ההתנפלות שהסתיימה בן־לילה: האייפון הזול של רשתות המזון היה מבצע חד פעמי
אושר עד וויקטורי יצרו באזז עצום כשמכרו את האייפון 17 החדש במאות שקלים פחות ממחיר השוק, והמלאי נחטף בתוך שעות. אבל מאחורי הסנסציה לא מסתתרת מהפכה צרכנית: מדובר במלאי מוגבל שיובא ביבוא מקביל מיפן, ולא צפוי להתחדש. בענף מעריכים כי הרשתות ניצלו הזדמנות שיווקית ליחסי ציבור, ולא מתכננות להיכנס לתחום הסלולר
בשבוע שעבר מכרו רשתות המזון "אושר עד" ו"ויקטורי" דגמי אייפון 17, האייפון החדש שיצא לשוק לאחרונה, במחיר זול במאות שקלים ביחס למחיר השוק. מדובר באייפון שיובא ביבוא מקביל ובכמויות מוגבלות ולכן מחירו היה נמוך יחסית.
באושר עד מכרו, לדוגמה, את דגם האייפון 17 פרו מקס ב-5000 שקל, מחיר שהיה נמוך בכ-700 שקל ביחס למחיר ברשתות המתחרות מחסני חשמל, דינמיקה ו-KSP. דגמים אחרים נמכרו בהנחות אף גבוהות יותר של מעל 800 שקל. אחרי ש"אושר עד" הקימה עמדות למכירת אייפון מוזל ב-17 מתוך 23 הסניפים שלה, משכה אליה מאות קונים שיצרו תורים ארוכים מחוץ לסניפים, והמלאי שלה חוסל בתוך יממה, החלה יומיים לאחר מכן גם רשת ויקטורי במכירת אייפון מיבוא מקביל שנמכר גם הוא במחיר נמוך במאות שקלים ממחיר השוק, והמלאי נגמר בתוך זמן קצר.
ההתנפלות על דוכני האייפון ברשתות השיווק מעידה יותר מכל על הצורך בהגדלת התחרות באמצעות יבוא מקביל ועל הצמא של הציבור הישראלי למלחמה ביוקר המחיה. אבל למרבה צערם של הצרכנים, הבשורה לא תבוא מיבוא מקביל של רשתות המזון. ויקטורי ואושר עד מכרו בין מאות לאלפי אייפונים בודדים שיובאו ביבוא מקביל ונגמרו בתוך שעות ספורות. למי שמצפה לחידוש המלאי, מומלץ להוריד ציפיות. מדובר בארוע חד פעמי שבמסגרתו ניצלו אושר עד וויקטורי מלאי של האייפון החדש מסוכן מכירות ביפן, קנו אותו מיבואן מקביל שמייבא לישראל והוא נגמר. כך עובד היבוא המקביל – יבואן מקביל בעל קשרים עם סוחרים בחו"ל מקבל הודעה על פריטים בכמויות גדולות שמופצים בשווקים בחו"ל, רוכש אותם במחיר זול ומוכר אותם לרשת קמעונאית המציעה אותם במחירים מוזלים לצרכנים. לרוב יהיה מדובר במוצרים הנחשבים לטרנד לוהט בשוק או כאלה עם ביקוש גבוה. אלא שהבעיה ביבוא מקביל היא שמדובר בארוע חד פעמי שלא חוזר על עצמו, שכן קשה למצוא מלאי גדול של המוצרים הללו בחו"ל, אלא דרך הספק שמוכר ליבואנים הרשמיים בישראל במחיר מלא.
