סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט טק
"נהפוך לאמזון של הנסיעות העסקיות בעולם"

אחרי שחברת ניהול הנסיעות העסקיות טריפאקשנס הודיעה על גיוס של 275 מיליון דולר לפי שווי של 7.25 מיליארד דולר, המנכ"ל והמייסד אריאל כהן מכוון גבוה: "לא רחוקים מהנפקה, נבנה משהו גדול". והוא מודה כי "18 חודשים מאז פרוץ הקורונה אני יכול להגיד שהיא עשתה לנו טוב"

"אנחנו לא רחוקים מהנפקה, מאמינים שאפשר לבנות משהו מאוד גדול, בסגנון של אמזון לנסיעות עסקיות. לא בונים את זה בשש וחצי שנים אלא ב־20 שנה, ולא רק דרך מימון פרטי, בדרך נהיה ציבוריים. אני מניח שאנחנו לא רחוקים מהנפקה אבל אני רוצה לראות יותר יציבות ונראות מבחינת הקורונה". כך אומר לכלכליסט אריאל כהן, מנכ"ל חברת טריפאקשנס (TripActions) ואחד משני מייסדיה.
אתמול הודיעה החברה על גיוס של 275 מיליון דולר לפי שווי של 7.25 מיליארד דולר שמביא את כלל גיוסיה מאז הקמתה ל־1.3 מיליארד דולר. מדובר בזינוק נאה בשווי לעומת שווי של 5 מיליארד דולר שבו גייסה החברה בסוף 2020.
2 צפייה בגלריה
מימין אילן טוויג ו אריאל כהן טריפאקשנס
מימין אילן טוויג ו אריאל כהן טריפאקשנס
מימין: אילן טוויג ואריאל כהן, חברת טריפאקשנס
(צילום: יחצ)

"אי אפשר להמשיך לעבוד עם סוכני נסיעות"

טריפאקשנס שינתה את הדרך שבה חברות מטפלות בכל הנסיעות העסקיות שלהן, החל בהזמנת טיסה, מלון ורכב שכור. היא פיתחה תוכנה לנסיעות אלה שמאפשרת למקום העבודה להוזיל את ההוצאות על נסיעת העובד מטעמה, וכן לקבל שליטה טובה יותר על הוצאות אלה. התוכנה מארגנת גם את הנסיעה עצמה, יכולה לארגן למשל בדיקות קורונה לעובד במדינה שבה ישהה, וכמו כן מעמידה כרטיס אשראי לטובת העובד לזמן הנסיעה ומספקת בדרך זו מימון לחברה – שעליו היא גוזרת עמלות. בנוסף, היא מאפשרת לעובדים גם לנסוע באופן פרטי דרכה ולא דרך מקום העבודה שלהם.
התיירות היתה כמובן התעשייה שספגה את המכה הקשה ביותר בתחילת מגפת הקורונה, ובתוכה כמובן גם תעשיית התיירות העסקית שמגלגלת טריליוני דולרים. הפגיעה בתעשייה הזו היתה קשה מאוד וגם לחברות הטכנולוגיה שפעלו בסביבה הזו. טריפאקשנס היא אחת החברות הבולטות בתעשייה, והוקמה ב־2015 על ידי כהן ואילן טוויג, שני יזמים ישראלים ותיקים שחיים בעמק הסיליקון.
הגיוס האחרון הובל על ידי Greenoaks בהשתתפות המשקיע אלעד גיל, Base Partners והמשקיעים המרכזיים שלקחו חלק בסבבים הקודמים. בין משקיעי החברה בעבר: אנדריסן הורוביץ, לייטספיד, זאב ונצ'רס של אורן זאב ו־Group 11 של דובי פרנסס. טריפאקשנס אף הקימה בשנה האחרונה מרכז פיתוח בתל אביב.
עד 2020 הצמיחה של החברה לא נראתה כניתנת לעצירה. אבל במרץ 2020 הגיעה הקורונה ובפתאומיות הכנסות החברה ירדו לאפס בתוך זמן קצר והביאו את מייסדיה לבצע שינויים מהירים שכללו פיטורים של מאות עובדים בשיחת זום והיערכות לקראת העתיד. כהן אמר ל"כלכליסט" כי "18 חודשים אחרי הקורונה אני יכול להגיד שהיא עשתה לנו טוב אבל במרץ 2020 לא ראיתי את זה ככה. באפריל 2020 החלטנו שאנשים יחזרו לשגרה וביום הזה הם ימשיכו בנסיעות העסקיות. הבנו שזו הזדמנות טובה ללכת לחברות גדולות כמו הייניקן, פריימרק ונטפליקס ולהגיד להן ש'הדרך שניהלתם נסיעות חייבת להשתנות', בעולם הדיגיטלי החדש אי אפשר להמשיך לעבוד עם סוכני נסיעות ומערכות מיושנות.
"בעידן שאחרי הקורונה דברים חדשים יהיו חשובים, איך מנהלים ביטחון של נוסע, איך יודעים איזו מדינה בטוחה, באיזו מדינה צריך בדיקות וזה קשה לנהל ידנית ואת זה הבנו באפריל. הבנה זו הביאה אותנו לייצר מוצרים חדשים שיתאימו למציאות החדשה. המשכנו להשקיע במכירות ושיווק וכל מי שהיו אז בחברה היו צריכים להאמין שאף שההכנסות כמעט עברו לאפס צריך להמשיך להשקיע, זו היתה החלטה לא פשוטה".
אריאל כהן: "כולנו למדנו לעשות דברים עם זום שלא ידענו לפני הקורונה וזה טוב מאוד אבל שום דבר לא יכול להחליף מפגש של פנים אל פנים. ברגע שנפתחים גבולות רואים חזרה כמעט מיידית לנורמה של הנסיעות העסקיות"
במהלך הקורונה גייסה החברה 780 מיליון דולר ו־250 מיליון דולר מתוכם שימשו לרכישת Reed & Mackay, סוכנות נסיעות בריטית שנרכשה במהלך מאי 2021 ועוסקת בניהול פגישות, אירועים ושירותי VIP ללקוחות TripActions. הסוכנות מעסיקה כ־500 עובדים.
בטריפאקשנס אומרים כי בין 1 בפברואר 2020 ועד 31 ביולי 2021, היא יותר מהכפילה את תקציבי הנסיעות המצרפיים המנוהלים אצלה, בעוד תקציבי ההוצאות המנוהלים על ידיה גדלו ב־1,400% באותה תקופה. לקוחות ארגוניים בולטים שהצטרפו לשימוש בפלטפורמה של TripActions כוללים לקוחות ארגוניים דוגמת Heineken, Crate & Barrel ו־Snowflake. "אנחנו מכניסים יותר כסף ממרץ 2020, מכניסים מאות מיליוני דולרים ובשנה הבאה נעשה לפחות פי 3 ממה שנעשה השנה", אומר כהן. הוא מציין שהחברה לא תכניס עדיין מיליארד דולר. "אמנם העסק שלנו כיום שונה מהותית ממה שהיה לפני הקורונה בזכות הרכישה ומוצרים חדשים שלנו, אבל ההכנסות שלנו עלו מהותית".
בהתייחסו לנושא הרווחיות אומר כהן: "הנושא הזה לא מעסיק אותנו כיום אבל מאוד חשוב לנו שהפעילות העסקית שלנו תהיה חזקה ורווחית בפני עצמה, כלומר כל עסקה שעושים תהיה רווחית. אנחנו רוצים לנצח בשוק שבו יש היום הרבה שחקניות גדולות, ואם אני רוצה לנצח אני חייב להשקיע הרבה בשיווק ומכירות".

