סגור
tesla Y RWD
טסלה מודל Y בגרסת RWD (צילום: טסלה)

גלגל חמישי
טסלה הציגה מודל Y מוזל, ואלה חדשות מצוינות לשוק הרכב הישראלי

לפני חודש טסלה הוזילה את מודל Y ו-3, ולמרות זאת הישראלים לא רצו לקנות. השבוע עשתה היבואנית צעד נוסף בכיוון, כשהציגה את מודל Y בגרסת בסיס מוזלת של 224 אלף שקל. מדוע טסלה מורידה מחירים? כיצד ישפיע המחיר על שוק החשמליות ומי ייפגע מהמהלך? "כלכליסט" עושה סדר

השבוע נרשם מהלך חשוב בענף הרכב הישראלי: טסלה הציגה את מודל Y בגרסת הבסיס RWD, כלומר Rear Wheel Drive או הנעה אחורית. מבחינת המפרט הטכני עולה כי לא מדובר בטיל הכי בליסטי בענף הרכב החשמלי: הטווח אינו מגיע ל-500 קילומטר, הזינוק ל-100 קמ"ש לא מבוצע תוך שבריר שנייה אלא "רק" בתוך כשבע שניות, אבל כל אלה לא משנים. מה שמשנה הוא המחיר: טסלה מודל Y ברמה הבסיסית עולה 224 אלף שקל, כלומר ישראלים יכולים כעת לרכוש רכב כביש-שטח של טסלה במחיר נמוך בהרבה מרבע מיליון שקל.
מדוע היצרנית תמחרה את דגם Y בהנעה אחורית דווקא במחיר הזה? התשובה, כמו תמיד אצל טסלה, כוללת "חיסול ממוקד" של המתחרים, אבל גם חוסר התחשבות במי שכבר יש לו.
קודם כל, כדי להבין את התופעה יש ללכת כחודש אחד אחורה - אז התגלה שאף שטסלה הוזילה בינואר האחרון את טסלה 3, בפועל לא הייתה כלל התנפלות על המכונית המשפחתית. אם כבר התנפלות, הרי שהיא הייתה דווקא על מודל Y, אף שמדובר ברכב כביש-שטח שמחירו מעל 280 אלף שקל בגרסאות ששווקו בישראל עד השבוע הנוכחי. כלומר טסלה 3 כבר לא נחשבת "סחורה חמה" – האפיל של טסלה 3, שאינה רכב כביש-שטח, מוגבל, הכמויות שטמונות בשוק הרכב הישראלי מוצו, ועוד נקודה קטנטנה: טסלה 3 צפויה להופיע בקרוב בגרסה מחודשת.
לעומת זאת, טסלה מודל Y היא דגם שכוחותיו עוד במותניו. התצורה שלו לא תגרום לאף אחד להשמיע בדיחות על מאזדה 3 חשמלית, ואף שבחו"ל קיימים כבר פרסומים על אודות מודל Y משודרג, בפועל גרסת הבסיס עדיין מיוצרת. בנוסף לכך מודל Y ברמת הגימור הבסיסית החדשה מגיעה לישראל מטסלה ברלין, כלומר ממדינה שלישראל יש עמה הסכם סחר, מה שמאפשר לטסלה להעניק עוד הנחה קטנה לישראלים ולהפוך את Y בגרסת ההנעה האחורית ליותר אטרקטיבית.
לטסלה מודל Y ברמה הבסיסית יש תפקיד חשוב. מטרתה העיקרית של טסלה, למעשה של כל יצרנית, לתפוס נתח שוק גדול על חשבון המתחרים לא בדיוק צלחה. מבחינת נתוני איגוד יבואני הרכב עולה שיונדאי מסרה יותר חשמליות, הסינים מסרו הרבה יותר חשמליות, ויבואני הרכב בישראל לא בדיוק הגיבו בפאניקה לנוכח הוזלת טסלה 3 (וטסלה מודל Y) בינואר, כלומר היבואנים לא הוזילו את איוניק 5, סקודה אניאק או את קיה 6EV, אבל כעת מדובר כבר במצב שונה.
כאשר טסלה הגיעה לראשונה ארצה היא הציעה את מה שלאף אחד לא היה: מכונית חשמלית ביצועיסטית ומגניבה עם הילה ספורטיבית ותדמית טכנולוגית. יבואני הרכב הדביקו פער – אבל מחיריהם נעים כעת באזור ה-114-250 אלף שקל, למה ששוות בפועל מכוניות משפחתיות רבות. בתוספת מחיר קטנה - טסלה מציעה כבר רכב כביש-שטח.
