סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
NSO פגסוס סייבר
משרד המשפטים האמריקאי: "שום מדינה זרה לא תמכה בטענת החסינות של NSO" (צילום: שאטרסטוק)

משרד המשפטים האמריקאי: ל-NSO אין חסינות בפני תביעות אזרחיות

ב-2019 תבעה ווטסאפ את חברת הסייבר הישראלית בטענה כי ניצלה פירצה במערכות שלה על מנת להחדיר את רוגלת פגסוס למכשירי קורבנות. NSO ביקשה מביהמ"ש לדחות את התביעה על הסף בטענה כי פעלה כסוכנת בעבור ממשלות זרות, ולכן זכאית להגנה מתביעות מסוג זה. "שום מדינה זרה לא תמכה בטענת החסינות שלה", קבע משרד המשפטים

חברת NSO הישראלית לא זכאית לחסינות מתביעות אזרחיות שמוענקת לממשלות זרות בארה"ב – כך קובע משרד המשפטים האמריקאי בתצהיר שהגישה לבית המשפט העליון במסגרת התביעה של ווטסאפ נגד מפתחת תוכנת הריגול פגסוס.
ווטסאפ, חברה בת של מטא, הגישה את התביעה באוקטובר 2019 בטענה כי NSO ניצלה פירצה במערכות שלה על מנת להחדיר את רוגלת פגסוס למכשירי קורבנות, בהם לפחות 100 עיתונאים ופעילי זכויות אדם. NSO ביקשה מבית המשפט לדחות את התביעה על הסף מבלי לדון בטענות לגופן בטענה כי פעלה כסוכנת בעבור ממשלות זרות, ולכן זכאית להגנה מתביעות מסוג זה.
טענתה של NSO נדחתה על ידי כמה ערכאות, וכיום מונחת התביעה לפתחו של בית המשפט העליון, שאמור להחליט בקרוב האם לשמוע את הערעור של החברה. ביוני ביקש בית המשפט מהממשל האמריקאי למסור חוות דעת בנושא, ועתה הגיש משרד המשפטים תצהיר שבו היא קובעת כי טיעוניה של NSO אינם נכונים, ועל בית המשפט העליון לדחות את בקשת הערעור על הסף.
"NSO אינה זכאית כאן לחסינות", נכתב בתצהיר. "מחלקת המדינה לא הגישה בקשת חסינות במקרה זה. אין נוהג מבוסס – או אפילו מקרה אחד קודם – שבו מחלקת המדינה ביקשה חסינות ליישות פרטית שפועלת כסוכנת של מדינה זרה. שום מדינה זרה לא תמכה בטענת החסינות של NSO; למעשה, NSO אפילו לא זיהתה את המדינות שלטענתה בשמן היא פועלת כסוכנת. אין גם מקום לבחון את החלטת בית הדין לערעורים. היא לא סותרת שום החלטה של בית משפט זה. השאלה שמוצגת לא פילגה בתי דין לערעורים – למעשה היא כמעט שלא עלתה. ובכל מקרה, תיק זה הוא כלי עלוב לדיון בשאלה זו".
התצהיר גם מתייחס להכנסת NSO לרשימה השחורה של מחלקת הסחר, שהימצאות בה אוסרת על חברות אמריקאיות לקיים איתה קשרים עסקיים ללא רישיון מיוחד. "ארה"ב קבעה ש-NSO עומדת ברף על בסיס מידע שהיא 'פיתחה וסיפקה רוגלה לממשלות זרות, שהשתמשו בכלי זה כדי לתקוף עובדי ממשלה, עיתונאים, אנשי עסקים, אקטיבסטים, אקדמאים ועובדי שגרירות'. העובדה שמדובר באותם מעשים שבגינם נתבעת NSO מהווה סיבוך נוסף שמבדיל בין NSO ליישויות אחרות שיכולות לבקש חסינות בעתיד".
מ-NSO נמסר בתגובה: "ההליך המשפטי עדיין בעיצומו".