סגור
ספינה של צים בנמל הסמוך ל שנגחאי  סין
ספינה של צים בנמל הסמוך לשנגחאי סין (צילום: בלומברג)

צים עם הפסד רבעוני של 2.3 מיליארד דולר, ושוב מורידה תחזית שנתית

עודף היצע וירידה בביקוש בעולם ממשיכים להפיל את מחירי התובלה - ירידה של 68% ברבעון למחיר מכולה של צים; זהו רבעון שלישי ברציפות שבו החברה רושמת הפסד, ממנו 2.1 מיליארד דולר כהפרשה לירידת ערך; בפעם השנייה מתחילת 2023 הורידה צים את תחזית הרווח לשנה המלאה

המשך הירידות במחירי התובלה מובילים את צים להפסד רבעוני שלישי ברציפות, הגבוה ביותר מאז הנפקתה. חברת הספנות והתובלה הישראלית, שמנוהלת על ידי אלי גליקמן, רשמה ברבעון השלישי הפסד של 2.27 מיליארד דולר, לעומת רווח של 1.17 מיליארד דולר שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.
מההפסד, 2.06 מיליארד דולר נרשמו כהפסד חשבונאי המיוחס לירידת ערך שלא במזומן, כתוצאה מירידה בשווי הנכסים של החברה. זאת לאור התחזית כי היקפי הביקושים שירדו בשנה האחרונה והיצע האוניות שגדל צפויים להמשיך ולהשפיע על מחירי התובלה לפחות עד לסוף 2024.
בניכוי ירידת הערך, ההפסד התפעולי המתואם הרבעוני של החברה (Adjusted EBIT) הגיע ל-213 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל אשתקד הציגה החברה בסעיף זה רווח של 1.6 מיליארד דולר וברבעון הקודם (השני של 2023) רשמה הפסד של 147 מיליון דולר.
זהו רבעון שלישי ברציפות שאותו מסכמת צים עם הפסד, לאחר שברבעון השני ספגה הפסד של 213 מיליון דולר וברבעון הראשון רשמה הפסד של 58 מיליון דולר – הרבעון הראשון שאותו סיימה בהפסד מאז שהונפקה בבורסה בניו יורק בתחילת 2022.
בעקבות ירידת הערך, ההפסד למניה ברבעון השלישי מגיע ל-18.9 דולר, גבוה יותר מהממוצע של תחזיות האנליסטים, שצפו הפסד של 1.56 דולר למניה.
גם בשורת ההכנסות צים פספסה את תחזיות האנליסטים. בעוד אלה העריכו שההכנסות יגיעו ל-1.32 מיליארד דולר, צים סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 1.27 מיליארד דולר, צניחה של 61% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זאת בהמשך לירידה שנרשמה כבר ברבעון הקודם, השני ב-2023 (הכנסות של 1.31 מיליארד דולר תוך צניחה של 62% ביחס לרבעון המקביל).
הירידה בהכנסות מגיעה על רקע הירידה החדה במחירי התובלה, כשהמחיר הממוצע למכולה של צים ירד ב-68% והתייצב על 1,139 דולר. זאת, למרות עלייה של 3% בהיקף המטענים שצים הובילה ברבעון, לסך של 867 אלף מכולות (TEU).
בהתאם לתוצאות, בפעם השנייה מתחילת השנה הורידה צים את תחזיתה לשנה המלאה, והיא צופה כעת רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) מתואם בטווח של 900 מיליון דולר עד 1.1 מיליארד דולר, לצד הפסד תפעולי (EBIT) של 600-400 מיליון דולר. התחזית הקודמת שאותה הציגה ביולי כללה EBITDA של 1.6-1.2 מיליארד דולר והפסד תפעולי של 500-100 מיליון דולר.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר גליקמן כי: "ענף הספנות כולו חווה ירידה משמעותית בתוצאות, לאור ירידה מתמשכת בביקושים לסחורות מאז תום משבר הקורונה, כשלצידה היווצרות עודף בהיצע האוניות. כתוצאה מכך רשמנו הפסד גם ברבעון השלישי, והורדנו את תחזית ההכנסות לסיכום השנה המלאה. כשלהערכתנו המצב הנוכחי בשוק יוותר ללא שינוי עד לסוף 2024." עוד הוסיף כי: "ביצענו את ההפרשה לירידת הערך, מכיוון שלאור השינוי בתחזית ערך הנכסים שלנו הפך לגבוה משווי ההטבות הכלכליות שהיו צפויות מהם". בהתייחסו להמשך פעילותה של החברה גליקמן ציין כי "עד סוף 2024 נסיים להצטייד ב-46 אוניות חדשות ומהן 28 שמונעות בגז נוזלי, ונפח ההובלה שלנו יגדל."
בכל הנוגע להשלכות המלחמה על פעילות החברה הסביר גליקמן כי: "צים ממשיכה לפעול בהתאם למתוכנן ולא שינתה את אופי פעילותה. אולם חלה עלייה משמעותית בעלות היטלי הביטוח בהובלת מטענים לישראל, ביחס של עד פי 10, וזו מוטלת על הלקוחות, בהיקף שנתי מוערך שעשוי להגיע לכ-50-40 מיליון דולר".
מנית צים נופלת בוול סטריט ב-12%, לאחר שכבר איבדה מתחילת השנה 54%. שווי החברה לפני פתיחת המסחר היום עמד על 938 מיליון דולר, רחוק מאוד משווי השיא שאליו היא הגיעה במרץ 2022, חודשיים לאחר הנפקתה – 10.6 מיליארד דולר, ואף רחוק משוויה לאחר ההנפקה – 1.7 מיליארד דולר.