סגור
הפלטפורמה החשמלית של REE ליד מטה החברה בהרצליה
הפלטפורמה החשמלית של REE. ליד מטה החברה בהרצליה (REE)

אחרי הצלילה בנאסד"ק: REE חושפת מסחרית חשמלית

המסחרית הישראלית הראשונה מאז טנדר הרום כרמל היא רכב משלוחים לשוק האמריקאי, שיתחרה בכלים של ריביאן וג'נרל מוטורס. REE, שאיבדה 80% משוויה בנאסד"ק מתחילת השנה, תייצר את הפלטפורמה במפעלה בבריטניה, שותפתה האמריקאית תבנה עליה את המרכב ותמכור ללקוחות

11 שנים אחרי שהוקמה, התמזגה עם ספאק אמריקאי והחלה להיסחר בנאסד"ק, חושפת היום יצרנית הרכבים החשמליים הישראלית REE אוטומוטיב את הרכב הראשון שלה שייכנס לייצור סדרתי. הפרוקסימה היא רכב משלוחים עירוני לשוק האמריקאי, במשקל של 9 טון, ועם כושר נשיאת מטען של 3.6 טון. לסוללה החשמלית שלה יש קיבולת של 120 קילוואט.
טווח הנסיעה הרשמי עומד על 200 קילומטרים והמהירות המירבית עומדת על 120 קמ"ש. לרכב יש הנעה לכל הגלגלים כדי לאפשר לו לנוע גם בכבישים מושלגים, והגלגלים האחוריים שלו פונים גם כן, בכיוון הפוך לאלה של הגלגלים האחוריים, כדי לשפר את כושר התמרון ברחובות צפופים ובמרכזים הלוגיסטיים שבהם מעמיס הנהג את הסחורה לחלוקה. לכל גלגל מנוע משלו, בהספק של 100 קילוואט.
הפרוקסימה מבוססת על הפלטפורמה הגדולה של REE, ה-P7. החברה, שהמטה ומרכז הפיתוח שלה ממוקמים בגליל ים, תייצר את הפלטפורמה של הרכב במפעלה באוקספורד, וחטיבת הרכבים החשמליים של יצרנית המרכבים מורגן אולסון, EAVX, תבנה עליה בארה"ב את המרכב המסחרי, ותשווק את הרכב ללקוחות. הפרוקסימה תתחרה בשוק האמריקאי ברכבים חשמליים של ריביאן ובסדרת המסחריות החשמליות החדשה של ג'נרל מוטורס, ברייטדרופ.

1 צפייה בגלריה
הפרוקסימה החשמלית REE גם הגלגלים פונים כדי לשפר את כושר התמרון
הפרוקסימה החשמלית REE גם הגלגלים פונים כדי לשפר את כושר התמרון
הפרוקסימה החשמלית REE. גם הגלגלים פונים כדי לשפר את כושר התמרון
(REE)

היום מתחילות מורגן אולסון ו-EAVX בהדגמות ללקוחות פוטנציאלים בארה"ב, כאשר אספקות ראשונות מתוכננות ל-2023.
הפעם האחרונה שחברה ישראלית חשפה רכב מסחרי מקורי שנכנס לייצור סדרתי הייתה ב-1978, כשרום כרמל, הגלגול האחרון של מפעל הסוסיתא אוטוקרס, חשפה את הטנדר שלה, רום 1301, שנכנס לייצור באותה שנה. הייצור הסתיים שלוש שנים אחר כך עם סגירת המפעל.
הצגת הרכב המסחרי הראשון של REE, שהוקמה ב-2011 בידי המנכ"ל דניאל בראל וסמנכ"ל הטכנולוגיה אחישי סרדס, מגיעה בתקופה רגישה לחברה. שנה אחרי שהתמזגה עם ספאק אמריקאי לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר, והחלה להיסחר בנאסד"ק, עומד שווי השוק שלה על 363.7 מיליון דולר. מתחילת השנה איבדה מניית החברה 80% משוויה.
אמנם גם מניית ריביאן המתחרה, שמייצרת גם טנדר ורכב שטח חשמליים, צללה מתחילת השנה ב-70%, אבל שווי השוק שלה עומדת על 29.25 מיליארד דולר והמנייה שלה נסחרת ב-32.48 דולר. המנייה של REE שווה כעת 1.13 דולר בלבד, ואם תרד אל מתחת לרף הדולר תהיה לה תקופת חסד קצרה שבסיומה אם לא תעלה בחזרה, יופסק בה המסחר. קאנו, יצרנית נוספת של מסחריות חשמליות, איבדה 52.5% משוויה מתחילת השנה, ונסחרת לפי שווי של 979 מיליון דולר.
ב-REE השקיעו עד כה מיצובישי, טויוטה ופיאט קרייזלר, לצד משקיעים מקומיים כמו גיל אגמון, זיו אבירם וגופים מוסדיים.