סגור

בלעדי
עולה על הבמה: דלק ישראל רוכשת 20% מקבוצת זאפה

העסקה משקפת שווי של כ־100 מיליון שקל לרשת המועדונים להופעות חיות, שלה הכנסות של כ־350 מיליון שקל בשנה. ההשקעה, שתסתכם ב־20 מיליון שקל, תוזרם ברובה לחברה, ומיעוטה יגיע לבעלים גולן עינת. העסקה צפויה להיחתם בימים הקרובים

דלק ישראל מנהלת משא ומתן מתקדם מאוד לרכישת 20% ממניות קבוצת זאפה, המפעילה רשת מועדונים להופעות חיות. ל"כלכליסט" נודע כי העסקה משקפת שווי של כ־100 מיליון שקל לזאפה, וכי מרבית ההשקעה, שתסתכם בכ־20 מיליון שקל, תופנה לתוך החברה. מיעוטה יהיה לכיס של הבעלים גולן עינת. העסקה צפויה להיחתם בימים הקרובים.

עינת ניהל בחודשים האחרונים משא ומתן עם כמה גורמים בעולם הקמעונאות להכנסת שותף אסטרטגי לקבוצה, אבל לא הגיע להסכמות לגבי תנאיה. בין המתעניינים בזאפה היו בעל השליטה בפוקס הראל ויזל, שביקש לרכוש את השליטה ולא הגיע להסכמות, וכן חברת הביטוח הפניקס.
עינת ביקש להמשיך להחזיק בשליטה לצד קבוצה עם הנהלה חזקה, שותפים בעלי איתנות פיננסית עם ערך אסטרטגי. דלק ישראל היתה חברת הדלק הראשונה להיכנס למגעים עם עינת, והעסקה מולה נעשית מתוך ראייה אסטרטגית לסינרגיה בין הפעילויות של החברות. העסקה תתבצע בשלבים: דלק מקבלת אופציה להגדיל את חלקה עד ל־49% מהמניות, כשהשליטה תישאר בידי עינת.
האופציה ל-29% נוספים היא בשווי גבוה יותר כך שהשווי ברוטו לאחר מימושה הוא של 180-160 מיליון שקל, מותנה בביצועי החברה.
2 צפייה בגלריה
מימין הבעלים של זאפה גולן עינת סמנכ"לית השיווק בדלק ישראל קרן קופרמינץ והמנכ"ל יורם איל
מימין הבעלים של זאפה גולן עינת סמנכ"לית השיווק בדלק ישראל קרן קופרמינץ והמנכ"ל יורם איל
מימין הבעלים של זאפה גולן עינת סמנכ"לית השיווק בדלק ישראל קרן קופרמינץ והמנכ"ל יורם איל
(צילום: מיכה לובטון)
היעד: מועדון עם סינרגיה
עבור דלק זה תחום מעניין להתרחבות. בעוד מתחרותיה בתחום תחנות התדלוק וחנויות הנוחות רכשו רשתות סופרמרקטים עירוניים כמו פרשמרקט וסופר יודה (פז), וסיטי מרקט (סונול), דלק בחרה לייצר סינרגיה אחרת לעסקיה, אם כי עדיין מחפשת הזדמנויות גם בתחום הסופרים העירוניים הקטנים. החברה נשלטת בידי להב אל.אר שבשליטת אבי לוי ואלי להב, ואורי מנצור, שרכשו מקבוצת דלק של יצחק תשובה 75% ממניות דלק ישראל לפי שווי של 750 מיליון שקל בסוף 2020. תשובה וקבוצת דלק נשארו עם 25% מדלק ישראל, ועם ייצוג בדירקטוריון באמצעות עידן ולס, מנכ"ל קבוצת דלק.
תחת הבעלים החדשים מונתה לדלק ישראל הנהלה חדשה בראשות יורם איל, ראש תחום הקמעונאות לשעבר בפז. איל הוביל תוכנית אסטרטגית חדשה לקבוצה, שבראשה שאיפה להגדיל את תחום הקמעונאות והחנויות ואת התחום הטכנולוגי. החיבור בין עינת ליורם איל סייע להגעה לעסקה.
המטרה היא להעניק ללקוחות החברה גישה לעולם הכרטיסים להופעות של זאפה בתנאים מועדפים, ומנגד ליצור קשר עם לקוחות זאפה ולמשוך אותם אל בתי הקפה של הקבוצה ותחנות התדלוק והסופרמרקטים, באמצעות מועדון לקוחות אחד גדול. זאפה היא הרכישה הראשונה תחת הבעלים וההנהלה החדשים, אשר חיפשו רכישה שתבדל אותה מהמתחרים באמצעות חבירה לעולמות החוויה. זאת כפי שעשתה פליי קארד באמצעות חיבור של קניות וטיסות.
2 צפייה בגלריה
זאפה תל אביב
זאפה תל אביב
זאפה תל אביב
(צילום: זאפה)
