סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
הוראה מגבוה: הייטקיסטים, בואו ללמד את מה שלמדתם

האם גם אתם, כמו יזם ההייטק רועי פטרושקה שהפך למורה למתמטיקה, מרגישים שאתם יכולים לעשות משהו מספק וחשוב לא פחות מפיתוח קוד (עם כל הכבוד)? האם גם אתם מבינים שלהעביר הלאה את הידע שרכשתם זו שליחות לאומית? מצוין, כי האמת היא שהוראה זה להיט

מאז שנת 2013 מתקיימות במכללות ובסמינרים להוראה, ובשנים האחרונות גם ברבות מהאוניברסיטאות, תכניות הסבת קריירה להוראת מדעים, למתמטיקה, למדעי המחשב ולטכנולוגיה עבור אנשי הייטק. עד כה השתלבו במערכת החינוך קרוב ל-1,000 מוסבי הייטק, רובם בתיכונים ומיעוטם בחטיבות הביניים.
משרד החינוך הקים לפני כשלוש שנים את "מִנהלת ההייטק להוראה", העוסקת בליווי מוסבי הייטק במהלך הכשרתם במכללות ובאוניברסיטאות, ולאורך השנים הראשונות בעבודתם במערכת החינוך, לרבות טיפול בתנאי העסקתם והובלת התהליך האישי של ה"הכרה בוותק" שמשפיע באופן דרמטי על משכורתם. המִנהלת גם הקימה ומפעילה "רשת בוגרים" עבור בוגרי תוכניות ההסבה העוסקת בהכוונת מועמדים ובמיונם. מאז הקמת המִנהלת ובתמיכתה השוטפת, קרוב ל-90% מהמוסבים נקלטים באופן מוצלח במערכת החינוך.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ירושלים חזרה ללימודים
בית ספר יסודי ירושלים חזרה ללימודים
בית ספר יסודי בירושלים. שיעורי בית בתושב"ע ובאבטחת ענן
(צילום: EPA)
עם זאת, ולמרות ההתקדמות המבורכת, מתוך כ-11,000 מורים חדשים הנקלטים במערכת החינוך בכל שנה, חלקם היחסי של מוסבי ההייטק הוא עדיין קטן מאוד. כחברה הבונה את דור העתיד, מכינה אותו לעולם עשיר בחדשנות וביצירתיות מדעית וטכנולוגית וששואפת לשמר את יתרונה היחסי בענפי ההייטק והמחקר, עלינו להציב לעצמנו, כיעד לאומי, את המטרה להגדיל משמעותית את מספר אנשי ההייטק שעוברים הסבת קריירה להוראה. לצד תוכניות רבות אחרות שמביאות אנשים מצוינים למערכת החינוך גם מתחומי עשייה אחרים, עלינו להמשיך לרקום שיתופי פעולה בין כל בעלי העניין ולבנות את התשתיות ואת המנגנונים הנדרשים, כך שמספר מוסבי ההייטק הנקלטים בהצלחה בכל שנה במערכת החינוך יגדל לפחות פי חמישה.
מחקרים שנערכו בשנה האחרונה בקרב מוסבי הייטק הראו כי שיעור גבוה מהם בחרו לעבור הסבה להוראה מתוך נכונות הפנימית להפשיל שרוולים ולהתגייס למאמץ החברתי החשוב של קידום מערכת החינוך והחברה הישראלית. אלה המורים שכולנו רוצים - מורים שמגיעים מתוך אידיאל ומתוך תשוקה פנימית, מטוהר לב ולא מתוך כורח. ערך השליחות, הייעוד האישי והמצפן הפנימי הם הדברים הראשונים במעלה שהופכים מורה להיות דוגמה ומופת.
אנשי הייטק שישתלבו במערכת החינוך כמורים יכולים להביא לה ניסיון מקצועי והנדסי, ולרוב גם ניהולי. הם מותאמים למיומנויות ולכישורים של המאה ה-21 ויכולים לקדם אותם בבתי הספר ולהעביר אותם הלאה לתלמידיהם, המחשה לכך ניתן לראות בהתאמות שנדרשו ממערכת החינוך בתקופת הקורונה – מוסבי ההייטק היוו את כוח החלוץ ביכולת לאמץ, להטמיע ולהנגיש את הטכנולוגיות של הלמידה מרחוק בכלל בתי הספר שבהם הם משולבים. אנשי ההייטק רגילים לפתור בעיות, חושבים רחב ועמוק, ויודעים ליזום ולברוא דברים חדשים. אנשי ההייטק הבאים שיצטרפו למערכת החינוך יכולים לפתור את הבעיות שעדיין לא זוהו ולהמציא את מה שעוד לא חשבו עליו.
2 צפייה בגלריה
רועי פטרושקה
רועי פטרושקה
רועי פטרושקה
(צילום: יחצ)
כמה אלפים של מוסבי הייטק בכל שנה יאיצו ויעצימו את תהליכי השיפור ואת החתירה למקצוענות שכבר מתחוללים במערכת החינוך וימנפו משמעותית את המערכת כולה. יש כאן הזדמנות חברתית חשובה מאין כמותה, שאסור לתת לה לחמוק. בראייה ארוכת טווח, התרומה הסגולית של מוסבי ההייטק למערכת החינוך, לחברה ולמדינה תהיה גדולה מאוד.
זוהי קריאה חברתית חדה וברורה לאנשי הייטק – בואו והצטרפו! סביר להניח שכשתגיעו לגיל פרישה תהיו מסופקים ומאושרים הרבה יותר אם 20-10 השנים האחרונות של הקריירה שלכם יהיו במערכת החינוך וללא ספק תחושו גאווה אמיתית ותחושת ערך מהקריירה השנייה שלכם במערכת החינוך לא פחות מזו הראשונה, בהייטק. הדלתות פתוחות בפני אנשי/נשות הייטק נמרצים וערכיים שבמהרה יהיו דמויות משמעותיות מאד עבור תלמידיהם. התנאים הולמים ויש מקום לכולם. בואו.
רועי פטרושקה הוא יזם הייטק בכיר שהפך למורה למתמטיקה