סגור
גג עמוד techtalk דסק
אור ליבן מנכ"ל ישראל ומזה"ת Airwallex איירוולקס
אור ליבן מנכ"ל ישראל ומזה"ת Airwallex איירוולקס (צילום: איל טואג)

פינטק 2023
המגמות שיסייעו לחברות פינטק ישראליות לשרוד את התקופה המאתגרת

אילו מגמות מובילות את תחום הפינטק וצפויות לחולל בו מהפכה, וכיצד הן משפיעות וימשיכו להשפיע על האקוסיסטם הישראלי בתחום הפינטק

העולם הפיננסי עובר בימים אלה שינויים דרמטיים, המונעים על ידי ההתקדמות המהירה בתחום הטכנולוגיות הפיננסיות. לצד זה, השינויים המאקרו-כלכליים מעצימים את החשיבות של הטמעת כלים ופתרונות פינטק שיסייעו לייעל את עבודת החברות ואת רווחיותן. אילו מגמות מובילות את תחום הפינטק וצפויות לחולל בו מהפכה, וכיצד הן משפיעות וימשיכו להשפיע על האקוסיסטם הישראלי בתחום הפינטק? אנסה לענות על השאלות האלה כאן.

שיתוף פעולה בין מתחרים (coopetition) מניע רווחיות

לשיתוף פעולה בין חברות מתחרות בעולם הפינטק יהיה השפעה מכריעה על רווחיותן בעולם שלא מפסיק להתפתח ולהשתנות. ככל שהשוק הופך לרווי יותר, חברות פינטק יצטרכו למצוא דרכי פעולה חדשות, גם כדי לבלוט וגם כדי לענות על צרכי הלקוחות שלהן. שיתופי פעולה אסטרטגיים יסללו את הדרך לצמיחה שתטיב עם כולן, ושתסייע להן למנף את החוזקות של כל אחת מהן. באמצעות coopetition, שחקניות פינטק ישראליות יוכלו להיות חלק מאקוסיסטם תחרותי ותוסס יותר. המועמדות הטבעיות להרוויח ממגמה זו הן חברות פינטק המספקות תשתית פיננסית.

שירותים פיננסים מוטמעים (embedded finance) מנצחים את ההאטה הכלכלית

הביקוש לשירותים פיננסים מוטמעים (embedded finance) ובנקאות כשירות (Banking-as-a-Service – BaaS) ממשיך לצמוח, כשחברות ועסקים מחפשים למשוך אליהם מקורות הכנסה איכותיים, וגם לשמר מקורות כאלה. חברות ממשיכות להציע שירותי תשלומים והלוואות, המאפשרים להן לבצע upsell ו-cross-sell.
תהליך זה מונע בחלקו הגדול על ידי ההאטה הכלכלית העולמית. ההאטה דוחפת את החברות לבנות נוכחות בשווקים שונים בעולם, כדי לפעול בזריזות בשווקים מתאוששים, או כדי לתמוך טוב יותר בשרשראות האספקה המשתנות.
באופן דומה, ב-2023 ראינו גם תופעה נוספת: חברות זריזות, המטמיעות פתרונות embedded finance בדרכים תחרותיות ויצירתיות יותר. חברות ישראליות חייבות לזהות את המגמה הזו ולהתאים את עצמן אליה במהירות כדי להישאר תחרותיות בשוק בו כל אחד יכול להיות שחקן פינטק.

קונסולידציה - גורם מפתח כדי לשרוד את השוק המאתגר

תעשיית הפינטק מוצאת את עצמה ב-2023 "בין הפטיש לסדן": מצד אחד קיים צורך לצמצם הוצאות ומצד שני התיאבון חלש לסבבי גיוס נוספים. האקלים הכלכלי הנוכחי הוא ככל הנראה הגרוע ביותר עבור תעשיית הפינטק מאז שהיא החלה לגדול.
המשמעות של מציאות זו היא שסטארט-אפים שנהנו מגיוסים מקרנות הון סיכון לפני מגיפת הקורונה, עומדות כעת בפני עתיד לא ברור, גם לאחר שהן ביצעו כבר סבבי קיצוצים. באמצעות קונסולידציה, חברות פינטק ישראליות יכולות גם להבטיח את מקומן בזירה התחרותית כל כך, וגם לנצל הזדמנויות חדשות לצמיחה. שיתופי פעולה ומיזוגים יהיו הכרחיים כדי לשרוד וכדי להשיג צמיחה בשנים הקרובות.

שימוש יעיל בהון

הצורך להימנע מירידה ברווח התפעולי הוא כר לצמיחתה של מגמה נוספת: חברות עוקבות מקרוב אחרי תזרים המזומנים הצפוי שלהן, ואחרי השימוש בהון העומד לרשותן. סביבת הריבית הגבוהה גרמה לכסף להיות יקר יותר, ולכן מוצרי treasury המותאמים לסביבה כלכלית כזו קורצים לכל שדרת הניהול של חברות, ולא רק לסמנכ"לי הכספים שלהן.
עבור חברות גלובליות, שליטה על מקורות ההון חשובה אף יותר כשתנודות בשערי מטבע מצטרפות לסביבת הריבית הגבוהה, והופכות את תנאי הפעילות למאתגרים אף יותר. לחברות ישראליות כדאי לבדוק את תחומי הפעילות האלה כדי לנהל באופן אופטימלי את הפעילות שלהן וכדי ליהנות מפוטנציאל גדול יותר לצמיחה.

ניהול סיכונים מבוסס AI משתלב במאבק בפשעים פיננסיים

בינה מלאכותית יוצרת (generative AI) פרצה לעולמנו השנה עם ChatGPT. עם זאת, פן מדאיג שלה הוא תשומת הלב שהיא מושכת מצד פושעים, המבקשים לעשות שימושים מתקדמים ב-generative AI – כמו טכנולוגיית "דיפ פייק" – כדי לעקוף מערכות מסורתיות למניעת הונאות. יחד עם זאת, generative AI מספקת לנו גם את הפתרון: בעזרת Machine Learning ו-generative AI ניתן לעשות שימוש בדאטה כדי לאתר דפוסים של הונאות, וללמוד מדפוסים אלה. היא יכולה להפוך צוותים המתמקדים בגילוי הונאות לפרואקטיביים, במקום להיות כאלה המגיבים להונאות. אימוץ של ניהול סיכונים מבוסס AI על ידי חברות ישראליות יהיה מרכזי בהבטחת סביבה עסקית בטוחה ועמידה בפני הונאות.
מגמות הפינטק שסקרנו כאן – שירותים פיננסים מוטמעים, שיתוף פעולה בין מתחרים, קונסולידציה, שימוש יעיל בהון וניהול סיכונים מבוסס AI – מעצבות מחדש את התעשייה הפיננסית ב-2023 ואילך.
מוסדות פיננסיים, חברות פינטק וגופי רגולציה – על כולם לאמץ את הסביבה המשתנה, לנצל את ההזדמנויות הנוצרות מהמגמות האלה, וגם לשתף פעולה כדי לבנות עתיד טוב יותר. באמצעות אימוץ טכנולוגיות פינטק והפוטנציאל הגלום בהן לשינוי, נוכל לסלול דרך לתעשייה פיננסית ישראלית חזקה, עמידה ומשגשגת.
אור ליבן הוא מנכ"ל ישראל ואזור המזרח התיכון בענקית הפינטק Airwallex