זאפה הוקמה על פי קונספט שהיה בזמנו ראשון מסוגו, שילוב הופעות ואוכל. בשנים האחרונות גדלה זאפה משמעותית, והפכה לגוף שחולש על חלק ניכר מהופעות המוזיקה בישראל. גם היצע הפעילויות התרחב, ובמשך הזמן החלו להציע במתחמים גם הופעות סטנד־אפ והרצאות. זאפה הוקמה ב־2004 על ידי האחים יוני, נועם ורותי פיינגולד, שהחזיקו בשליטה עד שב־2014 מכרו 40% מהקבוצה לעינת לפי שווי של 60 מיליון שקל. בתחילת 2019 הגדיל עינת את אחזקתו ל־75%, ובהמשך רכש את המניות שנותרו לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל.
תוכניות הפיתוח של זאפה תחת עינת ספגו מכה עם פרוץ מגפת הקורונה בתחילת 2020. תעשיות הבידור והתיירות ספגו את המכה הקשה ביותר. זאפה נסתה להתגבר על סגירת המועדונים ושיתוק התעשייה, שארכו חודשים, באמצעות חבירה לקשת עם הופעות במועדונים בשידור חי בחסות בנק הפועלים. למרות סגירת המועדונים לקהל, שפגעה מאוד בהכנסות, עינת הצליח לשמר את המותג כמצליח וכמזוהה עם הופעות של מוזיקה ישראלית.
מחזור ההכנסות של זאפה עומד על כ־350 מיליון שקל בשנה. תחום הכרטיסים להופעות הוא אולי העוגן המרכזי בחיבור בין הקבוצות. בתחילת השנה חתמה זאפה על שיתוף פעולה עם ענקית הכרטיסים הגרמנית Eventim, שמפעילה כבישי אגרה ורכבות באירופה. השת"פ נעשה באמצעות חברה משותפת בשליטה גרמנית, לתוכה מועברת כל פעילות חברת הכרטיסים של זאפה. חברת הכרטיסים נחשבת לזרוע הרווחית ביותר של זאפה והמרכזית שלה, ומרוויחה מיליוני דולרים בשנה.
לאתר זאפה נכנסים בחודש 2.6 מיליון גולשים, שהצדדים מבקשים לחבר ל־53 מיליון הרכישות של מוצרי דלק בשנה. בדלק סבורים כי קהל הלקוחות של זאפה, כ־3.5 מיליון רוכשי כרטיסים, שנתוניהם שמורים במאגר החברה, יחד עם מאגר הלקוחות של דלק בתחנות התדלוק, בחנויות הנוחות מנטה ובעיקר ברשת בתי הקפה ג'ו, יכולים להיות כוח קנייה ומשמעותי ולייצר סינרגיות בין חלקי הקבוצה. זאת כולל רכישת כרטיסים להופעות של אמנים מחו"ל, שזאפה מתכוונת להביא לארץ במסגרת פסטיבלים שתארגן.
עינת שמחזיק גם בארומה תל אביב שמוזגה לארומה ישראל, רולדין, קפטן ג'ק ועד העצם, רושם קפיצת מדרגה עסקית. "הרבה אנשים עשו בעקבות הקורונה שינוי מסלול. דחיתי הצעות למכור את זאפה בהרבה מאוד כסף. חיפשתי שותף אסטרטגי נכון, ובחרתי אנשים טובים להוביל איתם את החברה למקום הרבה יותר גבוה. לשותף שמקבל איתך החלטות יש ערך לא קטן".
דלק בדרך להנפקה
הניסיון התפעולי של דלק אמור להביא את הערך המוסף, בצורת פלטפורמה מתקדמת לניהול לקוחות. דלק השקיעה סכומים גדולים בניהול לקוחות ובשירות לצרכן. קרן קופרמינץ, סמנכ"לית השיווק והפיתוח העסקי בדלק ישראל, הובילה את העסקה מטעמה.
דלק ישראל בימים אלה בהכנות סופיות לקראת הנפקת חברת התדלוק לפי שווי 1.2 מיליארד שקל, לא כולל הנדל"ן. כיום לדלק ישראל כ־240 תחנות תדלוק, 175 תחנות מופעלות על ידיה ישירות וליותר מ־60 נוספות היא מספקת דלקים. בתחנות מופעלות קרוב ל־200 חנויות מנטה ו־55 חנויות קפה ג'ו. החברה סיכמה את המחצית הראשונה עם שיפור של 17% בהכנסות לכ־1.7 מיליארד שקל, מעבר לרווח תפעולי חיובי ועם רווח נקי של קרוב ל־50 מיליון שקל. זאת אחרי ש־2020 היתה מאתגרת עבורה, ואותה סיכמה בהפסד של יותר מ־300 מיליון שקל, בעיקר עקב הפרשה לפעילויות מופסקות.