"הנסיעות ירדו בחצי"

עולם הנסיעות העסקיות בתקופת הקורונה ידע שינויים רבים שטריפאקשנס חשה אותם באופן יומיומי. "נסיעות עסקיות הן בערך ב־50% פחות ממה שהיו לפני הקורונה והסיבה לכך היא לא בגלל שאנשים לא רוצים לטוס אלא בעיקר בגלל מגבלות הקורונה. ברגע שנפתחים גבולות או משנים הוראות רואים חזרה כמעט מיידית לנורמה. כיום יש הרבה מגבלות עדיין לנוסע האמריקאי והאירופי אבל ברגע שהן יוסרו אני חושב שנראה עלייה משמעותית בטיסות העסקיות. בכל מקום שבו אין מגבלה הנסיעות העסקיות חזרו למצב שלפני הקורונה. כך אנחנו רואים בארצות הברית כולה שאין כאן כל מגבלה. כולנו עבדנו עם שיחות וידיאו לפני הקורונה ולמדנו לעשות דברים עם זום שלא ידענו לפני וזה טוב מאוד, אבל שום דבר לא יכול להחליף מפגש של פנים אל פנים".
הקורונה הביאה את החברה לבצע שורה של שינויים משמעותיים והראשון שבם הוא פיתוח של מוצר שנקרא ליקוויד – לניהול הוצאות עסקיות של חברות ומימון עבור הלקוחות. כמו כן, בתקופה האחרונה פיתחה החברה מערכת נסיעות פרטיות עבור הלקוחות העסקיים שנקראת למונייד.
טריפאקשנס אינו הסטארט־אפ הראשון של הצמד כהן את טוויג. ב־2013 הם מכרו את פלטפורמת העבודה החברתית StreamOnce לחברת התוכנה האמריקאית Jive תמורת 15 מיליון דולר לאחר גיוס של 1.5 מיליון דולר בלבד. המשקיעים הבולטים ב־StreamOnce, קרן לייטספיד והמשקיע הפרטי אורן זאב, המשיכו איתם גם לטריפאקשנס, שאותה מיהרו להקים לאחר שסיימו לעבוד ב־Jive.