סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסדי פונטרה PONTERA מימין איל הלחמי דוד וייס יואב צוראל אורי לוין
מייסדי פונטרה: איל הלחמי, דוד וייס, יואב צוראל ואורי לוין (צילום: איל מריליוס, מאיה רדו)

חברת הפינטק הישראלית פונטרה מגייסת 60 מיליון דולר לפי שווי מוערך של חצי מיליארד דולר

פונטרה פיתחה תוכנה שמסייעת לגשר בין חוסכים ליועצים פנסיוניים. הגיוס נעשה בהובלת קרן אייקוניק, ובין המשקיעים נמנים כמה מהשמות הגדולים של סיליקון וואלי ובראשם מארק צוקרברג. במסגרת הגיוס תתבצע גם עסקת סקנדרי של מיליוני דולרים, שתאפשר לעובדים לממש מניות. המנכ"ל: "המשקיעים מבינים שהצוות בישראל קריטי להצלחת החברה"

חברת הפינטק הישראלית פונטרה (PONTERA), שהייתה מוכרת בעבר תחת השם פיקס, גייסה 60 מיליון דולר. את הגיוס, שהושלם בנובמבר, עמוק לתוך המלחמה בעזה, מובילה קרן ההשקעות אייקוניק שבין חברות הפורטפוליו שלה שמות גדולים כמו וולט, זום, אובר וקאנבה. מנהלי אייקוניק מוכרים בארה"ב גם כמי שמנהלים השקעות עבור השמות הגדולים בסיליקון וואלי החל ממארק צוקרברג ועד ג'ק דורסי שהקים את טוויטר וריד הופמן שהקים את לינקדאין.
הקרן מנהלת 80 מיליארד דולר, ובישראל השקיעה עד היום בעיקר בחברות סייבר ובהן טוויסטלוק, אורקה, אקסוניוס ופיירבלוקס. ההערכות בסביבת פונטרה הן שהגיוס נעשה לפי שווי של 550 מיליון דולר והוא גבוה מעט מהשווי בו עשתה החברה את הגיוס האחרון שלה בתחילת 2022 בהובלת קרן לייטספיד האמריקאית.
בגיוס הנוכחי השתתפו גם מרבית המשקיעים הקיימים ובהם הקרנות בלאמברג, האנאקו ופאונדרס קיצ'ן של אורי לוין, ממיייסדי WAZE. לוין נמנה גם עם מייסדי פונטרה, שהוקמה במסגרת תוכנית של אוניברסיטת רייכמן. עם הגיוס הנוכחי, סך הגיוסים של פונטרה מגיע ל-160 מיליון דולר.
פונטרה הוקמה ב-2012 על ידי יואב צוראל, שמכהן כמנכ"ל החברה, דויד וייס ואיל הלחמי. היא החלה את פעילותה כחברה שמאפשרת השוואת עמלות ודמי ניהול בחיסכון פנסיוני אלא שהשוק הזה עבר תהפוכות רבות והתברר בעיקר כמודל עסקי לא מספיק יציב.
כעת פונטרה, ששמה מגיע מלשון המילה "Pont" ("גשר" בלטינית), פיתחה תוכנה שמסייעת לגשר בין החוסכים ליועצים הפנסיוניים כדי להגדיל את הרווחה הכלכלית בעת פרישה. פונטרה מעסיקה היום 220 עובדים, 65% מתוכם בישראל וצוראל מנהל אותה מהמטה בניו יורק. כספי הגיוס ישמשו, בין היתר, לגיוס 50 עובדים נוספים בישראל וזאת לאחר שהחברה כבר גייסה 100 עובדים ברחבי העולם בשנה האחרונה. בשנה שחלפה מאז הגיוס האחרון, הכנסות פונטרה זינקו פי ארבע, אך היא עדיין רחוקה מרווחיות. המודל העסקי שלה מבוסס על עמלה שמשלמים יועצים פיננסיים ופנסיוניים בארה"ב שנעזרים בתוכנה שלה בניהול תוכניות הפנסיה (401K) של אמריקאים, שם מנוהלים היום מעל 10 טריליון דולר.
על פי הערכות, 30 מיליון חוסכים אמריקאים בלבד עובדים עם יועצים, אם כי מדובר בפלח הלקוחות עם החיסכון הגבוה יותר של כ-250 אלף דולר, וזאת לעומת חיסכון ממוצע של 70 אלף דולר ב-401K. בפונטרה בונים על הגדלת נתח היועצים בשוק, לאחר שלאחרונה פורסמו מחקרים בארה"ב שמראים כי ניהול מקצועי של קרן הפנסיה משפר את ביצועיה ב-3%-4% לשנה.
"כבר מאז הגיוס האחרון שלנו בשנה שעברה פנו אלינו הרבה משקיעים ונפגשנו איתם" אמר המנכ"ל יואב צוראל לכלכליסט. "עכשיו המשקיעים ראו כי 'גדלנו לתוך השווי' וכך למרות שההכנסות קפצו פי ארבעה העלייה בשווי לעומת הגיוס הקודם היא סמלית. למרות שהצוות הוכפל וההכנסות זינקו, קצב שריפת המזומנים החודשי נשאר ללא שינוי לעומת 2022. הלכנו עם אייקוניק כי הם איפשרו סיבוב נקי כמו שהיה ב-2021, בלי התניות מיוחדות או תנאים דרקוניים".
מעבר ל-60 מיליון דולר שייכנסו לקופת החברה, תתבצע גם עסקת סקנדרי של כמה מיליוני דולרים, שתאפשר לעובדים לממש חלק מהמניות שלהם. גם במקביל לסבב הגיוס הקודם עשתה פונטרה עסקת סקנדרי לעובדים.
לדברי צוראל, הקשר הישראלי של פונטרה לא הפריע בגיוס על אף שהוא הושלם בעיצומה של המלחמה: "המשקיעים יודעים ש-20% מהעובדים שלנו בישראל גויסו למילואים וגם שיש עוד 10% מכוח האדם שהן עובדות שבני הזוג שלהן גויסו, אבל כל מה שקיבלנו הן הודעות תמיכה. אפילו המשקיעים שלא הלכנו איתם בסופו של דבר, התקשרו ושאלו איך אפשר לעזור", הוא מתאר. "המשקיעים החדשים מבינים שישראל והצוות כאן הם קריטיים להצלחת החברה".
בהתייחסו לכך שהיו משקיעים נוספים שרצו להשתתף בסבב, אבל לא קיבלו הקצאה, הסביר צוראל: "גם ה-45 מיליון דולר מהסבב הקודם עדיין בבנק, כך שעכשיו יש לנו יותר מ-100 מיליון דולר בחשבון. גם אייקוניק רצו להשקיע יותר, אבל אני מעדיף שיהיה שווי מציאותי. כשאתה נותן אופציות לעובדים, אתה רוצה שמחיר המימוש יהיה סביר ומציאותי. מעבר לכך, פונטרה 11 שנה על הכביש ויש לי גם זיכרון של הקושי לעשות סיבוב המשך, לכן עדיף לא להגזים ולחשוב כאילו היית חברה ציבורית".