סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

טייפונים והיד הקשה של סין מול הקורונה שוב מאיימים על הסחר הימי

חולה מאומת אחד בנמל המכולות נינגבו־ז'ושאן, השלישי בגודלו בעולם, הביא להשבתה חלקית של הפעילות בעיצומה של עונת סופות קשה במיוחד. החשש: פקקי התנועה מחוץ לנמלים הגלובליים רק יחריפו ומחירי השילוח יוסיפו לזנק

התפשטות זן דלתא בסין, בשילוב סופות טייפון עונתיות, מאיימים להגביר את השיבושים במערך השילוח הימי הגלובלי, זאת ברקע עלייה בביקושים לקראת עונת החגים המתקרבת בארה"ב.


ביום רביעי שעבר, סין סגרה באופן חלקי את נמל נינגבו־ז'ושאן — נמל המכולות השלישי בגודלו בעולם — לאחר שעובד אומת כחולה בנגיף. טרמינל מיידונג שנסגר לפעילות מטפל ב־25% מכלל הסחורות שעוברות דרך נינגבו־ז'ושאן. לפי סוכנות הידיעות שינחואה, ההשבתה תימשך "עד להודעה חדשה", זאת בשעה שמקורבים לאותו חולה יוכנסו לבידוד וכל הצוות ייבדק. מדובר בנמל מרכזי בחשיבותו בפעילות הסחר מול ארה"ב ואירופה.
הסגירה הזו תגביר את העומסים על נתיבי הסחר הימי הגלובליים, אשר עדיין מתאוששים מהשבתה חלקית של נמל ינטיאן בסין בחודש יוני בעקבות דיווחים על התפרצות של 150 מקרי קורונה בעיר סמוכה. באירוע הקודם, נדרש חודש שלם עד שהפעילות בינטיאן, נמל המכולות הרביעי בגודלו בעולם, שבה לסדרה. ההשבתה האחרונה מציפה חששות כי נמלים ברחבי העולם יחוו בקרוב התפרצויות דומות, זאת בתקופה שבה מערך הספנות כבר מתקשה לטפל בביקושים חסרי תקדים שנרשמו בעקבות פתיחה מחודשת של כלכלות והתאוששות הייצור.



לפי סוכנות רויטרס, פקק של 40 ספינות משא כבר הצטבר מחוץ לנינגבו. חברת הספנות CMA CGM דיווחה כי היא מנתבת כמה מהספינות לשנגחאי, הנמל הגדול בעולם, אך גם שם התהווה צוואר בקבוק. חברת project44 המנטרת פעילות בנמלים, דיווחה כי מספר העגינות בנינגבו ירד לכ־60 ספינות בשבוע שעבר, צניחה של 70% לעומת שבוע קודם לכן.
הסגירה עלולה להביא להתייקרות נוספת של עלויות הובלת המכולות, שכבר עתה רשמו זינוק חסר תקדים. "הפניית ספינות לטרמינלים אחרים יוצרת צווארי בקבוק, וזה משהו שאנחנו מתמודדים אתו משך כל המגפה", אמר ג'ון וובנסמית, מנכ"ל גנקו שיפינג אנד טריידינג, בשיחה עם בלומברג. "ואני רואה את זה מתגבר, מה שיביא לעלייה בתעריפי ההובלה".
ההשבתה הזו מתרחשת בעוד נמלים בחוף המזרחי של סין, בהם נינגבו ושנגחאי, עדיין מתמודדים עם הצטברות של מטענים שנגרמה בעקבות פגיעת הטייפון אין־פה בשלהי יולי. הטייפון האט את הפריקות והטעינות ב־10% בנמלים במזרח סין, כך לפי איגוד הנמלים והמזחים הארצי. ההפרות הללו אירעו בתקופה שבה הביקושים מארה"ב גדלו, בעוד סוחרים אוגרים סחורות לקראת עונת החגים המתקרבת. בהתאם, עלויות השילוח הימי מסין לארה"ב טיפסו לשיא של 20 אלף דולר למכולה באורך 40 רגל בחודש שעבר, זינוק של 500% לעומת החודש המקביל אשתקד.
צוואר בקבוק התהווה גם מחוץ לסן פדרו ביי — שם ממוקמים נמל לוס אנג'לס ונמל לונג ביץ'. נמל לוס אנג'לס הוא הגדול ביותר בארה"ב ופעיל בעיקר מול סין, הונג קונג, יפן ודרום קוריאה. לונג ביץ' הוא השני בגודלו, וביחד הם מהווים את הנמל החמישי בפעילותו בעולם. 31 ספינות ממתינות שם לעגינה, לעומת 20 באמצע החודש שעבר ו־10 בחודש יוני. "כל הטרמינלים עמוסים, והמצב צפוי להישאר כך", ציין דובר מטעם חברת הספנות הפאג־לויד. "זינוק נוסף ביבוא צפוי ככל שנתקרב לעונת השיא". השנה הפיסקאלית שהסתיימה ב־30 ביוני היתה העמוסה ביותר בתולדות נמל לוס אנג'לס, לאחר שטיפל ב־10.87 מיליון Teu.

יעילות נמוכה לחיסון הסיני

סגירת טרמינל שלם בגלל מקרה אחד של קורונה נראית אמנם כמהלך קיצוני, אך יש בכך כדי לשקף את מדיניות האפס סובלנות של סין כלפי הנגיף. מספר ההתפרצויות שאירעו בסין עד כה היה נמוך יחסית, זאת בשל בדיקות המוניות נרחבות והטלה מיידית של סגרים. עם זאת, למרות מהלכי הזהירות, סין נאבקת עתה עם התפרצות הקורונה החמורה ביותר שידעה מאז התגלה הנגיף לראשונה ב־2019.