2 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3
(צילום: יצרן)
ציניקנים יאמרו אולי שמדובר בירידה קלה של טווח, בעובדה שמדובר ברכב בעל הנעה אחורית בלבד, אבל לקונים זה לא ממש משנה ואין סיבה שזה ישנה: מדובר במכונית חשמלית שמסוגלת לנסוע 400 קילומטר בכוח חשמל - זה סוף הסיפור. כמו כן לטסלה יש עוד מטרה חשובה: לשוק הרכב הישראלי עומדת להיכנס במאי שחקנית שאמורה לפגוע באופן משמעותי במכירות הדגמים המשפחתיים: יונדאי איוניק 6. המלאים שזמינים ליבואנית יונדאי עד תום השנה הנוכחית מכובדים, והמחירים צפויים להיות אטרקטיביים - מה שמותיר לטסלה רק את היכולת להציע לציבור בישראל להוסיף עוד קצת כסף ולקבל רכב כביש-שטח. תכלס? עסקה משתלמת.
בטסלה קיימת גם בעיה אחרת: דווקא מאחר שהיצרנית לא משחקת לפי הכללים הישנים של יבואני הרכב, שדורשים הימנעות מהורדות מחיר רשמיות, ומציגה דגמים זולים - הנפגעים הראשונים הם בעלי המכוניות שכבר קנו רכב חדש, מה שמותיר אותנו עם כמה שאלות בוערות.
טסלה מודל Y בגרסת RWD אינה טסלה מודל Y בגרסת AWD, יש הבדלים בטווח, בביצועים ובתחומים נוספים. אי אפשר להתעלם מהעובדה שכנראה היקף הביקוש לטסלה מודל Y ברמות הגימור הבכירות יירד משמעותית מכמה סיבות. ראשית, נראות. טסלה מודל Y בדגם הבכיר נראית בערך אותו הדבר; שנית, הביצועים. ללקוחות לא באמת משנה אם מדובר ב-533 קילומטר טווח רשמי או 455 קילומטר - זה די והותר. זה אומר שהביקוש למודל Y ברמות הגימור הבכירות צפוי לצנוח ועמו גם ערך המכוניות האלה.
ועוד בעיה: מה יקרה כעת למי שרכש טסלה 3? טסלה במו ידיה יצרה כעת חלופה ש"מוחקת" את יתרונות הדגמים הבכירים במונחי ביצועים וטווח – אלא אם מדובר בלקוח שפשוט חייב לעלות על מסלול מרוצים או לנסוע מדן ועד אילת ללא טעינות. כלומר ערכם יירד עוד בקרוב במחירונים, אלא אם טסלה תבחר לעשות את הלא ייאמן ולייצר עוד בידול בין טסלה 3 לבין טסלה מודל Y באמצעות הוזלה נוספת של טסלה 3. זה לא תרחיש דמיוני לנוכח המציאות החדשה שטסלה יצרה בשטח.
ומה יקרה למחירי המתחרים? שום דבר. יבואני הרכב יסתמכו כהרגלם על שני עקרונות: ראשית, הם יניחו שהיקף האספקה של טסלה לישראל יהיה מוגבל לדגם החדש. אבל מעבר לכך הם יניחו שהביקוש שקיים כיום בשוק הרכב הישראלי לרכב חשמלי מכתיב את גבולותיו של השוק. כלומר אם נניח שלשוק הרכב הישראלי יש גבול עליון של כ-290 אלף מכוניות בשנה הטובה ביותר שיכולה לעבור על ענף הרכב, לשוק הרכב החשמלי אין כיום גבול - כולם מוזמנים ולכולם יש מקום. יבואני הרכב יודעים היטב שמי שידו אינה משגת לרכוש טסלה מודל Y בגרסה החדשה ירכוש איוניק 5, איוניק 6 או סקודה אניאק כי הלקוחות ה"שרופים" אכן ימתינו ספציפית לטסלה - אבל כל היתר פשוט ילכו על חשמלית אחרת.