סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
למה ספוטיפיי ממשיכה לשדר את הפודקאסט של ג'ו רוגן שמפיץ שקרים על הקורונה?

רוגן עומד מאחורי אולי הפודקאסט הפופולרי בעולם, The Joe Rogan Experience, שזמין בלעדית בספוטיפיי, והוא מביא לה קהל צעיר ואיכותי, שמגיע לשם במיוחד בשבילו. בנוסף, ענקית הסטרימינג שילמה לו 100 מיליון דולר כדי להביא אותו בבלעדיות. גם מכתב של 270 מדענים ומומחי בריאות לא השפיעו עליה בינתיים

ככלל, פייק ניוז והפצה של מידע שגוי ברשת הם בעיה שקשה לפתור. מידע זורם ומתפשט במדיה חברתית כמו נהר בשיטפון. חסמת במקום אחד, הוא יפרוץ באחר. הורדת פוסט או השעית משתמש, יש עוד 20 שייכנסו לנעליו. זו מלחמת התשה בין הפלטפורמות למפיצי הבדותות והשקרים, והיתרון מצוי לרוב לצד האחרונים. יש מה לעשות, אבל בדרך כלל זה לא מספיק ליותר מהאטה של הזרימה או הגבלה מינורית שלה.


אבל לפעמים, במקרים נדירים במיוחד, הבעיה כל כך פשוטה לפתרון, שכל מה שהפלטפורמה צריכה לעשות שקול ללחיצה על כפתור. ואם היא לא לוחצת על הכפתור הזה? כנראה שיש לה שיקולים חשובים יותר ממניעת הפצה של שקרים מסכני חיים, וכנראה לשיקולים האלו יש צבע ירוק.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 4.6.20 השדר ג’ו רוגן
מוסף שבועי 4.6.20 השדר ג’ו רוגן
השדר ג’ו רוגן
(צילום: גטי אימג'ס)

במרכז המקרה המדובר עומדת מהעבר האחד ספוטיפיי, ענקית הסטרימינג שאוהבת להתחפש לאנדרדוגית
בשעה שהיא מעצבת מחדש את עולם המוסיקה והמילה המדוברת, ומהעבר השני טיפוס בשם ג'ו רוגן, שעומד מאחורי אולי הפודקאסט הפופולרי בעולם, The Joe Rogan Experience, שזמין בלעדית בספוטיפיי. את ספוטיפיי כולם מכירים, עם רוגן יש לי היכרות שטחית בלבד, שכן בהיותי סנוב מתנשא, אני מאזין בעיקר לפודקאסטים של NPR, פושקין וגימלט.
מדובר, עם זאת, במקבילת הפודקאסט לתוכניות הטוק רדיו הפופולריות בתדרי ה-AM בארה"ב: מדי יום מוקלט ומוזרם פרק חדש באורך של בין 3 ל-3.5 שעות, שכולל בעיקר שיחות עם אורחים ומרואיינים בנושאים רמי עולם. כמו, למשל, פרק 1764 מ-14 בינואר שבו בדקה ה-27 מספר מישהו איך חתך פעם את שק האשכים שלו וראה את האשכים עצמם. וזה רק מה שקרה כשפתחתי פרק באופן רנדומלי. אז לא בדיוק סלון תרבותי אינטלקטואלי שמביא למאזין את מיטב הקולטורה והמדע העולמיים.
השטיקים הרגילים של אוהבי הקורונה
בכל אופן, אותו רוגן הוא, ותודו שאתם לא מופתעים, גם מתנגד חיסונים ותומך מחלות ומוות די ידוע שמדי פעם משתמש בפלטפורמה האדירה שלו שמנגישה אותו למאות מיליוני מאזינים כדי להפיץ שקרים, בדותות וחצאי-אמיתות מסכני חיים. במקרה אחד, בפרק מ-31 בדצמבר, אירח רוגן אנטי-מומחה שמתכנה רוברט מלון ואוחז כנראה בתואר ד"ר לרפואה. אותו, מלון נזרק מטוויטר כמה ימים קודם לכן בשל הפרות חוזרות ונשנות של מדיניות הפלטפורמה לגבי הפצת מידע שגוי בנושא הקורונה.
אצל רוגן הוא שלף את כל השטיקים הרגילים של אוהבי הקורונה, ובהם השוואה של המצב כיום לגרמניה הנאצית, תופעות לוואי של החיסונים שנשמרו בסוד מהציבור ושהם גרמו למקרי מוות רבים, טענה שהחיסונים לא חוקיים ולא מוסריים, חזר על קונספירציה לא מבוססת שבתי חולים מקבלים תשלום מיוחד על חולי קורונה ועוד פנינים שאנו מכירים מפייסבוק.

