סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חיפוש גוגל
חיפוש גוגל. לטענתה מדובר בהסכמים לגיטימיים (צילום: שאטרסטוק)

גוגל מבקשת לדחות התביעה נגדה בארה"ב: "לא הכתבנו עיצוב מנועי חיפוש אחרים"

בתביעה טען משרד המשפטים האמריקאי, כי גוגל משלמת מיליארדים לחברות כמו אפל ומוזילה, כדי להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במוצריהן. החברה: "הדרישה מגוגל שלא להתחרות במרץ, תהפוך את חוקי התחרותיות על ראשם"

גוגל מבקשת מבית המשפט לדחות על הסף את תביעה ההגבלים העסקיים שהגיש נגדה משרד המשפטים של ארה"ב, שבמרכזה טענה שהחברה נוקטת במהלכים אנטי-תחרותיים כדי לשמר את מעמדה בתחום החיפוש. "הדרישה מגוגל שלא להתחרות במרץ, או ממפתחי דפדפנים לשנות את המוצרים שלהם כדי לפגוע בחוויית המשתמש, תהפוך את חוקי התחרותיות על ראשם", טוענת ענקית הטכנולוגיה.
בתביעה, שהוגשה באוקטובר 2020, טוען משרד המשפטים שהנוהג של גוגל לשלם מיליארדי דולרים ליצרניות מובייל ומפתחות דפדפנים, כמו אפל ומוזילה, על מנת להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במוצרים שלהן, הקשה על מתחרות להיכנס לשוק ושימר את המונופול של גוגל בתחום החיפוש. כן נטען שגוגל ניצלה את שליטתה באנדרואיד על מנת לפגוע בתחרות, דרך הסכמים עם יצרניות שמחייבים אותן לשווק מכשירים עם אפליקציות מובנות של גוגל או לקבל תשלום בעבור קידום מנוע החיפוש של החברה.
ב-12 בדצמבר 2022 פנתה גוגל לבית המשפט בבקשה לדחות את התביעה על הסף. בפנייתה, שהותרה לפרסום רק השבוע, טוענת גוגל שעסקאות החיפוש שלה עם חברות כמו מוזילה ואפל לא מונעות ממשתמשים להתנסות במנועי חיפוש אחרים, והן תוצאה של ביצועים טובים יותר של גוגל ביחס למתחרות. "יש אפס ראיות שההסכמים עם גוגל מכתיבים את עיצוב המוצרים האלו", טוענת החברה. "אין שום ראיות שמצביעות על כך שגוגל סחטה את אפל, מוזילה או כל מפתחת דפדפנים אחרת על מנת שיאמצו עיצוב שכולל מנוע חיפוש אחד כברירת מחדל". בנוגע להסכמים עם יצרניות מכשירי אנדרואיד, גוגל טוענת שאין ראיות לכך שהיתה להם השפעה אנטי-תחרותית.
בגוגל מקווים לבלום את המהלכים הרגולטוריים והמשפטיים המתגברים נגד הדומיננטיות של החברה בתחומים כמו חיפוש ופרסום בדיגיטל. בשנה שעברה, בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי דחה את ערעור החברה על קנס בסך 4.125 מיליארד יורו, שהוטל עליה אחרי שנמצא שהטילה "הגבלות לא חוקיות" על יצרניות אנדרואיד, במטרה לשמר את מעמדה בשוק החיפוש. במקרה אחר, נקנסה החברה באיחוד ב-2.42 מיליארד יורו אחרי שתעדפה שירותים שלה בתוצאות החיפוש.