סגור
מירי רגב ברקע תחנת רכבת ב בנימינה
שרת התחבורה מירי רגב. למה העיכוב ברכישת הקרונות? (צילום: אלעד גרשגורן, אלכס קולומויסקי)

פרסום ראשון
למרות תמיכת האוצר - משרד התחבורה מעכב רכש קרונות במיליארדים

ברכבת ישראל טוענים כי מדובר בפתרון היחיד להתמודדות עם העומס ברכבות בטווח הקרוב, אך משרד התחבורה מונע את את הרכישה. אחת הטענות לכך היא שהדבר ייחשב כ"הישג" למנכ"ל מייקסנר שכבר הודיע על עזיבה

משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב מונע רכישת קרונות חדשים לרכבות הנוסעים הקיימות - ובכך מונע את הארכתן. ברכבת ישראל טוענים כי מדובר בפתרון היחיד להתמודדות עם העומס ברכבות בטווח הקרוב. משרד האוצר תומך בעסקה, כמו גם גורמי מקצוע במשרד התחבורה, אך בהנהלת המשרד לא מקדמים את השלמתה.
לפני כשבועיים התקיים דיון בו השתתפו אנשי רכבת ישראל, משרד התחבורה והאוצר. במהלך הדיון הוצגה הצעת רכבת ישראל לרכש קרונות חדשים מחברות אלסטום וסימנס - מהן נרכשו הקרונות הנוכחיים.
לפי נתונים שהציגה הרכבת, כיום יש עומסים חריגים בשעות השיא, שבהן התפוסה היא עד כ-226%, ומדי שנה העומס גובר ב-8%. במצגת שהוצגה בפגישה נכתב כי הביקוש לנסיעות רכבת צפוי לגדול מ-70 מיליון נסיעות ב-2019 ל-106 מיליון נסיעות ב-2025, וכי הרכבות הקיימות לא נותנות מענה לעומסים מאחר שהן קצרות ולא מנצלות באופן מיטבי את התשתיות.
לטענת הרכבת, "הפתרון היחיד לטווח הזמן הקצר הינו הארכת רכבות קיימות", מאחר שהרכבות הקיימות צפויות להמשיך לשמש את הנוסעים ב-40 השנים הקרובות. הרכבות שאליהן מתייחסת הנהלת החברה הן הרכבות האדומות של אלסטום. לטענת הרכבת, יש צורך ברכש ספציפי מאלסטום מפני שהארכת רכבות קיימות מתאפשרת ע"י תוספת קרונות מאותו סוג ומאותו יצרן בלבד.
בכוונת הרכבת להאריך את רכבות האלסטום הקיימות ל-10 קרונות, וזאת יחד עם הארכת הקרונועים הלבנים (הרכבות החדשות שהוכנסו לאחרונה לשירות ברכבת) של סימנס לתצורה של 12 קרונות (6+6). בסופו של דבר, מבקשת הרכבת לבצע רכש של 83 קרונות דו-קומתיים שיאפשרו כניסה של אופניים, 15 קרונות רגילים תוצרת אלסטום ו-6 קטרים בסכום שמוערך בכמיליארד שקל. כמו כן, ברכבת מעוניינים בהמשך לבצע רכב מסימנס של קרונועים חשמליים בסכום שמוערך בכ-1.2 מילארד יורו. לפי הרכבת, ביצוע רכש זה יוביל להוספה של 14 מיליון מושבים מדי שנה.
הרכבת כבר סיימה את המו"מ מול אלסטום ומחכה כעת לאישור רשמי בכדי לצאת לדרך. אגף התקציבים והחשב הכללי באוצר תומכים בעסקה, ומי שמעכב אותה כעת הוא משרד התחבורה. במשרד התחבורה טוענים כי הם ביקשו השלמות מידע ואישורים נוספים – אך ברכבת ובאוצר טוענים כי אין סיבה עניינית לעיכוב. אחת הטענות היא שהעסקה לא מאושרת מפני שבעבר זו שימשה לעילת הפיטורים של מנכ"ל הרכבת על ידי היו"ר משה שמעוני, ובמידה שזו תאושר הדבר ייחשב כ"הישג" למנכ"ל מייקסנר שכבר הודיע על עזיבה. טענה אחרת היא שבמשרד התחבורה חוששים מביצוע עסקה עם ספק יחיד (אלסטום) ומפחדים כי מבקר המדינה יתייחס אל זה באופן שלילי, אך מדובר בטענה תמוהה מפני שלרכבת אין באמת ברירה אלא לעבוד עם אלסטום בכל הקשר להארכת הקרונות הקיימים ועד השנה שעברה לרכבת אפילו היה חוזה אספקה עם החברה שלא מומש.
ממשרד התחבורה נמסר, "קידום התחבורה הציבורית בכלל ותוכניות הפיתוח של רכבת ישראל בפרט עומדים במרכז העשייה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. תכנית ההצטיידות של רכבת ישראל נמצאת בסדר עדיפות גבוה של מנכ"ל המשרד ומקודמת על ידו באופן אינטנסיבי. עד כה התקיימו מספר ישיבות בנושא, בהשתתפות מנכ"ל הרכבת, מנהל אגף רכבות, אגף תקציבים, החשב הכללי וגורמי מקצוע שונים.
"מדובר בסוגיה מורכבת וכבדת משקל במסגרתה יושקעו מיליארדי שקלים מתקציב המדינה ברכישת קרונות חדשים לרכבת ישראל. מנכ"ל המשרד וגורמי המקצוע השונים בשיתוף עם יועצים בינלאומיים, מצויים בעיצומה של עבודת מטה מקיפה, במטרה לוודא רכישה מושכלת של קרונות שיתאימו לצרכים העתידיים של רכבת ישראל. ההחלטה צפויה להתקבל כבר בשבועות הקרובים".
.