סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין: גיל סמו, ברק דיין, שלומית סמל ועודד מלמד Quantum Source
מימין: ברק דיין, ראש הקבוצה לאופטיקה קוונטית במכון ויצמן, מדען ראשי בקוונטום סורס; עודד מלמד, מנכ"ל ושותף מייסד; שלומית סמל, סמנכ״לית HR; גיל סמו, סמנכ"ל פיתוח ושותף מייסד (Photo: Ifat Golan)

ההשקעה הראשונה של דל במחשוב קוונטי - חברה ישראלית

קוונטום סורס שהוקמה ב-2021 גייסה 12 מיליון דולר בהובלת דל טכנולוג'יס קפיטל. החברה עובדת על פיתוח מחשב קוונטי משלה

חברת Quantum source שמנסה לפתח מחשב קוונטי משלה, גייסה 12 מיליון דולר בהובלת דל טכנולוג'יס קפיטל ומרחיבה את סבב הסיד שלה ל-27 מיליון דולר. עוד השתתפו בגיוס קרן D10, והמשקיעים הקיימים: גרוב ונצ'רס, אקליפס VC ופיטנגו פירסט.
בכך הופך סבב הסיד של QS לאחד הגדולים בתעשיית הקוונטים וההשקעה הראשונה של ענקית המחשבים בתחום המבטיח, אך עתיר ההשקעות שעדיין לא נהפך למסחרי.
קוונטום סורס נוסדה ב-2021 על ידי קבוצה של יזמים וחוקרים בעלי שם בתחום השבבים והפיזיקה. המנכ"ל הוא עודד מלמד, שמכר את חברת אלטייר שהקים לסוני ב-212 מיליון דולר. יו"ר החברה הוא דן חרש, שהקים בעבר את פרוביג'נט ומכר אותה לענקית השבבים ברודקום, כסמנכ"ל הפיתוח משמש גיל סמו, שפרש באחרונה מאפל, שם היה אחת מדמויות המפתח בכל הנוגע לשבבים. סמו היה ממייסדי אנוביט, הרכישה הראשונה של אפל בישראל. המדען הראשי של QS הוא פרופסור ברק דיין ממכון ויצמן שהגה את הטכנולוגיה הראשונית של החברה.
החברה מונה כ-30 עובדים, מתוכם 18 מדענים בעלי דוקטורט בתחומי הפיזיקה והנדסת אלקטרוניקה מאוניברסיטאות מובילות כמו קולומביה, מכון ויצמן והמכון הטכנולוגי של קליפורניה, והם אחראים לפרסומם של יותר מ-170 מאמרים מדעיים.
QS מפתחת טכנולוגיה לבניית מחשב קוונטי פוטוני בעל יכולת עיבוד של יותר ממיליון קיוביטים וזאת בניגוד למחשבים של מאות קיוביטים שפותחו עד היום על ידי חברות ענק כמו יבמ וגוגל. המחשב של החברה הישראלית אמור להיות עמיד בפני שגיאות (fault tolerant) וזאת בניגוד למחשבים הקוונטיים הקיימים שעדיין סובלים מרעשי רקע שמעכבים את פריצת הדרך המסחרית שלהם. מחשוב קוונטי פוטוני הוא סוג של מחשב קוונטי המשתמש בחלקיקי אור (פוטונים) כמייצגים של קיוביטים. קוונטום סורס משתמשת בגישה ייחודית להפקת פוטונים ומימושם של שערים קוונטיים, מימוש שהינו יעיל בחמישה סדרי גודל לעומת כל טכנולוגיה אחרת שקיימת כיום.
עמרי גרין, שותף בדל טכנולוג'יס קפיטל אמר: "הקרן שלנו משקיעה בטכנולוגיות חדשניות בעלות פוטנציאל משמעותי להצעיד את התעשייה קדימה. אנו מאמינים כי למחשוב קוונטי יש פוטנציאל שכזה, וכי ההשקעה הראשונה שלנו בתחום, חברת קוונטום סורס יכולה להוביל אותנו אל המטרה. עודד והצוות יוצא הדופן, מתמודדים עם אחת המשוכות הקריטיות של המחשוב הקוונטי פוטוני - יכולת ייצור של מספר רב של קיוביטים, ופתרון שיהיה עמיד לשגיאות. ברגע שיפתרו אתגר זה התועלת הגלומה בחדשנות תהיה עצומה".