סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מארק צוקרברג
מנכ"ל מטא מארק צוקרברג (צילום: AP)

מטא תובעת את Voyager Labs הישראלית: אספה מידע על 600 אלף משתמשים דרך חשבונות מזויפים

לפי התביעה, שהוגשה לבית משפט פדראלי בקליפורניה, Voyager Labs מהוד השרון יצרה 38 אלף חשבונות מזויפים שבאמצעותם היא אספה מידע פומבי ברשתות החברתיות על מאות אלפי משתמשים. פעילות זו, שמכונה Scraping, נחשבת לבעייתית: אמנם המידע שנאסף הוא פומבי, אך המשתמשים לא מצפים לכך שהמידע עליהם ייאסף למאגר חיצוני גדול

מטא תובעת את Voyager Labs הישראלית בטענה שחברת המודיעין הדיגיטלי אספה בצורה מאסיבית מידע מחשבונות פייסבוק של משתמשים לצרכים עסקיים - כך הודיעה מטא השבוע.
Voyager Labs מתמחה בפיתוח תוכנות ושירותים מבוססי בינה מלאכותית שמסייעים לרשויות אכיפת חוק ולארגונים לאסוף מידע על אנשים והתנהגויות ולחולל תובנות על סמך המידע שנאסף. לפי הגרדיאן, החברה טענה בעבר שהיא עושה שימוש במידע מרשתות חברתיות על מנת לחזות התנהגות פלילית עתידית, והיא אפשרה למשטרה לחקור אנשים באמצעות הרכבת זהות דיגיטלית.
Voyager Labs, שנוסדה על ידי אבי קורנבלום, פועלת מהוד השרון ומפעילה משרדים גם באיחוד האמירויות, ניו יורק, וושינגטון די.סי, סינגפור ובריטניה.
לפי התביעה, שהוגשה לבית משפט פדרלי בקליפורניה - ופורסמה בין היתר בגרדיאן, בבלומברג וב-CNBC - המערכות של Voyager Labs עושות שימוש במידע פומבי של משתמשים שנאסף מפלטפורמות מדיה חברתית ובהן פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב וטלגרם.
לטענת מטא, לצורך איסוף המידע מפייסבוק יצרה החברה 38 אלף חשבונות מזויפים, שבאמצעותם היא אספה מידע על יותר מ-600 אלף משתמשים, שכלל פוסטים, לייקים, תמונות ורשימות חברים. פעילות זו, שמכונה Scraping, שנויה במחלוקת: מצד אחד, המידע שנאסף הוא פומבי. מצד שני, המשתמשים לא מצפים שהמידע ייאסף למאגר מידע חיצוני גדול, ואיסופו כרוך בהונאה והפרת תנאי השימוש של הפלטפורמות השונות.
המשתמשים שעליהם נאסף מידע כוללים עובדים במלכ"רים, אוניברסיטאות, כלי תקשורת, מוסדות בריאות, צבא ארה"ב ועובדי ממשל ברמה הפדרלית והמקומית. כן נאסף מידע על הורים במשרה מלאה, פנסיונרים וחברי איגודי עובדים.
ב-11 בנובמבר, פקרליטיה של מטא פנו ל-Voyager Labs בדרישה להפסיק את פעילות זו. בהמשך, השביתה החברה 60 אלף חשבונות פייסבוק ואינסטגרם שקשורים לחברה, בהם 38 אלף החשבונות המזויפים. "התנהגות המשיבים לא אושרה על ידי מטא ומפרה את תנאי השימוש של פייסבוק ואינסטגרם, וכן את החוק בקליפורניה. בהתאם, מטא דורשת פיצויי נזיקין וצו מניעה שיאסור על המשיבים להשתמש בפלטפורמה שלה ובשירותיה". כן מבקשת החברה ש- Voyager Labs תשיב את כל הרווחים שיצרה שלא כדין, "בסכום שיוכח במשפט".

1 צפייה בגלריה
ועידת MIND THE DATA אבי קורנבלום מייסד ומנכ"ל Voyager Labs
ועידת MIND THE DATA אבי קורנבלום מייסד ומנכ"ל Voyager Labs
אבי קורנבלום מייסד ומנכ"ל Voyager Labs
(צילום: צביקה טישלר)

"חברות כמו Voyager הן חלק מתעשייה שמספקת שירותי שאיבת מידע לכל דיכפין, בלי קשר לזהות המשתמשים או מטרות איסוף המידע, כולל ביצוע פרופיילינג להתנהגות פלילית של אנשים", נמסר ממטא בהודעה לעיתונות. "תעשייה זו אוספת בחשאיות מידע שאנשים משתפים עם הקהילה, המשפחה והחברים שלהם, בלי רגולציה או אחריות, ובדרך שפוגעת בזכויות האזרח של אנשים".
לא מדובר בתביעה הראשונה מסוגה שמגישה מטא. בספטמבר 2022, הגיעה החברה להסדר טיעון עם שתי חברות – BrandTotal ו-Unimania – במסגרתו התחייבו השתיים להפסיק לשאוב מידע מפייסבוק ומאינסטגרם.
"התקווה היחידה שלנו היא להגביר את המסר שזו לא הדרך הנכונה למשטר אנשים או את הציבור", אמרה לגרדיאן מנהלת האכיפה והליטיגציה של מטא, ג'סיקה רומרו. "יש אנשים שנפגעו אף שאינם מתאימים לשום סוג של פרופיל פלילי ש-Voyager מנסה למכור".
Voyager Labs לא הגיבה לפניות כלי התקשורת בנושא.