סגור
שירות לקוחות מוסף
תיקון החוק יאפשר לבנקים להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעים דיגיטליים ולא רק בפגישה פיזית בבנק (צילום: shutterstock)

ייעוץ פנסיוני של הבנק מרחוק? הדיון בתיקון החוק נדחה בשבוע

בלחץ של לשכת סוכני הביטוח, ועדת השרים לחקיקה דחתה בשבוע את הדיון על תיקון החקיקה שיאפשר לבנקים להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעים דיגיטליים - מהלך שיגביר את התחרות מול הסוכנים

בעקבות לחץ כבד של לשכת סוכני הביטוח, ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לדחות בשבוע את הדיון על תיקון החקיקה שיאפשר לבנקים להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעים דיגיטליים. תיקון החקיקה הוא יוזמה של משרד האוצר המקודמת על-ידי שר האוצר, ומתייחס לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.
החוק כיום מתיר לבנקים לספק שירותי ייעוץ פנסיוני רק בין כותלי הבנק, בנוכחות פיזית של הלקוחות. מטרת המגבלה, שנקבעה בעת חקיקת החוק ב-2005, הייתה למנוע את השתלטות הבנקים על שוק הייעוץ הפנסיוני, שכן לולא החקיקה הם יכולים היו להגיע למשל אל מקומות עבודה ולהציע את שירותיהם. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות מאפשרות לצרוך יותר ויותר שירותים בנקאיים מרחוק, באמצעים דיגיטליים, כך שבשונה מבזמן חקיקת החוק, קיימת היום תשתית טכנולוגית למתן ייעוץ פנסיוני דיגיטלי לכל לקוח המעוניין בכך.
בדברי ההסבר לתיקון החוק מסבירים באוצר כי "האיסור הקבוע בחוק פוגע ביכולתם של לקוחות היועצים הבנקאיים לקבל ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי באופן דיגיטלי, נוח ומתקדם. הדבר מקבל משתנה תוקף נוכח ירידה מתמשכת בהיקף הייעוץ ובמספר בעלי רישיון יועץ פנסיוני".
לשכת סוכני הביטוח, המייצגת חלק מסוכני הביטוח העצמאיים בישראל, מתנגדת נחרצות למהלך. לטענתה, "הסרת המגבלות הקיימות תוביל לפגיעה משמעותית בתחרות הוגנת נוכח משאביה העצומים של מערכת הבנקאות שיש בה כדי לייצר יתרון מובהק בהיבט השיווקי ביחס לשחקנים אחרים בשוק הפנסיוני". עוד טוענים בלשכה כי למערכת הבנקאית נציגים בוועדה המייעצת לרשות שוק ההון, אשר דוחפים לביטול המגבלה.
עם זאת, ללשכה אינטרס מובהק להתנגד למהלך, זאת מכיוון שיועצים פנסיונים מתחרים עם סוכני הביטוח על מתן שירות דומה. לכן, מתן היתר לבנקים להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעים דיגיטליים צפוי להגדיל את היקף הלקוחות שיבקשו לעשות שימוש בכלי זה, על חשבון סוכני הביטוח.
הן היועצים הפנסיונים והן סוכני הביטוח מחויבים לספק שירות בהתאם לטובת הלקוח, וההבדל ביניהם טמון בעיקר בזיקה למוצרים שאותם הם משווקים: בעוד שליועץ פנסיוני אסור שתהיה זיקה למוצר שאותו הוא משווק והעמלה שהוא מקבל מכלל הגופים אחידה, סוכן הביטוח מקבל עמלות שונות ממוצרים שונים ומגופים שונים. לאור ההבדל במערך התמריצים של היועצים והסוכנים, באוצר רוצים לוודא שהאפשרות לקבל ייעוץ פנסיוני תינתן ללקוחות המעוניינים בכך.
יצויין כי במהלך תקופת הקורונה, רשות שוק ההון התירה באופן זמני לבנקים לספק שירותי ייעוץ פנסיוני מרחוק, זאת עקב מגבלות התנועה בתקופה זו. עם זאת, השירות ניתן רק ללקוחות קיימים, כלומר לא ניתן היה להעניק את השירות ללקוחות חדשים שטרם קיבלו אותו. בהצעה הנוכחית יהיה ניתן לבצע תהליך הצטרפות מלא לשירות באופן דיגיטלי. במשרד האוצר ביקשו לא להגיב לסיבת דחיית הדיון לשבוע הבא.