צעדי ענקיות ה-AI מאתגרים את הסטרטאפים ומציעים הזדמנות גדולה
בעולם ההשקעות בטכנולוגיה, אנו מורגלים ברעידות אדמה. אך התזוזה הטקטונית המשמעותית ביותר כיום אינה מגיעה מפיתוח טכנולוגי חדש, אלא מסדרה של מהלכים אסטרטגיים שקטים המשנים את כללי המשחק. אנו עדים להתבגרות הכפויה של שוק ה-AI: עידן המערב הפרוע, הפתוח לכל, מסתיים והחברות הענקיות ששולטות בשוק, גוגל ו-OpenAI, מתחילות לבנות את הגנים הסגורים שלהן, בכך שהן מסמנות גבולות ברורים.
זה התחיל במהלך שנראה שולי, אך היה בבחינת יריית פתיחה. גוגל, במחיקה שקטה של פרמטר ה-&num מ-URL החיפוש שלה, ביטלה את היכולת הוותיקה לבקש מאות תוצאות חיפוש בבת אחת. זהו לא עדכון טכני תמים, אלא מהווה מהלך של סגירת צינור חמצן מרכזי. במשך שנים, היכולת הזו שימשה סטארטאפים וחוקרי AI לאיסוף דאטה רחב היקף לאימון מודלים של בינה מלאכותית. כעת, מה שדרש בקשה אחת, דורש עשרות בקשות, דבר שהופך את איסוף הנתונים ליקר, איטי ומסוכן יותר.
בכך, גוגל משתמשת במונופול החיפוש שלה כדי לבצר את הדומיננטיות שלה ב-AI. היא סוגרת את המסלול החינמי והופכת את ה-API הרשמי והיקר שלה לשומר הסף היחיד למידע. גוגל לא רק קובעת מה אנחנו מוצאים, היא למעשה קובעת מה הדור הבא של מערכות ה-AI יוכל ללמוד. היא שולטת בחומרי הגלם.
מהלך שהתחיל בגוגל, שבנתה את החומה סביב הדאטה שלה, המשיך ב-OpenAI שהחלה לבנות את החומה סביב הפלט של הדאטה, היישומים. לאחרונה, OpenAI הידקה את הכללים שלה ואסרה על ChatGPT לספק ייעוץ מותאם אישית בתחומים רגישים כמו בריאות, משפט ופיננסים. בקשו ניתוח צילום רנטגן או חוות דעת משפטית, והמודל יפנה אתכם לאיש מקצוע. המדיניות החדשה אוסרת מפורשות מתן ייעוץ מותאם הדורש רישיון.
על פניו, אלו חדשות רעות ליזמות. שתי השחקניות הגדולות ביותר חוסמות את הגישה- אחת לדאטה והשנייה ליישומים בעלי הערך הכלכלי הגבוה ביותר. קל לראות זאת כסוף לעידן החדשנות, אך כמשקיעה, אני רואה תמונה הפוכה לחלוטין. אנו לא צופים בסגירת השוק, אלא בארגון מחדש שלו. המהלכים הללו הם איתות ברור לכך שענקיות הטכנולוגיה מבצעות ניהול סיכונים אסטרטגי. הן מבינות שהן גדולות מכדי לפעול באזורים אפורים הדורשים רגולציה הדוקה ואחריות מקצועית. הן חוששות, ובצדק, מרגולטורים ומתביעות.
בנסיגתן לאחור, OpenAI וגוגל למעשה משרטטות את גבולות הגזרה ומייצרות מה שמכונה ״שטח לבן״ (White Space) עצום ומוגדר היטב עבור סטארטאפים. הן אומרות לנו: אנחנו ניקח את השוק הכללי, ההמוני והבטוח. אתם, היזמים, קחו את השווקים הוורטיקליים, המורכבים והרווחיים. וכאן נולדת ההזדמנות הגדולה הבאה של תחום ה- Vertical AI, מודלי בינה מלאכותית ייעודיים, הבנויים תחת מסגרות רגולטוריות מחמירות.
בעוד ש-ChatGPT נסוג מלתת ייעוץ רפואי, סטארטאפ שיבנה מודל ייעודי העומד בתקן HIPAA, עם מנגנוני פיקוח אנושיים (Human-in-the-loop) ושיתופי פעולה עם אנשי מקצוע מורשים, יוכל לכבוש את שוק ה-HealthTech. רגולטורים לעולם לא יסמכו על קופסה שחורה ענקית וכללית, אך הם יסמכו על מערכת קטנה, שקופה וניתנת לביקורת שנבנתה למטרה ספציפית אחת.
כמשקיעים, אנחנו נצטרך לתמחר מחדש את סיכון הגישה לדאטה, אך גם את פרמיית התאימות של סטארטאפים שיודעים לבנות אחריות לתוך המוצר.
המסר ליזמים הוא ברור: הפסיקו לנסות לבנות את ה-ChatGPT הבא, המירוץ הזה נגמר. במקום זאת, השתמשו במודלי קוד פתוח כבסיס והתמקדו בבניית תשתית ייעודית ותואמת-רגולציה בתחומים כמו משפט, פיננסים ובריאות. בעוד שענקיות הטק בורחות מאחריות, הסטארטאפים שיאמצו אותה ינצחו. הגבולות החדשים שהוצבו מהווים מפה לשטחי הכיבוש הבא עבורם.
לי בן גל היא משקיעה ב-lool ventures המתמחה בהשקעות לסטארטאפים בשלבים מוקדמים





























