סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

החרם הגדול בהיסטוריה
עקב ירידת ערך הרובל והסנקציות הבינלאומיות: וואווי ושיאומי צמצמו ב-50% את המשלוחים לרוסיה

מאמציו של נשיא סין שי ג'ינגפינג לבסס מערכת יחסים קרובה עם פוטין לא מונעים מיצרניות הסמארטפונים הגדולות בסין לצמצם את פעילותן ברוסיה, גם אם בעל כורחן. המותגים הסיניים מייצגים 60% משוק הסמארטפונים הרוסי

וואווי ושיאומי, יצרניות הסמארטפון הגדולות ביותר בסין, מצמצמות את המשלוחים שלהן לרוסיה בשל צניחת שווי הרובל והסנקציות שהשיתו במערב - זאת, על אף המאמצים בסין לתמוך בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר הפלישה לאוקראינה. כך, לפי דיווח בפייננשל טיימס.
הצמצומים במשלוחי וואווי ושיאומי מצביעים על כך שהמאמצים של נשיא סין שי ג'ינפינג ושל פוטין לבסס מערכת יחסים קרובה לא מספיקים כדי להגן על החברות הסיניות מההשלכות הכלכליות של המלחמה. הסנקציות גם מקשות על חברות סיניות לנצל הזדמנויות שנוצרו מעזיבת חברות מערביות את רוסיה.
לפי גורמים המעורים בנושא, המשלוחים של שיאומי, וואווי ואופו (Oppo) צנחו בכמחצית מאז פרוץ המלחמה. המותגים הסינים מייצגים כ-60% משוק הסמארטפונים הרוסי. מהחברות לא נמסרה תגובה, אבל סימן נוסף להשפעת המלחמה על וואווי ניתן לראות בכך ששני דירקטורים בריטים של השלוחה הבריטית של החברה התפטרו ביום רביעי מהדירקטוריון בתגובה לכך שענקית הטלקום הסינית לא גינתה בפומבי את הפלישה הרוסית.
1 צפייה בגלריה
וואווי, שיאומי
וואווי, שיאומי
וואווי, שיאומי
(צילום: AP)
מפעלים בסין שמייצרים הכל - החל מסמארטפונים ועד למזגנים - הסתמכו בשנים האחרונות על רוסיה כמנוע לצמיחה שלהם מחוץ לסין והשיגו דריסת רגל חזרה במדינה המונה 140 מיליון תושבים. המסחר הדו-צדדי טיפס לשיא של 146 מיליארד דולר בשנה שעברה, וסין ייצגה בסביבות 14% מהייבוא הרוסי, כולל רוב מוצרי האלקטרוניקה.
התפטורתם של הדירקטורים הבריטים מדגישה את הסיכון הגבוה למוניטין שחוות החברות הסיניות כתוצאה מההימנעות של ממשלת סין לגנות את פוטין - ועדיין, למרות התנגדות בינלאומית גוברת למלחמה, בבייג'ינג מסרבים לגנות את המהלכים של פוטין. כעת, עם הדיווחים על צניחת היקף המשלוחים של ענקיות הסלולר הסיניות, נראה שההשפעה של צניחת הרובל ושל החרם הבינלאומי על רוסיה בלתי נמנעת גם במדינה הקומוניסטית והפרו-רוסית, לפחות לכאורה.