כך, באושר עד מכרו את האייפון 17 כמו ששבוע לפני כן מכרו נעלי אדידס בדגם סמבה המבוקש ב-100 שקל פחות ממחירם בחנויות הספורט. לפני שנה מכרו עגלות בוגאבו גם כן במחיר מוזל וכך גם שואבי דייסון ניתן למצוא ברשת במחירים נמוכים ממחיר היבואן הרשמי. "יש בורסה של טלפונים בעולם שאתה לא יודע מה אתה קונה. לפעמים זה מצליח לפעמים זה מסוכן. אלה דילרים שדורשים את הכסף מראש. רשתות השיווק קנו את הסטוק הזה, עשו מבצע כמו העוף בשקל, כנראה הפסידו על המכירות של אייפון אבל הרוויחו קמפיין בעלות של מיליוני שקלים".
לדברי בכיר באחת מרשתות הסלולר, "אנחנו יודעים מידיעה מוצלבת ששתי הרשתות יחד קיבלו מהיבואן המקביל 600 מכשירי אייפון בלבד. הבעיה שהם לא לקחו בחשבון היא שהמכשירים שמיובאים מיפן שונים מהמכשירים שמגיעים מאירופה, הסוללה שלהם שונה, והם יקבלו שירות במעבדה של אפל רק בשנה הראשונה, וזמן ההמתנה יכול להיות ממושך כי אין בישראל חלפים עבור מכשירים שמגיעים מיפן".
ברשתות הסלולר והחשמל טוענים כי הבאז שיצרו אושר עד וויקטורי סייע להם להגדיל מכירות גם ברשתות שלהן ואלו צמחו במספרים דו ספרתיים ביחס להשקת אייפון בשנה שעברה באותה תקופה. ב-KSP, שבעבר הירבתה למכור מוצרי אפל ביבוא מקביל, וכיום היא נציגה רשמית שרוכשת מהחברה העולמית את האייפונים, בטוחים כי רשתות המזון לא ייכנסו למכירה שוטפת של מוצרי סלולר. "אין לרשתות המזון שום כוונה להיכנס לתחום הטכנולוגיה ואני גם לא מציע להן לעשות את זה" אומר יעקב פרילוק, הבעלים של KSP. "זה לא המקצוע שלהם. צריך ידע מיוחד בתחום. הם יכולים לעשות מבצע קטן בשביל לעשות באז ולמשוך לקוחות, אבל כדי להיכנס לקטגוריה של הסלולר הם צריכים קודם 15 שנה לעבוד בתחום הטכנולוגיה, וזה לא כל כך פשוט. צריך להבין את התחום ואין שום סיכוי שהם אפילו חושבים על זה, כי הם מבינים שצריך מומחיות בזה".
בין אם מדובר במהלך חד פעמי ובין אם לא, מכירות אפל בישראל נמצאות בירידה. את הנתונים הללו ניתן לראות בדוחות אייקון גרופ היבואנית הרשמית של אפל, ומפעילת רשת הסלולר איי דיגיטל, שנסחרת בבורסה בתל אביב. אייקון היא מפיצה וקמעונאית של מוצרי אפל ובין היתר של מכשירי אייפון. היא מייבאת ומפיצה מכשירי אייפון לקמעונאים כמו מחסני חשמל, KSP, דינמיקה ואחרות וגם לרשתות הקמעונאות שבבעלותה, איי דיגיטל ואיי דיגיטל גודיס, וכן באתר סחר של הקבוצה. בנוסף, בבעלותה מעבדה רשמית לתיקון מכשירי אפל שנכללת בפעילות של מגזר הקמעונאות.
במחצית הראשונה של 2025 דיווחה החברה על ירידה במכירת אייפונים הן במגזר ההפצה והן ברשתות הקמעונאות שלה. במגזר ההפצה הסתכמו מכירות האייפונים ב-156 מיליון שקל בששת החודשים הראשונים של השנה וזאת לעומת מכירות של 159 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2024. ברשתות הקמעונאות של הקבוצה נמכרו במחצית הראשונה של השנה אייפונים בהיקף 81 מיליון שקל, בעוד שבמחצית הראשונה של 2024 מכרה אייקון גרופ אייפונים בהיקף כספי של 99 מיליון שקל ברשתות הקמעונאות.































