סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משרדי NSO אזור התעשייה ספיר בערבה
משרדי NSO באזור התעשייה ספיר בערבה (צילום: AFP)

מכה ל-NSO: התביעה שהגישה נגדה אפל לא תבוטל

ב-2021 תבעה אפל את מפתחת תוכנת הריגול פגסוס, בעקבות חשיפות שלפיהן NSO עשתה שימוש בפרצות במערכת ההפעלה של האייפון כדי להחדיר לסמארטפונים את פגסוס. NSO דרשה לדחות את התביעה על הסף בטענה שצריכה להתנהל בישראל ולא בארה"ב - הבקשה נדחתה

הפסד ל-NSO בתביעה שהגישה נגדה אפל: בית משפט פדרלי בארצות הברית דחה את בקשת מפתחת תוכנת הריגול פגסוס לדחות את התביעה על הסף בטענה שזו צריכה להתנהל בישראל. עתה, תצטרך החברה להגיב מהותית לטענות שהעלתה אפל נגד.
אפל הגישה את התביעה בנובמבר 2021, בעקבות חשיפות שלפיהן NSO עשתה שימוש בפרצות זירו-קליק במערכת ההפעלה של האייפון על מנת להחדיר לסמארטפונים את פגסוס, ובהם מכשירים של עיתונאים, מתנגדי משטר, אנשי אקדמיה ובכירי ממשל. NSO ביקשה מבית המשפט לדחות את התביעה על הסף וטענה שמכיוון שהיא פועלת מישראל, היה על אפל להגיש את התביעה כאן, וכן שאפל היתה צריכה לצרף לתביעה את לקוחות NSO.
לדברי שופט בית המשפט המחוזי הפדרלי למחוז הצפוני של קליפורניה, ג'יימס דונאטו, טענת NSO שניהול התביעה בקליפורניה יטיל עליה נטל יוצא דופן בכל הנוגע לצורך להביא עדים וראיות לבית המשפט שם מתאזנת עם כך שנטל זהה ייפול על אפל לו נוהלה התביעה בישראל. "יש סיכוי שווה לכך שעדים וראיות יהיו ממוקמים כאן או בחו"ל, וצד זה או אחר יתמודד עם אתגרים מסוימים", הוא כתב בהחלטתו.
דונאטו ציין גם שהיכולות לספק ראיות בצורה דיגיטלית ולגבות תצהירים בווידיאו מאזנות חלק מאתגרים אלו. "NSO לא עמדה בנטל הכבד של הדגמה שהנסיבות מצדיקות דחייה על הסף על בסיס זה", כתב, והזכיר שגם בתביעה שהגישה ווטסאפ נגד NSO התקבלה החלטה דומה.
NSO גם ביקשה לדחות את התביעה בטענה שאפל לא מנתה בין הנתבעים את הלקוחות שלדבריה השתמשו לרעה בפגסוס, ושהדבר יכול לפגוע בסעדים שיתבקש בית המשפט לתת. דונאטו כינה טענה זו "שטחית", והוסיף: "NSO שמה משקל רב מדי על טענה שטחית וכללית. לא ברור כלל שאפל תבקש יותר מאשר סעדים נגד NSO עצמה, על התנהלותה ופעולותיה שלה. זה בהחלט לא המקרה שהתביעה של אפל דורשת את נוכחות לקוחות NSO".
מ-NSO נמסר בתגובה: "הבקשה לדחות את התביעה על הסף היא חלק מההליך המשפטי בתיק זה. הטכנולוגיה המדוברת חיונית לכוחות אכיפת חוק ולסוכנויות מודיעין במאמציהן לשמור על בטיחות הציבור. אנחנו בטוחים שכאשר נציג את טיעונינו, בית המשפט יפסוק לטובתנו".