סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סין ארה"ב שבב שבבים
מלחמת השבבים בין סין לארה"ב (צילום: REUTERS/Florence Lo/Illustration/File Photo)

חברות השבבים נגד ממשל ביידן: החרם על סין פוגע בנו

מנכ"ל אינטל פט גלסינגר, מנכ"ל קוואלקום כריסטיאנו אמון ומנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג יגיעו בשבוע הבא יחד לוושינגטון. המטרה: לשכנע נציגי ממשל וחברי קונגרס בארה"ב לרכך את המגבלות המתוכננות על מכירת שבבים למדינה הקומוניסטית

חברות השבבים הגדולות בארה"ב פותחות במאמץ אחרון להסיר את ההגבלות החדשות שהטיל הממשל על מכירה לסין. כחלק מהמאמץ הזה בכירים מתכוונים להגיע לוושינגטון הבירה בשבוע הבא לשיחות עם נציגי הממשל וחברי הקונגרס, כך לפי דיווח באתר פורצ'ן.
לדברי אנשים המעורים בנושא שביקשו להישאר בעילום שם, פט גלסינגר, המנכ"ל של אינטל, כריסטיאנו אמון, המנכ"ל של קוואלקום, וג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, מתכננים לצאת במסע שתדלנות נגד הרחבת ההגבלות על מכירה לסין של שבבים מסוימים ושל הציוד הנחוץ לייצור מוליכים למחצה. זאת בשל ההערכה כי בממשל ביידן מתכוונים לאשר את ההגבלות הנוספות בשבועות הקרובים.
המנכ"לים לא מצפים לבטל לגמרי את המהלך, אך הם מקווים שיוכלו לשכנע את הממשל כי הסלמה תפגע במאמצים הדיפלומטיים הקיימים מצד הבית הלבן. חברות השבבים מצאו את עצמן בלב המחלוקת המסלימה בין סין לארה"ב. בממשל האמריקאי מאמינים כי הגבלת הגישה של סין לטכנולוגיה תעזור לחזק את הביטחון הלאומי ולסכל את מאמציה של סין לחזק את יכולותיה הצבאיות. לעומת זאת, החברות טוענות שניתוק מהשוק הגדול ביותר שלהן יפגע ביכולות שלהן להשקיע בקידום הטכנולוגיות שלהן, ובסופו של דבר יערער על הדומיננטיות האמריקאיות בתחום.
לפי הדיווח, יותר מ-60% מההכנסות של קוואלקום מגיעים מאזור סין בזכות מכירת רכיבים ליצרניות סמארטפונים כמו שיאומי. זאת בעוד באינטל מחשיבים את המדינה כאזור המכירות הגדול ביותר שלה. המנכ"ל גלסינגר אף ביקר בסין מוקדם יותר החודש כדי להציג את שבבי הבינה המלאכותית של החברה. סין גם אחראית לכרבע מההכנסות של אנבידיה.
באוקטובר חוקק משרד המסחר האמריקאי חוקים שאוסרים על יצרניות ציוד למוליכים למחצה למכור כלים מסוימים לסין ולייצא שבבים מסוימים המשמשים ביישומים המבוססים על בינה מלאכותית. עד כה הפגיעה הגדולה ביותר בהכנסות נרשמה אצל Applied Materials, שנאלצה להוריד מיליארדי דולרים מתחזיות הרווח שלה, אבל החברות חוששות כי ההגבלות יורחבו וישפיעו גם על יצרניות של מכשירים. כך למשל היכולת של אנבידיה לשלוח מאיצי בינה מלאכותית מובילים לסין נפגעה בשל הצורך לעבור הליך קבלת אישור מיוחד והמכירות ירדו.
"אני מודאג מכך שמנכ"לים אמריקאים מסוימים ממשיכים לתמוך בהגבלות יבוא חלשות יותר על טכנולוגיה רגישה", אמר בתגובה מייק גאלגר הרפובליקני, יו"ר ועדת הקונגרס לתחרות עם סין. "ממשל ביידן צריך להחמיר את הגבלות היצוא של שבבים מתקדמים".
ארה"ב גם מפעילה לחץ על בנות בריתה להגביל את היצוא לסין. כך למשל מוקדם יותר החודש הוטלו בהולנד הגבלות המקשות על ASML, אחת מספקיות ציוד ייצור השבבים הגדולות בעולם, להמשיך למכור בסין.
משלוש החברות המדוברות לא התקבלה תגובה לדיווח.