצבור 600 שעות משחק, לכל הפחות. יוביסופט מבטיחה כי כל פריטי ה-NFT יהיו קוסמטיים - ולא ישפיעו על יכולותיהן של הדמויות. בשלב זה, תושבי ישראל לא יכולים לאסוף את הפריטים, אלא רק שחקנים מארה"ב, קנדה, ספרד, צרפת, איטליה, בלגיה, גרמניה, אוסטרליה וברזיל.
מגזר משחקי הבלוקצ'יין וה-NFT עורר הרבה באזז בשנה האחרונה ומשך משקיעים רבים, שהשקיעו כ-1.8 מיליארד דולר בחברות אלה - כ-20% מסך ההון שגייסו חברות גיימינג פרטיות עד כה מתחילת השנה. אולם על אף שכיום קיים קומץ משחקי NFT, מרביתם כלל לא פופולריים והם נותרים בגדר נישה קטנה בעולם המשחקים.
אך עיניהן של חברות גיימינג רבות נשואות אל בלון הניסוי שהפריחה יוביסופט. מגוון חברות גיימינג משתעשעות ברעיון של משחקי NFT והביעו את כוונתן להיכנס לתחום - כמו זינגה (Zynga), סקוור אניקס (Square Enix) ו-EA, שכינתה את ה-NFT "עתיד התעשייה שלנו". לעומתן, פיל ספנסר (Phil Spencer) הביע חשש כי טכנולוגיית ה-NFT עשויה להיות "נצלנית".