סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מאז תחילת הפלישה: לפחות 37 מתקפות סייבר הרסניות של רוסיה באוקראינה

ההתקפות המצוינות בדו"ח של מיקרוסופט, שחלקן לא נחשפו עד כה, מצביעות על כך שלהתקפות סייבר היה תפקיד גדול משחשבו בעימות הנוכחי. המתקפה הדיגיטלית, שלפי מיקרוסופט החלה שנה לפני הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ככל הנראה היוותה את הבסיס למבצעים צבאיים שונים במדינה

האקרים הפועלים בשירות הממשלה הרוסית הוציאו לפועל מספר מתקפות סייבר נגד אוקראינה שנועדו לתמוך בתקיפות הצבאיות ובתעמולה הרוסית, כך לפי דו"ח שפרסמה מיקרוסופט. במיקרוסופט ציינו כי בין התאריכים 23 בפברואר ל-8 באפריל הם זיהו מספר כולל של 37 מתקפות סייבר הרסניות מצד רוסיה בתוך אוקראינה.


בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי ההתקפות המצוינות בדו"ח, שחלקן לא נחשפו עד כה, מצביעות על כך שלהתקפות סייבר היה תפקיד גדול משחשבו בעימות הנוכחי. המתקפה הדיגיטלית, שלפי מיקרוסופט החלה שנה לפני הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר, ככל הנראה היוותה את הבסיס למבצעים צבאיים שונים במדינה.
1 צפייה בגלריה
הפצצת מגדל הטלוויזיה ב קייב אוקראינה על ידי רוסיה
הפצצת מגדל הטלוויזיה ב קייב אוקראינה על ידי רוסיה
הפצצת מגדל הטלוויזיה בקייב ב-1 במרץ. באותו היום חברות מדיה בבירת אוקראינה נפגעו ממתקפת סייבר הרסנית
(צילום: רויטרס)
"גנרלים ומרגלים רוסיים ניסו להפוך את התקפות הסייבר לחלק מהמאמץ המלחמתי בזמן שנקלעו לקשיים בשדות הקרב", הגיב תומאס ריד, מרצה ללימודים אסטרטגיים באוניבסיטת ג'ונס הופקינס. משגרירות רוסיה בוושינגטון לא הגיבו על הדיווח.
לפי הדו"ח של מיקרוסופט, מבצעים צבאיים והתקפות סייבר פעלו "אחד אחר השני נגד יעדים משותפים". עם זאת, בחברה ציינו כי אינם יכולים לקבוע האם השיתוף הזה נבע מקבלת החלטות מתואמת או פשוט מכיוון שהיעדים היו זהים.
כך למשל, ציר זמן שפורסם על ידי מיקרוסופט הצביע על כך שב-1 במרץ, באותו היום שבו טיל רוסי פגע במגדל הטלוויזיה בקייב, חברות מדיה בבירת אוקראינה נפגעו מהתקפת סייבר הרסנית. במקרה אחר, צוות מחקר אבטחת הסייבר של החברה תיעד "גורמים רוסיים חשודים" שאורבים לתשתיות הקריטיות של אוקראינה בעיר סומי בצפון מזרח אוקראינה, שבועיים לפני שדווח על הפסקות חשמל נרחבות באזור ב-3 במרץ. למחרת, ציינו במיקרוסופט, האקרים רוסים פרצו לרשת ממשלתית בעיר ויניציה, ויומיים לאחר מכן הותקף נמל התעופה בעיר בטילים.
ויקטור זהורה, מומחה אבטחת סייבר אוקראיני, אמר לרויטרס כי הוא ממשיך לראות התקפות סייבר רוסיות על חברות טלקום ומפעילות מערכות חשמל. "אני מאמין שהם יכולים לארגן התקפות נוספות בסקטורים האלה", אמר. "אל לנו לזלזל ביכולות של ההאקרים הרוסיים, אך גם אין סיבה להעריך יתר על המידה את הפוטנציאל שלהם".
מאז פרוץ המלחמה הפרשנים הופתעו מכך שרוסיה פחות פעילה בחזית הסייבר נגד אוקראינה כפי שציפו. אולם, הדו"ח של מיקרוסופט חושף שורה של פעולות סייבר זדוניות, אף שההשפעה שלהם במרבית המקרית לא הייתה ברורה באופן מיידי.