סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שבב M2 של אפל

הודו מנסה לחזק את הייצור המקומי, ומגבילה יבוא מחשבים אישיים

משרד המסחר ההודי פרסם תקנות המגבילות את יבוא המחשבים כולל לפטופים וטאבלטים, ומחייבות את החברות לרישיון מיוחד לשם כך; אפל צפויה להיפגע באופן מיוחד

הודו הגבילה את היבוא של מחשבים אישיים, כולל לפטופים וטאבלטים, זאת בניסיון לחזק את היצרנים המקומיים.
לפי הודעה שפרסם אתמול (ה') משרד המסחר ההודי, ההגבלות נכנסות לתוקף מידי ומחייבות את חברות המחשבים לקבל רישיון "יבוא מוגבל" כדי לשלוח מכשירים מסוג זה למדינה. להערכת האנליסטים, החוק החדש ייצור מכשול שיאט את קצב היבוא.
הצו לא כלל הסבר לשינוי הפתאומי במדיניות או הערכה להשפעות שיהיו לו, אך ההנחה היא כי המהלך נובע מכך שבהודו פועלים להרחיב את תעשיית האלקטרוניקה לנוכח ההתרחקות של חברות רבות מסין. "הכרזת המדיניות הזו נועד לקדם את יוזמת תוצרת הודו", אמר ל"פייננשל טיימס" פראבהו ראם מפירמת הייעוץ ההודית סייברמדיה ריסרץ'. הוא התייחס בדבריו למדיניות הדגל של ראש הממשלה נרנדרה מודי לקידום הייצור המקומי.
לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו, הודו ייבאה בין ינואר למאי מחשבים בשווי 1.5 מיליארד דולר, ירידה מ-2.7 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
בסוכנות בלומברג דיווחו שבתעשייה הופתעו מהשינוי הפתאומי, אך אפל, סמסונג, HP ויצרניות נוספות כבר הודיעו על הקפאת יבוא חדש להודו בעקבות ההגבלות. לפי הדיווח, חברות הטכנולוגיה החלו בדיונים עם הממשלה לגבי הדרך המהירה ביותר להשיג את הרישיונות הנדרשים. אולם עוד לא ברור כמה זמן ייקח להשיג את הרישיונות.
ההגבלות יצרו כאב ראש נוסף לחברות המתמודדות גם כך עם מלאי עולמי עודף והאטה במכירות. לפי ההערכות, הן עלולות להוביל לעיכובים בהשקות מוצרים בהודו או אפילו למחסור במוצרים. "המחיר של הלפטופים שבמלאי יעלה קרוב לוודאי בשל ההיצע המוגבל", אמר אשוויג' אייתל מחברת קאנליס.
אפל חולשת על נתח של 14% בשוק הלפטופים ההודי, כך לפי חברת המחקר קאנאליס. החברה אמנם מייצרת אייפונים במדינה כחלק מהמאמצים שלה להפחית את התלות בסין, אך היא מייבאת את כל הלפטופים והאייפדים. כאן שההגבלות כנראה יפגעו בה בצורה קשה יותר מאשר ביצרניות אחרות כמו HP, לנובו ודל, שמייצרות רק חלק מהמחשבים שלהן בהודו.