סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

צוקרברג מסתבך: מקדם כתבות חיוביות על פייסבוק; שילם לכאורה מיליארדים כדי לשמור על כיסאו

לפי דיווח חדש של "הניו יורק טיימס", חלק מהכתבות נכתבו על ידי החברה עצמה. פוליטיקו: פייסבוק הסכימה לשלם את הקנס בסך 5 מיליארד דולר אחרי שהורשעה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, כדי למנוע את תביעתו האישית של צוקרברג בפרשה

תחקירי "הוול סטריט ג'ורנל", שפורסמו גם ב"כלכליסט", כנראה העלו על פני השטח לא מעט פרשיות שבפייסבוק היו שמחים להעלים מהעין הציבורית. לפי דיווח חדש של "הניו יורק טיימס" אמש (ג'), מנכ"ל הרשת החברתית ומייסדה מארק צוקרברג חתם בינואר שעבר במהלך ישיבת הנהלה על תוכנית מדיה חדשה, Project Amplify שמה, שמטרתה לקדם סיפורים חיוביים על פייסבוק, שיוצגו למשתמשים בפיד החדשות שלהם.
מדובר בניצול לרעה של הפיד, שנועד להציג כתבות וחדשות מהעולם באופן אובייקטיבי לכאורה. התוכנית חושפת שלא רק שפייסבוק מבצעת מניפולציות להאדרת שמה, אלא שהיא גם לא בוחלת בהתערבות בתכנים שמוצגים למשתמשים - בניגוד לטענה שהיא מנסה להתאים את התוכן לטעמם באופן שקוף וחסר פניות.
יתרה מכך חלק מהכתבות נכתבו על ידי החברה עצמה, מה שאומר שמדובר במקרה הטוב בהודעות לתקשורת שמוצגות ככתבות עיתונאיות - מה שהן לא. ההצעה היתה כל כך יוצאת דופן עד שבכירים רבים היו בהלם לאחר שהוצגה במהלך הישיבה המדוברת - כך לפי שלושה מקורות שונים עמם שוחחו עיתונאי "הניו יורק טיימס". התוכנית נועדה גם להרחיק את שמו של צוקרברג מהשערוריות שפוקדות את פייסבוק באופן קבוע זה שנים רבות.
2 צפייה בגלריה
מרק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק
מרק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק
מרק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק
(צילום: רויטרס )
בנוסף מדובר בשינוי מדיניות קיצוני, שכן עד כה העדפת החברה היתה להתנצל פומבית כל אימת שעלתה לכותרות פרשה כזו או אחרת. כך למשל צוקרברג לקח אחריות באופן פומבי לאחר שהתגלו ממדי ההשפעה של רוסיה על הבחירות האמריקאיות ב-2016. מהלך שביצע גם עם גילוי היקף הפייק ניוז בפלטפורמה או כשהתבררו ממדי ההכפשות הגזעניות ממנה סבלו שחקני נבחרת אנגליה בכדורגל במהלך היורו לפני כחודשיים.
גם הבמה הנרחבת לה זוכים מתנגדי חיסונים ומפיצי קונספירציות למיניהם הביאה לחשש גדול שפייסבוק איבדה שליטה הלכה למעשה על התכנים שמופצים דרכה. אך כעת נראה שלא כך הדבר, שכן אם פייסבוק יכולה לקדם כתבות שמתאימות לה - היא גם יכולה להעלים כתבות שמפריעות לה או לאנושות. על פי מנהלת המדיניות הציבורית של פייסבוק לשעבר קייטי הארבאת', "הם נוכחו לגלות שאף אחד לא יבוא להגנתם, אז הם החליטו לעשות את זה בעצמם ולומר זאת".
מנגד, דובר החברה מסר שהחברה לא שינתה את המדיניות שלה: "לציבור מגיע לדעת אילו צעדים אנו נוקטים כדי לטפל בפרשות השונות שמקשות על החברה. אנו מתכוונים לשתף את הצעדים האלה באופן נרחב".
ההחלטה נובעת ממרמור ותסכול בחברה מכך שטוויטר וגוגל זוכות לטיפול הרבה יותר "עדין" מבחינה ציבורית מאשר פייסבוק. כל מה שצוקרברג רוצה זה שיכירו בו כ"חדשן", כך לפי עובדים ועובדים לשעבר של החברה.
את השינוי במדיניות ניתן גם לראות באופן שבו שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, תקפה את ההאשמות שפייסבוק הקלה על מהומות תומכי טראמפ בקפיטול בסוף שנה שעברה, או התקיפה של הישראלי גיא רוזן, סגן נשיא החברה ליושרה (Integrity), את דברי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שפייסבוק "הורגת אנשים" - אמירה שלאחר מכן עודנה מאוד מצד הבית הלבן.
2 צפייה בגלריה
שריל סנדברג סמנכ"לית תפעול פייסבוק דאבוס 2019
שריל סנדברג סמנכ"לית תפעול פייסבוק דאבוס 2019
שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק
(צילום: רויטרס)
קנס של 5 מיליארד דולר
בתוך כך עולה סיפור נוסף שמראה עד כמה צוקרברג מסוגל לכופף את פעולות החברה שלו כדי שיתאימו למטרותיו. על פי דיווח של אתר פוליטיקו אמש (ג'), פייסבוק הסכימה לשלם את קנס של 5 מיליארד הדולר אחרי שהורשעה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה כדי למנוע את תביעתו האישית של צוקרברג בפרשה. אם היה מורשע, נציבות הסחר הפדרלית (ה-FTC) היתה יכולה לדרוש את פיטוריו וצעדים חמורים נגדו ברמה האישית ולבסס דרישה לפרק את החברה, כך לפי תביעה של מחזיקי מניות החברה שהוגשה והתקבלה השבוע.
על פי אחד מכתבי התביעה בנושא שפורסם אתמול, צוקרברג אינו הנאשם היחיד בתביעה הזו, שמאחוריה עומדים כמה מגופי הפנסיה הגדולים בארצות הברית, כמו קרן הפנסיה של עובדי מדינת רוד איילנד. נאשם נוסף הוא פיטר ת'יל, מייסד חברת Palantir המסתורית, שמוצריה משמשים סוכנויות ממשל וגופי ביטחון רבים בעולם, כולל ה-CIA וה-NSA.
על פי הכתוב, "צוקרברג, סנדברג ודירקטורים נוספים בחברה הסכימו לאשר הסכם פשרה בהיקף של מיליארדי דולרים עם ה-FTC. זאת תוך דרישה להתחייבות של הרגולטור הפיננסי האמריקאי להימנע מציטוט שמו של צוקרברג בתביעה, דבר שהיה הופך אותו אחראי באופן אישי לעבירות, דורש ממנו להעיד בנושא ומאפשר לתבוע אותו על נזק שנגרם למשתמשים".
על פי מה שידוע עד כה בפרשה, בשום שלב לא נחשף שה-FTC שקלה בשלב כלשהו של החקירה נגד פייסבוק לייחס לצוקרברג אחריות אישית בפרשה. במקור הקנס נגד פייסבוק עמד על כ-106 מיליון דולר, אך תשלום 5 מיליארד הדולר איפשר להעלים את שמם של צוקרברג וסנדברג מדרישת האחריות האישית, כך לפי כתב התביעה. פייסבוק היא חברה ציבורית, וככזו היא חייבת דיווח אמת לבעלי המניות - מה שלא התקיים, אם התביעה תבסס את הטענות שלה.
בפייסבוק סירבו להגיב לדברי כתב התביעה.