סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ChatGpt בינה מלאכותית
ChatGpt. שיסביר איך מורידים לאפל את העמלות בבקשה (צילום: T.Schneider/Shutterstock)

בלי לעשות כלום: אפל תרוויח 360 מיליון דולר בשנה מ-ChatGPT

החברה של טים קוק גורפת 30% עמלה, או מס, על כל מינוי לגרסת הפרימיום של האפליקציה, שמשלם 20 דולר בחודש. האפליקציה נמצאת כרגע במקום הראשון ברשימת ההורדות, אותו תפסה מיד לאחר השקתה בשבוע שעבר. על פי הערכות, צפויים להצטרף לשירות הפרימיום 5 מיליון מינויים

אפל אולי לא מובילה בשוק מנועי הבינה המלאכותית, אבל הדומיננטיות שלה בשוק האפליקציות מאפשרת לה לרכוב על ההצלחה של אחרים, כך לפי דיווח באתר ביזנס אינסיידר.
בשבוע שעבר השיקה OpenAI אפליקציית ChatGPT המיועדת לאייפונים, שבמהירות טיפסה לראש טבלת ההורדות בחנות האפליקציות. נכון ליום שישי, זו הייתה האפליקציה הפופולרית ביותר בקטגוריית האפליקציות בחינם ואפל קידמה אותה כ"אפליקציית חובה".
המשתמשים יכולים להירשם מתוך האפליקציה לגרסת פרימיום שעולם 20 דולר בחודש ומציעה זמני תגובה מהירים יותר וגישה למאפיינים חדשים, אבל מכיוון ש- OpenAI לא מכוונים את המשתמשים לאתר חיצוני שבו ניתן להירשם אלא משתמשים במערכת הרכישות באפליקציות של אפל, החברה גובה עמלה של 30%.
כך, אף על פי שאפל משתרכת מאחור בכל הקשור לבינה מלאכותית וכמעט ולא תרמה למחקר הציבורי בתחום, היא עדיין מצליחה להרוויח מאות מיליוני דולרים בשנה מהטכנולוגיה, בלי לעשות יותר מדי. אם, למשל, גרסת הפרימיום תוסיף 5 מיליון מנויים חדשים במערכת ההפעלה של אפל, פירוש הדבר כי החברה תגרוף הכנסה שנתית של סביבות 1.2 מיליארד דולר ואפל תגבה מזה 360 מיליון דולר בשנה.
מנכ"ל אפל טים קוק אמר לאחרונה בשיחה עם אנליסטים כי החברה מתכוונת "לשזור" בינה מלאכותית במוצרים שלה, אך הוסיף כי היא תעשה זאת בדרך "מכוונת ומחושבת". באפל גם ביקשו מהעובדים להגביל את השימוש שלהם ב- ChatGPT בשל חשש להדלפת מידע חסוי.
זה לא מפריע לחברה, כמובן, להציע את הצ'טבוט דרך חנות האפליקציות שלה ולגרוף רווח נאה. באופן כללי, ההכנסות מחנות האפליקציות הפכו למנוע צמיחה מרכזי של החברה בשנים האחרונות - זאת, לצד האטה במכירות מכשירי האייפון. כך למשל, ברבעון האחרון, ההכנסות משירותים באפליקציות טיספו ל-20 מיליארד דולר – שיא עבור הקטגוריה.
אפל הצליחה לשמור על מקור ההכנסה הזה כשזכתה לאחרונה בתביעת הגבלים עסקיים שהגישה נגדה יצרנית משחק המחשב פורטנייט, אפיק גיימס. הטענה הייתה כי אפל פועלת בניגוד לחוק כשהיא מחייבת את מפתחי האפליקציות להשתמש רק בשירות התשלומים שלה, עליו היא כאמור גובה עמלה של 30%.