סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נשים חרדיות ב הייטק
אילוסטרציה (צילום: יובל חן)

דו"ח: שילוב חרדים וערבים בענף ההייטק מתנהל לאט מדי

שיעור החרדים והערבים בין הצעירים בתעשיית ההייטק הגיע ל־10%, אך דרוש קצב עלייה גדול פי 2.5 כדי לשמור על צמיחה. מחבר הדו"ח: אחד החסמים לתעסוקת נשים בהייטק והתמדתן לאורך זמן הוא תנאי התעסוקה התובעניים של הענף

מספר הצעירים החרדים והערבים בהייטק צמח משמעותית ב־15 השנים האחרונות והגיע ל־11 אלף, שהם 10% מבני גילם. עם זאת, שלושה רבעים מהעלייה בקרב הצעירים החרדים נובעת מהגידול הטבעי. העלייה אצל הערבים הדרגתית ועקבית, אך חצי מהם שייכים לחברות הדרוזית והנוצרית, שמהווים רק שישית מהחברה הערבית. כך עולה מדו"ח שהכין מנהל תחום מחקר כלכלי בחברת פארטו, גלעד כהן קובץ', עבור זרוע העבודה של משרד הכלכלה.
זרוע העבודה היא הגוף המטפל בשילוב אוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה. שיעור הצעירים בני 25־35 שעובדי בהייטק עומד לפי הדו"ח על 7.2% מכלל הצעירים בגיל זה. לפי הדו"ח, כדי לשמור על הצמיחה מתונה בהייטק, שיעור התעסוקה של חרדים וערבים צריך לגדול בקצב מהיר פי 2.5 מהנוכחי.
מספר הצעירים החרדים המועסקים בהייטק צמח בעשור וחצי האחרונים מכ־2,000 בלבד ב־2005 שהם 2.4% מכלל עובדי ההייטק ליותר מ־6,000, שהם 5.5% ב־2019. רק רבע מהגידול הזה נובע מהעלייה בשיעור הנשים החרדיות המועסקות בהייטק.
אצל הגברים החרדיים אין כמעט שינוי בשיעורי התעסוקה בתחום: 2.5%–2% מקבוצת הגיל הרלבנטית לאורך התקופה. נשים חרדיות מהוות כיום כשני שלישים מהחרדים המועסקים בהייטק ושיעור התעסוקה שלהן בעלייה.
מספר הצעירים הערבים בהייטק צמח מכ־1,000, שהם 1.3% מעובדי ההייטק, לקרוב ל־5,000 שהם 4.4%, וחלה עלייה בהשתתפות של גברים ונשים כאחד. חלק של הנשים עלה לכשליש מהמועסקים הערבים בהייטק, בדומה לשיעור הנשים היהודיות מקרב העובדים היהודים.
מנהלת זרוע העובדה במשרד הכלכלה תאיר איפרגן מעריכה שהסיבה העיקרית לפער בין האוכלוסיות הערביות היא פערים בשליטה בעברית. לדבריה, מסקנה חשובה מהמחקר היא שההנדסאיות החרדיות מצליחות להשתלב בהייטק "וזה יכול לעבוד גם לאוכלוסיות אחרות".
לדברי כהן קובץ', יש אינדיקציות כי הקורונה עצרה את המגמות החיוביות שהביאו לשילוב של נשים, ערבים וחרדים בהייטק". לדבריו, "תנאי העבודה בהייטק משפיעים מראש על ההחלטות לרכישת השכלה של נשים. אחד החסמים המבניים לתעסוקת נשים בהייטק והתמדתן לאורך זמן הוא תנאי התעסוקה התובעניים של הענף".