חדשות טכנולוגיה

עוד תביעה נגד גוגל - על פגיעה במתחרים דרך מנוע החיפוש שלה

את התביעה הגישו 38 מדינות בארה"ב בהובלת קולורדו הדמוקרטית ונברסקה הריפובליקנית; הטענה: מנוע החיפוש של גוגל מבצע מניפולציות לא חוקיות בתוצאותיו באופן ש"מרכז את הכוח בידיה"; אתמול תבעו טקסס ומדינות אחרות את גוגל על יצירת מונופול בשוק הפרסום המקוון

שירות כלכליסט 21:1717.12.20

תביעה נוספת בתחום ההגבלים העסקיים הוגשה היום (ה') בארה"ב נגד גוגל, הפעם בטענה שהחברה עיצבה את פעולת מנועי החיפוש שלה כדי לפגוע במתחרים. מדובר בתביעה השלישית מסוגה המוגשת נגד החברה מאז אוקטובר.

 

 

 

התלונה נגד ענקית החיפוש הוגשה ע"י תובעים כלליים של 38 מדינות, בהובלת התובע הכללי של קולורדו פיל ווייסר הדמוקרטי, והתובע הכללי של נברסקה, דאג פיטרסון הרפובליקני. על פי התביעה, מנוע החיפוש של גוגל מבצע מניפולציות לא חוקיות בתוצאות החיפוש, באופן ש"מרכז את הכוח" בידיה של גוגל, כך לדברי ווייסר. "גוגל נוהגת לומר שאנשים משתמשים בגוגל, אך אני טוען שגוגל משתמשת באנשים", כך אמר פיטרסון בשיחת זום, "היא מרוויחה מהמידע שלהם בכך שהיא משתמשת בו לפרסום".

 

 

חיפוש בגוגל חיפוש בגוגל צילום: שאטרסטוק

 

התביעה מתמקדת באופן בו גוגל מציגה תוצאות חיפוש, על רקע תלונות של יריבותיה כמו Yelp ואקספדיה, שלטענתן גוגל מתעדפת את שירותיה שלה בתוצאות החיפוש. הדבר אילץ אותן ואחרות לשלם כדי להופיע במקום גבוה בתוצאות החיפוש, או לוותר על נוכחותן שם. "התלונה הדו-מפלגתית של התובעים הכלליים היא אולי אף יותר חשובה מתביעות קודמות בזה שהיא מכוונת לליבת הדומיננטיות של גוגל: תוצאות החיפוש שלה", כך אמר לות'ר לואו, סגן נשיא למדיניות ציבורית בחברת ילפ, "מספק לראות שגוגל סוף סוף נקראת לתת עליה דין וחשבון".

 

התביעה הנוכחית בהובלת קולורדו ונברסקה מגיעה לאחר תביעה של עשר מדינות רפובליקניות בהובלת טקסס אשר הוגשה אתמול, ומאשימה את מנוע החיפוש הכוחני של גוגל ביצירת מונופול בשוק הפרסום המקוון, עקב השפעתו על כל היבט של השוק: הקונים, המוכרים, והתיווך בעסקאות.

 

באוקטובר תבעו משרד המשפטים ותריסר מדינות את החברה האם של גוגל – אלפבית, בטענה לפעולות מונופוליסטיות ואנטי-תחרותיות, בעקבות עסקה שלה עם אפל בנוגע לתוצאות חיפוש, ומדיניותה לכלול אפליקציות שלה כברירת מחדל במערכת ההפעלה אנדרואיד.

x