$
בארץ

העומס בנמלים מחריף; מנכ"ל טמבור: "חומרי גלם מתעכבים, ניאלץ לעצור קווי ייצור"

בחיפה ובאשדוד ממתינות 50 אוניות לפריקה, וחלק מחברות הספנות החלו לפרוק מטענים לישראל בטורקיה ובמצרים; מנכ"ל חברת ספנות: "יש לי 29 אלף מכולות ריקות תקועות בארץ, מה שמעלה את מחירי ההובלה". משרד התחבורה: "עומס זמני"

אודי עציון 10:5004.04.21

משבר העומס בנמלים מאיים על פעילות מפעלים מקומיים, מעכב סחורות מחו"ל וייקר אותן. באשדוד ובחיפה ממתינות לפריקה כ-50 אוניות, כאשר בנמל הדרומי נאלצות אוניות להמתין כ-10 ימים, ובחיפה כ-4.

 

 

 

בגלל העיכובים, שלא נובעים הפעם מבעיות יחסי עבודה, החלו חלק מחברות הספנות הבינלאומיות לדלג על הנמלים בארץ, לפרוק סחורות שמיועדות לישראל בטורקיה ובמצרים, משם יגיעו בספינות קטנות יותר, מה שמקשה על מפעלים מקומיים לייצא סחורה לחו"ל, וייקר את ההובלה עבור המזמינים. בנמל חיפה אמנם קיצרו בשבוע האחרון את תור ספינות המכולות הממתינות לפריקה מ-9 ל-2, אבל התורים של אוניות מטען כללי נמשכים.

 

 

נמל חיפה נמל חיפה צילום: מאור שלום סויסה

 

"מפעל לא יודע לייצר בלי חומר גלם שאין לו תחליף מקומי, ובלי שאני יכול לדעת מתי נקבל את הסחורה שנפרקה בפורט סעיד ובטורקיה", אמר לכלכליסט מנכ"ל טמבור מיכה שרייר. "הפריקה בנמלים שכנים תחייב אותנו בעוד אגרות ועלויות, אבל עלויות ההובלה הנוספות משניות לחשש המתגבר שנישאר בלי יכולת לייצר, ונצטרך לעצור קווי ייצור ולשחרר עובדים".

 

 

עדני סימקין, מנהל הנציגות בישראל של חברת הספנות MSC עדני סימקין, מנהל הנציגות בישראל של חברת הספנות MSC צילום: MSC

 

עדני סימקין, מנהל הנציגות המקומית של חברת הספנות הענקית MSC, אמר לכלכליסט כי "אוניות מכולות צריכה לשהות בנמל 24 שעות, כל עיכוב מעבר לזה פוגע בקו ובהתחייבויות שלה ללקוחות. בשתי ההפלגות הקרובות אוניות של MSC ייאלצו לדלג על הנמלים הישראלים, כדי שלא להיעצר פה לימים ארוכים. המצב לא רגיל, בזמן של ביקוש שיא למכולות יש לנו בארץ 29 אלף מכולות ריקות שאנחנו לא מצליחים להעביר לנמלים בחו"ל, מה שייקר את עלויות ההובלה ליצואנים וליבואנים הישראלים".

 

יצוין כי על רקע המחסור במכולות והעיכובים בסחר הימי מאז פרוץ הקורונה, זינקה עלות שכירת מכולה לכל הובלה מכ-2,000 דולר לכ-10,000 דולר.

 

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, הוסיף כי "השלכות החסימה בסואץ טרם הספיקו להגיע לישראל ועוד לפניה אנו חווים מצוקה במסחר הימי וספינות של חברות ענק שמודיעות כי ספינותיהן לא יעמדו בפקק שנוצר בנמלי חיפה ואשדוד ומפנות אותן למדינות אחרות. מדובר באירוע עם השלכות קשות על המשק והתעשייה ובהחלט ייתכן שנגיע למחסור במוצרים. אנו בקשר ישיר עם מנהלי הנמלים וארגוני העובדים בנמלים ומנסים לספק פתרונות אפשריים בשיתוף פעולה. עם זאת המצוקה קשה ומפעלי ייצור רבים עלולים לעצור בלי חומרי גלם או יכולת לייצא מוצרים ועל כן יש לספק פתרונות נוספים מחוץ לקופסא לפתרון המצב״.

 

 

מיכה שרייר, מנכ"ל טמבור מיכה שרייר, מנכ"ל טמבור צילום: דור מנואל

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "שדרוג תשתיות הנמלים הקיימים יוצרים לעיתים לחץ על הנמלים הקיימים וצפיפות של אוניות. סיבה נוספת ללחץ על הנמלים בימים אלה היא יבוא חריג של מוצרים כמו מתכות ומלט בהיקפים שלא היה כדוגמתם שנים רבות וזאת מחשש לעליית מחירים הצפויה במוצרי המתכת, או התחזקות התחרות עם יוקר המוצר בישראל במקרה של המלט המיובא. באמצעות חברת נמלי ישראל מוקמים כעת שני נמלי ים חדשים בחיפה ואשדוד בהשקעה של מיליארדי שקלים שיתנו מענה לגידול בנפח הפעילות של הנמלים, זאת לצד שדרוגם של הנמלים הקיימים".

 

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת הנמל פועלת בכל האמצעים הקיימים בידיה כדי לתת מענה לביקושים החריגים ולספק את השרות המיטבי לכלל לקוחותיה, גם בימי חול המועד של פסח".

 

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "מול הביקוש הגבוה, אנו מנהלים את העומס באחריות ותוך ניצול מיטבי של המשאבים. במהלך החג וחול המועד הצלחנו להיענות לחלק ניכר מהביקושים. אנו מודים לכל מי שבוחר לקבל את שירותנו, ומבטיחים לעשות את המיטב״.

 

x