סגור
דוכן דייהטסו. תערוכת רכב
דוכן דייהטסו. תערוכת רכב (צילום: יצרן (דייהטסו))

דיווחים ביפן: מכוניות דייהטסו "טופלו" לפני מבחן ריסוק

לפי דיווחים בתקשורת ביפן, יצרנית הרכב רימתה במבחני ריסוק וכך השיגה ציונים גבוהים למכוניותיה. הפרשה נחשפה לאחר שעובד החברה דיווח לשלטונות על התרמית. הבעלים של דייהטסו, טויוטה, הודיעה שהיא מתנצלת עמוקות וחוקרת את הנושא

דייהטסו היפנית, שמכוניותיה אינן מיובאות לישראל מעל עשור, הצליחה לרמות במבחני ריסוק ולגרום למכוניותיה לקבל ציון גבוה במבחני ריסוק צדיים - כך מדווחים אמצעי תקשורת ביפן.
במסגרת הפרשה שנחשפה על ידי אחד מעובדי דייהטסו, שדיווח לשלטונות על התרמית, ביצעה דייהטסו שינוי קל במכוניות שהשתתפו במבחני ריסוק. לפי הדיווח, במסגרת השינוי ביצעה דייהטסו חיתוך של דיפוני הדלת הפנימיים במכוניות המבחן כדי להחליש את דיפון הדלת הפלסטי - וכך לגרום למצב שכאשר המכונית תעבור מבחן ריסוק הפלסטיק שבדלת יוכל להתגמש בעת ספיגת המכה ולא יישבר ויפצע את יושבי הרכב. מיותר לציין שבמכוניות שאכן הגיעו לצרכנים - כ 88 אלף במספר - לא בוצע אותו חיתוך של הדיפון והוא אכן עלול להישבר ולפגוע ביושבי הרכב בתאונה צידית.
דייהטסו, שנמצאת כיום בשליטת טויוטה, מייצרת מספר דגמי טויוטה עבור שווקים במזרח הרחוק - כדוגמת היאריס ATIV - גרסת ארבע דלתות של טויוטה יאריס שאינה משווקת בישראל, ופרודואה אקסיה - מכונית מתוצרת פרודואה המלזית שהיא למעשה גרסה מקומית של דייהטסו איילה, עוד דגם שמעולם לא שווק בישראל. לפי הצהרת טויוטה, היצרנית מתנצלת עמוקות על הפרשה וחוקרת כיצד התאפשר ביצוע השינוי במכוניות שהוגשו למבחני ריסוק. לפי פרסומים ביפן, הרכבים שנמכרו כשרוכשיהם עשויים לחשוב שקיבלו ציון טוב במבחני ריסוק יועדו בין היתר לתאילנד, מקסיקו ואיחוד האמירויות.