סגור
רכבים מכוניות טסלה בנמל אשדוד
מכוניות טסלה בנמל אשדוד (צילום: אודי עציון)

גפני לאוצר: בחנו מחדש את העלאת המס על רכבים חשמליים

בעוד שבועיים יעלה מס הרכישה על רכבים חשמליים ל-35%, שצפוי להניב כמיליארד שקל לקופת המדינה ב-2024. משרדי הגנת הסביבה, האנרגיה והתחבורה מתנגדים להעלאה מחשש לירידה בשיעור החדירה של הרכבים החשמליים לשוק. האוצר: "עדכון המס יתפוס בצורה טובה יותר את העלויות השליליות של רכב חשמלי"

ועדת הכספים קיימה דיון יזום על העלייה הצפויה במס הקנייה לרכבים חשמליים שתחול בעוד שבועיים, ב-1.1.24. ההעלאה מתבצעת בהתאם למתווה העלאת מיסוי הדרגתית על רכבים חשמליים שנקבע ב-2019 ושמטרתו עידוד הציבור לאמץ את הרכבים החשמליים. במסגרת המתווה מס הרכישה צפוי לעלות בתחילת 2024 מ-20% ל-35%, ולהניב כמיליארד שקלים לקופת המדינה.
חברי ועדת הכספים מהקואליציה והאופוזיציה, וכן נציגי משרדי התחבורה, האנרגיה והגנת הסביבה תמכו בדחייה של העלאת המס, זאת מול התנגדות הדרג המקצועי באוצר. יודגש כי לוועדת הכספים אין סמכות לבטל את העלאת המס הצפויה, שנקבעה בצו של שר האוצר.
במשרד להגנת הסביבה והאנרגיה טענו שיש לדחות את העלאת המס עד ל-2026, זאת כדי לא לפגוע בעלייה בשיעור החדירה של רכבים חשמליים לשוק ולהגיע ל-10% מכלל הרכבים שעל הכביש, שלטענתם הינה "מסה קריטית", זאת לעומת שיעורם היום שמוערך בכ-2% בלבד. עוד טוענים במשרדים שהעלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות לרכישת רכב חשמלי ותפגע במומנטום החיובי של השוק, ומדגישים כי ההתייקרות תהפוך את הרכבים החשמליים לרכבים לעשירים בלבד. עם זאת, טענה זו מתעלמת מכך שכבר במצב הנוכחי בעיקר השכבות החזקות רוכשות רכבים חשמליים, כך שמדובר בהטבת מס רגרסיבית בבסיסה.
מנגד, במשרד האוצר טוענים שגם לאחר העלאת המס ל-35%, הרכבים החשמליים ימשיכו ליהנות מהנחה משמעותית במיסוי ביחס לרכבי בנזין, ששיעור המיסוי שלהם מגיע עד 83%. עוד מדגישים באוצר שמבדיקתם עולה ששיעור המיסוי הנמוך גולגל באופן חלקי בלבד אל הצרכנים, כך שהיבואנים נהנו משיעור רווחיות גבוה יותר, זאת על חשבון קופת המדינה.
"זה לא סוד שאנחנו תומכים בעדכון מנגנון המס כך שיתפוס יותר טוב את העלויות השליליות של רכב חשמלי", הוסיפה ספיר איפרגן מאגף התקציבים באוצר. לטענתה, על אף שרכב חשמלי מייצר משמעותית פחות רעש וזיהום אוויר מרכב בנזין, עדיין מדובר ברכב פרטי עם עלויות חיצוניות בדמות גודש בכבישים, תאונות דרכים ושחיקת תשתיות, ולכן יש למסות אותו. עוד טענה איפרגן כי העלויות החיצוניות של רכב חשמלי נמוכות ברבע מהעלויות החיצוניות של רכב בנזין, בעוד ששיעור המס, לאחר ההעלאה הצפויה, יעמוד ב-2024 על קרוב ל-50% מהמס של רכב בנזין.
בסיום הדיון דרש יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני מהאוצר לבחון מחדש את התנגדותם לנוכח ההסכמה הרחבה בין חברי הכנסת ומשרדי הממשלה האחרים שנכחו בדיון. עוד הוסיף גפני שיפנה בנושא לשר האוצר. ח"כ ינון אזולאי הודיע שהניח הצעת חוק בעניין. עם זאת, לאור הגירעון המעמיק בקופת המדינה והקיצוצים התקציביים הצפויים, ההערכות הן שהעלאת המס תחול כמתוכנן.