סגור

הסגר בווייטנאם האט את נייקי, אבל היא אופטימית לגבי 2022

יצרנית נעלי הספורט הגדולה בעולם רשמה האטה באסיה בעיקר בגלל סגרים שפגעו בייצור ובהפצה. התחזקות בצפון אמריקה ובאונליין סייעה לנטרל את השפעת השיבושים בשרשרת האספקה, והרווח הנקי טיפס ב־7% ל־1.3 מיליארד דולר

שיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות המשיכו לפגוע ביצרנית נעלי הספורט הגדולה בעולם, בעיקר בזירת אסיה. נייקי דיווחה שלשום כי הצמיחה נפגעה זה הרבעון השני ברציפות, זאת בעקבות האטה בייצור ובעיות בשילוח מוצרים.
ברבעון הפיסקאלי שהסתיים ב־30 בנובמבר רשמה החברה הכנסות של 11.4, עלייה של 1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וגבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 11.2 מיליארד דולר. הרווח הנקי ברבעון טיפס ב־7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־1.3 מיליארד דולר ואילו המכירות המקוונות זינקו ב־12% ומהוות כעת 25% מכלל הפעילות. עבור ששת החודשים שהסתיימו ב־30 בנובמבר נרשמה עלייה של 8% בהכנסות, ל־22.4 מיליארד דולר.

עיכובים של עשרה שבועות

למעלה ממחצית מזוגות הנעליים של נייקי וכשליש מפריטי ההלבשה מיוצרים בווייטנאם, ולפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", הביקושים למוצריה ממשיכים לעלות על ההיצע. ברבעון הקודם, נייקי דיווחה על עיכובים של עשרה שבועות בייצור בגלל סגרים בווייטנאם, יצרנית הנעליים המובילה שלה.
3 צפייה בגלריה
סמנכ"ל הכספים של נייקי מתיו פרנד
סמנכ"ל הכספים של נייקי מתיו פרנד
סמנכ"ל הכספים של נייקי, מתיו פרנד. "חוסן מתמשך של המותגים"
(צילום: paul l carter/nike)
עוד דיווחה נייקי, כי ההכנסות בסין, אסיה פסיפיק ואמריקה הלטינית רשמו ירידה, בעיקר בגלל רמות מלאים נמוכות כתוצאה מסגירת מפעלים בגלל התפרצויות של הנגיף. סגרים שהשיתה ממשלת סין כדי להאט את התפשטות הנגיף פגעו בפעילות כרבע מהקמעונאיות המשווקות את מוצרי נייקי וכמחצית מהמפעלים העובדים עם החברה.
בה בעת, בכירי נייקי שומרים על אופטימיות ולדבריהם מצב המלאים צפוי להשתפר. החברה מסרה כי היא צופה צמיחה ברבעון השלישי, אף כי חד־ספרתית נמוכה, בגלל המשך ההשפעה של סגירת המפעלים בווייטנאם. הסגר, שהתמקד בהאנוי, אילץ את נייקי לבטל ייצור של כ־130 מיליון זוגות נעליים.

"קשרי לקוחות עמוקים"

"בהשוואה לתקופה של לפני 90 ימים, אנחנו צופים בביטחון גובר נורמליזציה בשנה הפיסקאלית 2023", ציין סמנכ"ל הכספים מתיו פרנד, שצוטט בוול סטריט ג'ורנל. לדבריו, כל המפעלים בווייטנאם הם תפקודיים כעת והייצור נמצא ברמות של כ־80% לעומת ההיקפים שקדמו לסגרים. "תוצאות הרבעון השני משקפות את קשרי הלקוחות העמוקים שלנו, החוסן המתמשך של המותגים שלנו והביקושים החזקים בשוק", הדגיש פרנד. בהתייחסו להתפרצות זן אומיקרון (ראו מסגרת), המעיבה על תחזיות התאוששות ברחבי העולם, אמר פרנד כי נייקי תמשיך לעקוב אחר המצב מקרוב, "בדיוק כמו כולם".
הביקושים החזקים בצפון אמריקה, השוק הגדול ביותר של נייקי, סייעו בנטרול ההיחלשות בזירות אחרות. מכירות הרבעון השני בצפון אמריקה טיפסו ב־12%, זאת בזכות הפתיחה המחודשת של הכלכלה וההאצה במבצע ההתחסנות, שהעלו ביקושים לנעלי ריצה והליכה והחזירו לקוחות לחנויות. "נייקי מצליחה היטב בהכנסת כמה שיותר מלאים. בטווח הארוך, אני לא רואה שהמומנטום הזה ייעלם, משום שהמוצרים שלה כל כך מבוקשים על ידי הצרכנים", ציינה ג'סיקה רמירז, אנליסטית קמעונאות בחברת ג'יין האלי, שצוטטה בסוכנות רויטרס.
הכנסות המותג קונברס שבבעלות נייקי טיפסו ב־16% ל־557 מיליון דולר, בעיקר בזכות ביקושים חזקים באירופה ובצפון אמריקה.
3 צפייה בגלריה
חנות של נייקי בקנטאקי
חנות של נייקי בקנטאקי
חנות של נייקי בקנטאקי
(צילום: רויטרס)
יצרנית הלבשת הספורט ציינה כי מכירות בלאק פריידי בצפון אמריקה רשמו שיאים, זאת למרות בעיות באספקה לקראת עונת החגים בשל סגירה ממושכת של המפעלים בווייטנאם.
ברקע המשבר הגלובלי, נייקי, בדומה לאדידס לפניה, נכנסת לתחום המטאוורס (צירוף המילים מטא ועולם) שיסייעו לה להתגבר על בעיות האספקה. בשבוע שעבר היא דיווחה על רכישת אולפני Rtfkt, סטארט־אפ קטן שאחד ממוצריו המפורסמים הם נעלי אספנות שמתקיימים כ־NFT על גבי רשת הבלוקצ'יין, וגם באופן פיזי. באחרונה גם הגישה נייקי בקשות לסמלים מסחריים, אינדיקציה לתוכניותיה למכור NFT של נעלי הספורט שלה, פריטי ההלבשה ומוצרים אחרים.