סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
גיל שויד: הצמיחה המהירה בסייבר - בועה

מנכ"ל צ'ק פוינט לא מתרגש מהזינוק בגיוסים השנה ואמר בראיון ל"בלומברג" שהוא לא ממהר לרכוש חברות סטארט-אפ חדשות. לדבריו, חברות בתחום אבטחת הסייבר מתרחבות בקצב מסוכן, למרבית חברות הסטארפ-אפ שגייסו השנה כספים אין מסלול ברור לרווחיות ו"קשה מאוד להצדיק" הוצאת מאות מיליוני דולרים על חברות שכמעט ולא יתרמו להכנסות השנתיות של צ'ק פוינט

גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות בלומברג כי אינו ממהר לרכוש חברות סטארט-אפ חדשות בשל החשש להיווצרותה של בועה. לדבריו של שויד, קצב הצמיחה בתחום אבטחת הסייבר פירושו שחברות מתרחבות בקצב מסוכן.


פריצות סייבר מתוקשרות והמעבר לעבודה מרחוק בשל הקורונה, סייעו לחברות סטארט-אפ לגייס השנה 17.7 מיליארד דולר מקרנות הון סיכון, זינוק של 74% לעומת כל שנת 2020, כך לפי הנתונים שאספו בחברת PitchBook. עם זאת, לפי שויד, למרבית חברות הסטארט-אפ הללו אין מסלול ברור לרווחיות והן מוערכות ברמות "שלוקח 10 או 20 שנים של הוצאה לפועל מדויקת כדי להגיע אליהן".
2 צפייה בגלריה
גיל שויד מנכל צק פוינט
גיל שויד מנכל צק פוינט
גיל שויד, מנכ"ל צק פוינט
(צילום: יובל חן)
חברות אחרות הפועלות לצד צ'ק פוינט כמו פאלו אלטו נטוורקס ו-Fortinet נכנסו בצורה אגרסיבית יותר לסקטורים כמו אבטחת ענן, זאת על אף העלייה החדה במחירי המניות. לעומת זאת, שיעור הצמיחה במכירות ומחיר המניה של צ'ק פוינט הישראלית נותרו כמעט ללא שינוי. שויד, שהיה בין מייסדי החברה לפני 28 שנים, דוחה את גישת הצמיחה בכל מחיר. "קשה מאד להצדיק" הוצאת מאות מיליוני דולרים על חברות שכמעט ולא יתרמו להכנסות השנתיות של החברה שעומדות על 2.1 מיליארד דולר, הדגיש.
התפיסה הזו של שויד, שהונו האישי עומד על 3.1 מיליארד דולר לפי הערכות מגזין פורבס, מבדילה אותו מוול סטריט, עמק הסיליקון ואפילו מחברות הסטארט-אפ הישראליות. לפי Pitchbook, הסקטור הטכנולוגי הישראלי אחראי ל-36% מההשקעות השנה בחברות אבטחת סייבר.
2 צפייה בגלריה
ניר צוק מייסד מנכ"ל פאלו אלטו
ניר צוק מייסד מנכ"ל פאלו אלטו
ניר צוק, מייסדומנכ"ל פאלו אלטו
(צילום: מריה יוג'ינה מרקז)

"ב-25 שנותיי בהשקעות הון סיכון, לא נתקלתי בכזו תנופה ועלייה בתקציבים להוצאות על אבטחת סייבר בחברות גדולות, חברות בינונית ואפילו חברות קטנות ברחבי העולם", הגיב גלן סלומון, מנהל שותף ב-GGV קפיטל, שהשקיעה במתחרות של צ'ק פוינט, ביניהן אורקה הישראלית. "אנחנו לא מאמינים שהמגמה תדעך בקרוב ואנחנו משקיעים בכבדות בסדרה הבאה של חברות סטארט-אפ בתחום אבטחת הסייבר בישראל ובמדינות אחרות".
מנדיפ סינג, אנליסט בכיר בבלומברג אינטליג'נס, ציין כי שוק אבטחת הרשתות המוערך ב-20 מיליארד דולר מתרחב השנה בשיעור של למעלה מ-10%. כך שלטענתו המתחרים הרבים קרוב לוודאי נוגסים בנתח השוק של צ'ק פוינט. עוד הוסיף, כי אם צ'ק פוינט לא תשקיע יותר בחדשנות וחידושים "היא תסתכן בהפיכתה לחסרת תועלת בעוד כעשר שנים". לשם השוואה, פאלו אלטו הוציאה יותר מ-1.6 מיליארד דולר על ארבע עסקאות ב-18 החודשים האחרונים, כמעט פי 5 יותר מאשר הוציאה צ'ק פוינט לאורך אותה תקופה.