3 צפייה בגלריה
פגיעת הטייפון אין־פה במחוז ז'ז'יאנג ב סין
פגיעת הטייפון אין־פה במחוז ז'ז'יאנג ב סין
פגיעת הטייפון אין־פה במחוז ז'ז'יאנג ב סין
(צילום: AFP)

סין דיווחה על 878 מקרי קורונה בשבועיים האחרונים, יותר מפי שניים כלל המקרים שדווחו בחודש שעבר. כ־40 ערים דיווחו על מקבצים של דלתא, מה שהביא לסגרים חדשים ומבצעי בדיקות בקרב מיליוני תושבים. לפני שבועיים, הרשויות הורו לכל 11.8 מיליון תושבי ז'נגז'ו לעבור בדיקות קורונה, זאת כאשר העיר שרויה עדיין תחת טראומת השיטפונות העזים שפקדו אותה כמה ימים קודם לכן, וגרמו למותם של 300 אנשים.
בערים הגדולות בסין הגיע היקף ההתחסנות לשיעורים גבוהים שנעים סביב 80% לפחות, אך ממשלות זרות מדווחות על רמת יעילות נמוכה של החיסונים הסיניים בהתמודדות עם זן דלתא. לפי אנליסטים, הנהלים המחמירים שנוקטת הממשלה להחלת התפרצויות חדשות מצביעים על כך שאפילו בייג'ינג מפקפקת ביעילות החיסון הסיני בהתמודדות עם הזן החדש.
הממשלה נוקטת מהלכים קפדניים במיוחד כדי למנוע מהנגיף להכות בבייג'ינג. בנוסף להיותה מקום מושב הממשלה, בייג'ינג עתידה לארח את אולימפיאדת החורף בפברואר 2022. הרשויות מתכננות תהליכי סינון קפדניים אף יותר מאלה שהשיתה טוקיו במהלך אולימפיאדת הקיץ. ביום חמישי האחרון, יום לאחר שתועד המקרה הבודד של קורונה בנמל נינגבו, סוכנויות חדשות מקומיות דיווחו כי שדה התעופה נינגבו עצר את כל הטיסות לבירה בשל "אירוע בריאות ציבורי" — ככל הנראה, המקרה בנמל הימי.
כעת גובר החשש, כי זן דלתא יביא להתחדשות הפקקים החמורים בתנועה הימית בהיקפים שנרשמו בשנה שעברה.

"נכנסנו לעיכובי דלתא"

נמל לוס אנג'לס, שם צנחו היקפי הפעילות בגלל ההתפרצות בינטיאן ביוני, נערך עתה לאפשרות של פגיעה נוספת בגלל ההשבתה בנינגבו־ז'ושאן, כך לפי דובר מטעם הנמל שצוטט בסוכנות בלומברג. אנטון פוזנר, מנכ"ל חברת ניהול שרשראות האספקה מרקיורי רסורסס, אמר כי חברות רבות שחוכרות ספינות כבר מוסיפות סעיפי קורונה לחוזים כדי שלא יצטרכו לשלם עבור עיכובים. "המצב התחיל להשתפר וכעת אנחנו נכנסים לעיכובי דלתא", ציין עמנואל שידיאס, שותף באיפקור נורת' אמריקה, בשיחה עם בלומברג. "הולכת להתרחש פגיעה משנית".

3 צפייה בגלריה
נמל נינגבו־ז'ושאן נינגבו ז'ושאן סין מכולות הובלה תובלה ימית
נמל נינגבו־ז'ושאן נינגבו ז'ושאן סין מכולות הובלה תובלה ימית
נמל נינגבו־ז'ושאן
(גטי אימג'ס)


תנאי אקלים קיצוניים בסין מוסיפים אתגר נוסף, זאת כאשר עונת סופות הטייפון הנוכחית מאיימת לגרום לעיכובים חמורים במשלוח סחורות מהנמלים העמוסים בעולם. בחודש שעבר נפגעו מכולות שאוחסנו בנמל שנגחאי לקראת יציאתן לארה"ב, לאחר שהיכה טייפון אין־פה. מאוגוסט ועד דצמבר, בין 16 ל־18 סופות טייפון צפויות להיווצר בצפון־מערב האוקיינוס השקט ובים סין הדרומי — כך לפי השירות המטאורולוגי הסיני. ארבע עד שש מהסופות הללו צפויות להשפיע על סין. "בכל פעם שנמל נאלץ להיסגר, מכולות ממשיכות להיערם, מה שמוסיף לעיכובים הקיימים", ציין אלכס הרשאם, מנכ"ל Zencargo לניהול מכולות שצוטט באתר gCaptain. "העונה הזו צפויה להיות קשה יותר מהרגיל מבחינת סופות טרופיות, כך שאנחנו יכולים לצפות לעיכובים נוספים מהסוג הזה".
השבתת נמלים בסין פוגעת גם באזורי הייצור הסמוכים, זאת בשל הצטברות של מלאים, המביאה לסגירת מפעלים. "ההשפעה של סגירת ינטיאן על שרשרת האספקה היתה חסרת תקדים משום שהנמל משרת את אחד ממרכזי הייצור הגדולים בעולם", ציין סלמון איידאן לי, אנליסט בכיר בווד מקנזי. "אם יהיו לנו עוד כמה טייפונים כאלה שיפגעו בייצור למשך מספר ימים בכל פעם, הבעיה רק תחריף".