סגור

חברות אמריקאיות רבות: שיבושים בשרשרת האספקה מובילים לעליות מחירים ולאינפלציה

יותר ויותר חברות מדווחות על חוסר בחומרים שנובע בין השאר מסגירת מפעלים בגלל התפרצויות קורונה וקושי בגיוס נהגי משאיות. חלק מהן כבר העלו מחירים אבל בשיעור מתון למקרה שהאינפלציה תימשך זמן קצר בלבד

מספר הולך וגדל של חברות אמריקאיות מתלוננות כי מחסורים לכל אורך שרשראות האספקה עליהן הן מתבססות, מתרגמים ללחצים אינפלציוניים נרחבים. לטענתן, המחסורים הללו משבשים את הפעילות שלהן ומחייבים אותן להעלות מחירים.
כך למשל, חברת ווירפול, יצרנית מכשירי החשמל, טענה שלשום (ו') כי "חוסר היעילות לאורך שרשרת האספקה גורמת לעליית מחירים ברוטאלית למדי" של פלדה, שרף וחומרים אחרים, שיוסיפו כמיליארד דולר לעלויות החברה השנה.
4 צפייה בגלריה
רשת ה סופרמרקטים האמריקאית אלברטסונס קניות מזון בארה"ב
רשת ה סופרמרקטים האמריקאית אלברטסונס קניות מזון בארה"ב
רשת הסופרמרקטים האמריקאית אלברטסונס
(צילום: שאטרסטוק)
"בכל יום נתון יש משהו חדש שאוזל מהמלאי", אמר לפייננשל טיימס ויוואק שנקאראן, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים הגדולה בארה"ב אלברטסונס, ואילו ג'ק הרטונג סמנכ"ל הכספים של רשת המזון המהיר צ'יפטולה ענה בתשובה לשאלה אילו מרכיבים ומוצרים הם מתקשים להשיג: "כולם".
לחץ מופעל על כל אחת מחוליות שרשרת האספקה החל מסגירות מפעלים בגלל התפרצויות קורונה ועד לקושי במציאת עובדים לפרוק את המשאיות, וחודר לכל הסקטורים. החשש הוא שהאינפלציה תפגע בצריכה הפרטית המתאוששת וברווחי החברות.
רק בשבוע החולף התלוננו חברות התעופה הגדולות בארה"ב על עליית מחירי הדלק, ואילו ענקית הצעצועים מאטל ציינה את האתגרים שנובעים מעליית מחירי השרף, זאת לקראת העלייה הצפויה במכירות בעונת החגים האמריקאית.
4 צפייה בגלריה
חיתולים פמפרס פרוקטר אנד גמבל
חיתולים פמפרס פרוקטר אנד גמבל
מוצרים של פרוקטר אנד גמבל
(שאטרסטוק)
במקביל, ביום רביעי שעבר הזהירו בבנק הפדרלי המרכזי כי צווארי הבקבוק בשרשראות האספקה והמחסור בעובדים האטו את קצה הצמיחה הכלכלית במרבית ארה"ב. "במרבית המחוזות דיווחו על מחירים גבוהים בהרבה, על רקע הביקוש העולה לסחורות ולחומרים גולמיים", ציינו בפד.
4 צפייה בגלריה
אריזת משקאות פפסי של חברת פפסיקו מותגים
אריזת משקאות פפסי של חברת פפסיקו מותגים
פפסיקו. כבר העלתה מחירים
(צילום: בלומברג)
לדבריו של אית'ן קארפ, מנכ"ל חברת הייעוץ מגנט העובדת עם חברות הייצור, הנמלים העמוסים, המחסור בנהגי משאיות ושיעורי התפוסה הנמוכים במיוחד במחסנים בשילוב עם הביקוש הגבוה מצד הצרכנים יצר "כאוס שקט".
"הם עסוקים יותר מאי פעם, אבל לא מצליחים למצוא אנשים שיעמיסו את המכולות במוצרים שיצרו", הסביר. לדבריו, החברות סובלות מעיכובים חסרי תקדים ומוכנות לשלם תעריפים גבוהים עבור מוצרים בשוק האפור. "זה הכול בבלגן גמור וזה הולך ומחמיר כי הנמלים מלאים אבל ההזמנות ממשיכות להגיע", אמר.
העלאות מחירים, בינתיים מתונות
מרבית החברות הודו כי הן מצליחות להשתלט על העלויות הגבוהות יותר על ידי העלאת המחירים שלהן או חסכון במקומות אחרים.
כך למשל, ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל הכריזה בשבוע שעבר על העלאת מחירים מתוכננת, מכיוון שהעלויות הנוספות בשל השיבושים בשרשראות האספקה גבוהות מכפי שהעריכו בתחילה. עוד קודם לכן הודיעה פפסיקו כי העלאות המחירים ימשיכו גם ברבעון הראשון של השנה הבאה, בעוד שיצרנית המכוניות החשמליות טסלה הכריזה כי תעלה את המחיר על דגמים מסוימים כדי לפצות על עלויות העבודה והסחורות הגבוהות.
מנהלי החברות מעריכים כאמור שהעלויות הגבוהות ימשיכו גם ב-2022 אך חוששים לעלות מחירים בשיעור גבוה מדי למקרה שהאינפלציה תימשך זמן קצר בלבד. "איני חושב שהאינפלציה תיעלם ברבעון הבא או אפילו שלושת הרבעונים הבאים", אמר הרטונג. "אבל עבור חלק מהמוצרים, תהיה הגבלה על כמה הצרכנים מוכנים לשלם".
4 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי מייסד ומנכ"ל טוויטר עדות בקונגרס מרץ 2021
ג'ק דורסי מייסד ומנכ"ל טוויטר עדות בקונגרס מרץ 2021
ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר
(צילום: CNBC)
מאט פוקט, סמנכ"ל הכספים של VF קורפ, אמר כי החברה הגבילה את ההנחות על נעלי מותג ואנס ומעילים של נורת' פייס וזאת כדי להרחיב את שולי הרווח על אף סגירות מפעלים באסיה והעומסים בנמלים בארה"ב. "לאורך זמן, אני חושב שהאינפלציה תתמתן בשיעור קל, אבל התוכניות שלנו יוצאות מנקודת הנחה שימשיך להיות לחץ משמעותי על המכולות", אמר.
בתוך כך, מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי מעריך כי המצב עוד הולך להדרדר. "היפר אינפלציה עומדת לשנות הכול", צייץ בטוויטר. "זה קורה". הציוץ התפרסם בעוד מדד המחירים בארה"ב מתקרב לשיא של 30 שנים. "זה יקרה בקרוב בארה"ב ובעולם", צייץ דורסי עוד. היפר אינפלציה היא מצב של עלייה חדה במחירים שעלולה לפגוע במטסעות ולשבש כלכלות שלמות.