3 צפייה בגלריה
מוזיקה ספוטיפיי Spotify
מוזיקה ספוטיפיי Spotify
Spotify
(צילום: שאטרסטוק)
לא מדובר בפעם הראשונה שרוגן מפיץ שקרים על המגפה. הוא טען שהחיסונים גורמים לשינויים גנטיים קבועים, קידם שימוש בתרופה שמיועדת לסוסים כדי לטפל בתסמיני הקורונה ועוד כהנה וכהנה. ביקורת נגדו בנושא נשמעה כבר בעבר, אבל הפעם היה משהו בריאיון השערורייתי עם מלון שהביא להרבה אנשים את הסעיף ופתח בסערה ציבורית נגד ספוטיפיי בדרישה שתעשה משהו. מומחים נזעקו, עיתונאים דיווחו, הטענות הופרכו כמעט במיידי, ואפילו יוטיוב בצעד לא אופייני מיהרה להגיב והסירה את גרסת הווידיאו של הריאיון אחרי שמצאה שהוא מפר את כללי הקהילה שלה.
ובספוטיפיי? שם לא מתרגשים. גם לא ממכתב של 270 מדענים ומומחי בריאות מובילים מכל העולם שדוחקים בחברה לעשות כבר משהו. "לא מדובר רק בחששות מדעיים ורפואיים", הם כתבו. "יש כאן סוגיה חברתית בממדים הרסניים, וספוטיפיי מאפשרת לפעילות הזו לשגשג בפלטפורמה שלמה. אנחנו, רופאות, מדעניות, אחיות ומחנכות, קוראות לספוטיפיי לגבש מיד מדיניות ציבורית ברורה לניהול מיסאינפורמציה בפלטפורמה שלה. למידע שגוי בקנה מידה מסיבי שכזה יש השלכות מסוכנות במיוחד".
11 מיליון מאזינים
לא כדאי לזלזל בהיקף ההשפעה מסכנת החיים של המידע שמפיץ רוגן. לפרק ממוצע שלו מאזינים 11 מיליון איש, ממוצע ההורדות החודשי שלו עומד על 200 מיליון וב-2021 הוא היה הפודקאסט המואזן ביותר בספוטיפיי. קהל המאזינים שלו, שגילו הממוצע 24, נמצא בסיכון מוגבר במיוחד מהקורונה במקרה שלא התחסן, ולפי נתונים של מדינת וושינגטון, לא מחוסנים בני 12 עד 34 מאושפזים בעקבות סיבוכי קורונה פי 12 מאשר מחוסנים בני גילם.
רוגן הוא מוקד חד וברור של הפצת שקרים מסוכנים, ויש לספוטיפיי דרך מאוד פשוטה להתמודד איתו: להפסיק להפיץ את הפודקאסט שלו בפלטפורמה שלה. לא מדובר ברשת של חשבונות פיקטיביים שמפיצה פייק ניוז ברשתות חברתיות, או בשמועה מסוכנת שרצה בקבוצות ווטסאפ. זה לא מלחמת התשה נגד רבבות משתמשים משועממים שאין להם משהו יותר טוב לעשות. זה אדם אחד עם מגפון גדול מאוד, שכל מה שספוטיפיי צריכה לעשות זה לקחת לו את המגפון.

3 צפייה בגלריה
השדר ג’ו רוגן פנאי
השדר ג’ו רוגן פנאי
ג’ו רוגן
(צילום: גטי אימגס)

לא מדובר יהיה בצעד תקדימי לחלוטין בעבור החברה. לפי בלומברג, מתחילת המגפה הסירה ספוטיפיי 20 אלף פרקי פודקאסטים שהכילו מידע שגוי על הקורונה, 40 מהם של רוגן עצמו. עם זאת, בניגוד לפלטפורמות ותיקות יותר כמו יוטיוב ופייסבוק, אין לספוטיפיי מדיניות מקיפה ומגובשת דייה להתמודדות עם מידע שקרי ועם הגורמים שמפיצים אותו. זה כנראה חלק מהסיבה שרוגן עדיין משדר בלי הגבלה, והפרק שנמצא במוקד המחלוקת הנוכחית עדיין זמין להזרמה.
החלק המשמעותי יותר קשור כנראה לסיבה שהשקרים של רוגן כל כך מסוכנים: הפופולריות שלו ופילוח המאזינים שלו. גיל ממוצע של 24 נמצא בדיוק בסוויט ספוט מבחינת קהל היעד של מפרסמים ומותגים. צעירים, אבל כבר עם קצת כסף בכיס והעדפות שאפשר לעזור להם לגבש. חלק ניכר מהם, 19%, משתכר יותר מ-100 אלף דולר בשנה, גבוה משמעותית מהשכר הממוצע בארה"ב. רוגן מביא לספוטפיי קהל צעיר ואיכותי, שמגיע לשם במיוחד בשבילו ולא ברור כמה ממנו יישאר אחרי לכתו.
תוסיפו לכך גם את העובדה שספוטיפיי שילמה לרוגן 100 מיליון דולר כדי להביא אותו בבלעדיות לפלטפורמה שלה, והדילמה של החברה הפכה ברורה עוד יותר. מצד אחד, בריאות הציבור והצורך לבלום מידע מסכן חיים. מצד שני, הרבה כסף שעלול להיעלם לבלי שוב.
ספוטיפיי, כמו כל תאגיד טוב, נוטה בינתיים לצד הכסף של המשוואה. היא שילמה יותר מדי על רוגן, והוא מביא איתו קהל גדול מדי. זה לא משהו שמוותרים עליו בקלות. הדרך היחידה לשנות משהו הוא לגרום לספוטיפיי לשלם מחיר גדול יותר על המשך התמיכה ברוגן.