סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

הבאזז לא הדביק את השחקנים

משחקי NFT ובלוקצ'יין גרפו השנה השקעות בסך 1.8 מיליארד דולר. בינתיים, הצרכנים מגלים יותר סקפטיות מהמשקיעים ולא ממהרים לאמץ את הטרנד

האוזניים ישר מזדקרות כאשר המילה NFT נזרקת לאוויר בתעשיית הגיימינג. זו תעודה ש"מוכיחה" את הבעלות שלכם על פריט דיגיטלי - כמו תמונה, סרטון או דמות ואביזר במשחק מחשב. השנה הרעיפו משקיעים 1.8 מיליארד דולר על חברות שמפתחות משחקי NFT ובלוקצ'יין - 20% מכלל ההשקעות הפרטיות בתחום הגיימינג ב-2021.
התומכים אומרים שזהו "עתיד התעשייה", כמו שקבע מנכ"ל ענקית הגיימינג EA. המודל החדש נקרא "Play-to-Earn" - משחקים שבהם אפשר לסחור בדמויות ופריטים נדירים בעזרת מטבעות וירטואליים, וכך שחקנים ירוויחו כסף אמיתי על שעות המשחק שהם השקיעו. "ווין-ווין", כביכול. יתרה מכך, משום שה-NFT שייך לשחקן עצמו, אולי בעתיד נוכל ליצור דמות במשחק אחד - ואז להמשיך לשחק בה במשחק אחר לחלוטין.
1 צפייה בגלריה
פריטי NFT שהציעה יוביסופט
פריטי NFT שהציעה יוביסופט
פריטי NFT שהציעה יוביסופט
( צילום: יוביסופט)
יש שיגידו שאנחנו רק בתחילת הדרך. ההקבלה המועדפת היא למשחקים חינמיים (Free-to-Play). בתחילת שנות האלפיים, רוב האנשים לא האמינו במודל העסקי של משחקים חינמיים, כמו קנדי קראש או פורטנייט. אבל ב-2011, הכנסות המשחקים החינמיים באפסטור לראשונה האפילו על הכנסות המשחקים בתשלום. מאז, המגמה הזו רק התעצמה.
המתנגדים נשבעים כי NFT היא מכניקה חסרת תועלת במשחקים. הרי כבר היום יש כמה וכמה משחקים שמתירים לסחור באביזרים עם שחקנים אחרים תמורת כסף אמיתי - ללא צורך בלוקצ'יין. חלק מרשתות הבלוקצ'יין זוללות חשמל רב בשביל לאמת כל עסקה ועסקה - מה שבתורו תורם למשבר האקלים. גם ברמה התיאורטית, ה-NFT עומד בניגוד להבטחה הגדולה של האינטרנט. במקום עולם של שפע דיגיטלי, משחקי NFT כופים על השחקנים כלכלה המבוססת על מחסור מלאכותי.
הגיימרים, רובם ככולם, מתנגדים למגמה. לפני כמה שבועות, יוביסופט (Ubisoft) הכניסה פריטי NFT לאחד המשחקים שלה. סרטון ההכרזה זכה לתגובות נזעמות ומבול דיסלייקים - ועד מהרה הוסר מתוצאות החיפוש ביוטיוב. שבועיים לאחר ההשקה, וכמעט אף אחד לא מעוניין ב-NFT של יוביסופט.
אולי הבעיה הגדולה ביותר במשחקי NFT היא תשומת הלב הרבה שהם תובעים. ישנם הרבה מפתחי משחקים המעוניינים לקבל מימון. משקיעים עשוים להתנות את השקעתם בהטמעת מנגנון NFT, הדורש מאמץ וזמן רב - משאבים שניתן היה להשקיע בליטוש המשחק. יוצרי משחקים רבים נתונים בדילמה: האם לסרב להשקעה או להתפשר על חזונם?
משחקי NFT הם עדיין נישה קטנה מאוד בעולם הגיימינג. ישנו קומץ משחקים כאלה, אך אף אחד מהם אינו פופולרי (או מהנה) במיוחד. אם הם רוצים לפרוץ אל המיינסטרים, הם יצטרכו לקבל אישור מרגולטורים זהירים ומגיימרים ספקנים - והכי חשוב, למצוא הצדקה לקיומם.