בשל המכסים של טראמפ: טימו הסינית נחתכת ביותר ממחצית בשוק המרכזי שלה
ביטול הפטור ממכסים על חבילות קטנות הוביל לצניחה של 54% במספר המשתמשים האמריקאים באפליקציית השופינג; על רקע השינוי בתנאי הסחר טימו מנסה לאמץ את מודל אמזון, בינתיים ללא הצלחה; המדיניות החדשה של ארה”ב נועדה לתמוך במוכרים הקטנים בשוק המקומי, אך היא עלולה בסוף לחזק מותגים מבוססים
מספר המשתמשים האמריקאים באפליקציית השופינג הסינית טימו (Temu) צנח ביותר ממחצית בין מרץ לאמצע יולי, לאחר שממשל טראמפ ביטל את הפטור ממכסים על חבילות קטנות, כך לפי נתונים של חברת Sensor Tower, שפרסם “הפייננשל טיימס”. עוד דווח שהיא מתקשה לבסס פעילות באמצעות מוכרים וספקים אמריקאיים: הם מסרבים למכור לה מוצרים במחירים נמוכים משל אמזון.
במשך כמאה שנה הונהג בארה"ב פטור דה מיניס (De Minimis), שאפשר לייבא חבילות קטנות ללא תשלום מכסים או עמלות. מאז 2016 הפטור חל על חבילות בשווי של עד 800 דולר, והוא שעמד בבסיס הפעילות של טימו והמתחרה שלה שיין (Shein). בשעה שחברות אופנה מסורתיות מייבאות לארה"ב מכולות של מוצרים, החברות הסיניות מוכרות את מוצריהן ישירות לצרכנים. בשילוב המחירים הנמוכים, התוצאה היא שמרבית החבילות ששולחות החברות לארה"ב כוללות סחורה בערך שקטן מתקרת הפטור.
אולם במאי האחרון, כחלק ממדיניות המכסים הרחבה של ממשל טראמפ, בוטל הפטור ולפי הערכות, המכס על החבילות שמשלחות ענקיות הסחר המקוון הסיניות לארה"ב זינק מ־0% ל־30%־50%. שינוי זה התבטא, בין השאר, בצניחה משמעותית של 54% במספר המשתמשים באפליקציית טימו, מכ־80.4 מיליון במרץ ל־37 מיליון בלבד באמצע יולי. אנליסטים אמרו ל”פיינננשל טיימס” שהירידה היא תוצאה של החלטת טימו להשהות את תקציבי הפרסום שלה בארה"ב. עם זאת, החברה חידשה את הפרסום בארה"ב בסוף יוני.
2 צפייה בגלריה


Lei Chen, יו"ר ומנכ"ל משותף בטימו. כעת, בלי הפטור הגורף, נאלצת טימו לחזר אחרי אותם מוכרים קטנים שקודם ביקשה לחסל
(צילום: Youtube)
לאור השינוי במדיניות המכסים, מנסה טימו לשנות את המודל העסקי שלה ולהתחרות באמזון באמצעות עבודה עם מוכרים אמריקאים שיפעלו בפלטפורמה שלה כספקי צד ג', בדומה לאופן הפעילות של אמזון. אולם לדברי מקורות, הדומיננטיות של אמזון בשוק זה מקשה על חדירתה. חברות ומוכרים אמריקאיים אמרו לטימו שהם לא יכולים לספק לה מוצרים ממותגים במחירים זולים יותר משל אמזון. "אמרנו להם שהם לא יכולים לחתוך את המחירים של אמזון עם אותם מוצרים. אלו חייבים להיות מוצרים שונים משמעותית", אמר בכיר בספקית עצמאית ל”פייננשל טיימס”.
בכיר אחר סיפר שטימו הציעה למוכרים תמריצים מפתים, כולל עמלות נמוכות יותר, כדי לשכנע אותם למכור בפלטפורמה שלה. אולם, לדבריו, הוא הזהיר את החברה הסינית שאמזון תוריד בתגובה את המחירים שלה. הגודל והיקף הפעילות של אמזון מאפשרים לה להתחרות אגרסיבית ולרשום הפסדים בקטגוריות מסוימות בהן היא מנסה למחוץ תחרות, כאשר הפעילויות האחרות שלה מייצרות בעבורה די הכנסות כדי לספוג הפסדים אלו לאורך זמן. טימו תתקשה לעמוד בתחרות אגרסיבית לאורך זמן.
