סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חנות אפל ב מומבאי הודו
חנות אפל במומבאי, הודו (בלומברג)

הצהרת כוונות: אפל פתחה חנות ראשונה בהודו

יצרנית האייפונים מחזקת את אחיזתה בשוק ההודי בהמשך להעברת הייצור מסין בשנה שעברה. החנות הראשונה בתת היבשת נפתח במומבאי וביום חמישי הקרוב תיפתח חנות נוספת בבירה דלהי

אפל פתחה היום (ג') את החנות הראשונה שלה בהודו - צעד המדגיש את החשיבות של השוק לעתידה של יצרנית האייפון, כך לפי דיווח באתר CNBC. החנות הראשונה, שנקראת אפל BKC, נפתחה במומביי ובעוד יומיים תיפח חנות נוספת בבירה דלהי. ענקית הטכנולוגיה מסרה בהצהרה כי היא נוכחת בהודו כבר יותר מ-25 שנים. "להודו יש תרבות יפה ואנרגיה מדהימה, ואנחנו נרגשים להתבסס על ההיסטוריה המשותפת ארוכה שלנו", אמר מנכ"ל החברה טים קוק המבקר בהודו לכבוד האירוע. קוק אף פרסם אתמול תמונה שלו ושל העובדים בחנות החדשה.
אפל פועלת להגדיל את המכירות ואת הייצור של מכשירי האייפון בהודו, במהלך שלפי האנליסטים מזכיר את האסטרטגיה שאמצה כשנכנסה לראשונה לסין, שהיא כיום אחד השווקים הגדולים ביותר של החברה. לפי הצהרה החברה, החנות במומביי היא "אחד האתרים היעילים ביותר בצריכת אנרגיה בעולם", כוללת מערכת סולארית ולא נסמכת כלל על דלקים מאובנים להפעלתה. "פירוש הדבר כי החנות פועלת 100% על אנרגיה מתחדשת", הדגשו באפל.
קוק מתייחס כבר תקופה להודו כשוק מפתח לעתיד של אפל. בפברואר הוא אמר שהוא מחזיק בדעה "שורית" על הכלכלה החמישית בגודלה בעולם וציין כי החברה משקיעה "כמות משמעותית של אנרגיה" בשוק. ביקורו הראשון של קוק בהודו כמנכ"ל אפל היה לפני שבע שנים.
עם זאת, שוק הסמארטפונים ההודי נשלט בשנים האחרונות על ידי סמסונג ומותגים סיניים כמו שיאומי, כשמכשירים במחירים בינוניים ונמוכים זוכים לפופולריות, כך שהשוק של אפל בהודו הוא קטן יחסית.
ואולם, לטענתו של ניל שאה, שותף בחברת המחקר קאונטרפוינט ריסרץ', הודו עוברת תהליך של הפיכת השוק ליוקרתי יותר ומכשירים במחיר של מיותר מ-400 דולר מהווים כעת 10% מכלל נפח המכשירים שנקנו, לעומת 4% לפני פרוץ המגפה. לדבריו, הקטגוריה הזו מייצגת 35% מכלל הכנסות השוק. "אפל כרגיל צדקה בתזמון שלה ומגיעה לשיא בזמן הנכון עם אסטרטגיית חנות הדגל שלה, שתטה את המגמה הזו לטובתה", אמר.
להודו יש מעמד ביניים מתרחב ואוכלוסיית צעירים שמוכנים לשלם יותר עבור מכשירי הטלפון שלהם, במיוחד במומביי ובדלהי. הכניסה להודו מעניקה לחברה הזדמנות להעלות את ההכנסות ואת מכירות האייפונים שלה, כך שיהיו קרובים יותר לרמות בסין ובארה"ב. משלוחי האייפונים להודו עמדו בשנה שעברה על 6.5 מיליון יחידות, לעומת בסביבות 50 מיליון בארה"ב ובסין, כך לפי קאונטרפוינט ריסרץ'.
"אפל מאמצת אסטרטגיה אגרסיבית להודו - הן בייצור והן במכירות - ואנחנו מאמינים שמדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להעלות את ההכנסות השנתיות במדינה ל-20 מיליארד דולר עד 2025", העריך האנליסט דן איבס מוודבוש סקיורטיס. הכנסות החברה בהודו עמדו על 6 מיליאדד דולר בשנה הפיסקאלית שהסתיימה במרץ.
בנוסף לחנויות, באפל גם החלו בשנה שעברה להרכיב את מכשיר האייפון 14 בהודו. בינואר אמר שר המסחר והתעשייה פיוש גויאל כי אפל מתכננת לייצר 25% ממכשירי האייפון בהודו, כשהמעבר לייצור בהודו קשור גם למאמצים של אפל להפחית את התלות בסין, שם מיוצרים כיום מרבית המכשירים.
"רומא לא נבנתה ביום אחד וכך גם האסטרטגיה של אפל להודו לא תתממש ביום אחד", סיכם איבס. "השבוע אפל קופצת לראשונה למים העמוקים בהודו והשוק העצום הזה יחל לעבור לאיטו לאקוסיסטם של אפל בשנים הבאות ועליית נתח השוק של האייפון תעמוד במרכז".