הדומיננטיות של אמזון בשוק מספקת לה אחיזת חנק במוכרים וספקים קטנים, שמתבטאת בשלל דרכים. אחת הנפוצות שבהן היא הבחירה של איזה ספק יהיה ברירת המחדל של כפתור ה־Buy now בעמוד מוצר שלו יש מספר ספקים. ספקים שמציעים מוצר במחיר נמוך יותר בפלטפורמות אחרות עלולים לאבד את בחירתם כברירת המחדל לכפתור, שמוביל להכנסות משמעותיות.
מוכרים גם נרתעים משיתוף פעולה עם טימו לאור מלחמת מחירים אפשרית. טימו היא שקובעת את מחירי המוצרים בפלטפורמה שלה, ותחת תנאי הפעילות באמזון ספקים נאלצים להסכים לאפשר לחברה להוזיל את המוצרים שלהם. במקרה של מלחמת מחירים, עלולים מוכרים להישאר ללא שליטה אפקטיבית במחיר המוצרים שלהם בשתי הפלטפורמות, ולספוג פגיעה משמעותית בהכנסות.
"טימו תפסיד מיליארדי דולרים בשנה לאורך חמש השנים הבאות כדי לזכות בנתח שוק, היא צריכה להיות חכמה יותר", אמר מרטין היובל, יועץ שמתווך בעסקאות בין אמזון לספקים. "הדרך היחידה שטימו יכולה להתחרות במוצרים באיכות משופרת היא למכור מוצרים לא ממותגים או להציע הנחה על רכישה בכמויות גדולות".
מטימו נמסר בתגובה לפייננשל טיימס: "אנחנו מאמינים בתחרות הוגנת ופתוחה. מוכרים ראויים לחופש לבחור איך הם מנהלים את עסקיהם, בלי שיגבילו אותם". מאמזון נמסר: "שותפי מכירה מקבלים החלטות עצמאיות לגבי המלאי והמבחר שלהם, וקובעים את המחירים שלהם".
המקרה של טימו מדגים איך מדיניות המכסים הקיצונית של ממשל טראמפ יכולה, לעתים, לתקן עיוותים בשוק. במשך שנים ניצלו טימו ושיין את הפטור ממכסים כדי להציף צרכנים במוצרים אופנה אולטרה־מהירה זולים, באיכות נמוכה, שמייצרים נזק סביבתי מצטבר בגלל הצריכה והבלאי הגבוהים שלהם, כוללים כימיקלים רעילים בכמויות חריגות, ומייצרים תחרות לא הוגנת מול מוכרים קטנים ומקומיים, לא פעם באמצעות פיראטיות של הקניין הרוחני שלהם. הפטור הגורף ממכסים יצר שדה משחק לא מאוזן לטובת שיין וטימו, ואילץ שחקניות אחרות בשוק להתחרות עם יד אחת קשורה. בלי הפטור הגורף, נאלצת טימו להתחרות בשוק אחר לחלוטין, ולחזר אחרי אותם מוכרים שקודם ביקשה לחסל.
רווח לטווח הקצר
אולם יש חשש אמיתי שהתוצאה הסופית תהיה חיזוק דווקא של שחקניות גדולות. ענקיות אופנה כמו זארה ו־H&M יוצאות נשכרות מהשינוי, ועתה הן מתחרות בטימו ובשיין מאותה עמדת פתיחה. אמזון גם מוצאת את עצמה בעמדה מועדפת שעתידה לחזק את הדומיננטיות שלה בארה"ב לאור החלשות התחרות מצד הפלטפורמות הסיניות.
המוכרים, בעיקר הקטנים, אולי ירוויחו בטווח הקצר מחיזור של פלטפורמות אחרות, אך אם טימו או שיין לא יצליחו למצב את עצמן כשחקניות דומיננטיות, השליטה של אמזון בשוק הסחר המקוון רק תתחזק, על חשבון המוכרים הקטנים.
40%
המכס שארה"ב מטילה על חבילות בשווי של פחות מ־800 דולר
Lei Chen, יו"ר ומנכ"ל משותף בטימו. כעת, בלי הפטור הגורף, נאלצת טימו לחזר אחרי אותם מוכרים קטנים שקודם ביקשה לחסל































